شب‌ها؛ بهترین زمان مصرف قرص فشار خون

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد بهترین زمان برای مصرف قرص فشار خون، شب‌ها قبل از خواب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان اسپانیایی به منظور ارزیابی بهترین زمان مصرف داروی فشار خون مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های سلامت ۱۹ هزار و ۸۴ فرد را بررسی کردند. محققان افراد شرکت‌کننده را به دو گروه تقسیم کردند، به طوریکه گروه اول قرص فشار خون را زمان بیدار شدن از خواب و گروه دیگر هنگام خواب مصرف کردند. این مطالعه مدت ۶ سال طول کشید؛ پژوهشگران مواردی مانند جنسیت، سن، سطح کلسترول، وضعیت سیگار کشیدن و خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی یا دیابت نوع دوم را  نیز در نظر گرفته بودند.

فشار خون شرکت‌کنندگان  یک بار در سال برای مدت ۴۸ ساعت و به طور سیار کنترل می‌شد. نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که هنگام خواب، قرص فشار خون را مصرف کردند نسبت به کسانی که هنگام بیدار شدن این نوع دارو را مصرف کردند، فشار خون کنترل شده‌ای داشتند و موضوع مهم‌تر اینکه خطر مرگ و یا ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب یا رگ‌های خونی در میان افرادی که هنگام خواب قرص فشار خون مصرف کردند به طور چشمگیری کاهش یافت.

همچنین یافته‌های جدید نشان داد افرادی که قرص فشار خون را شب مصرف کردند، ۴۵ درصد کمتر از افرادی که این قرص را هنگام بیدار شدن خوردند، جان خود را به دلیل مشکلات قلبی عروقی نظیر سکته قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی از دست دادند. علاوه بر این مصرف قرص فشار خون هنگام خواب، مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را تا حدود ۶۶ درصد، سکته مغزی را تاحدود ۴۹ درصد، سکته قلبی را ۴۴ درصد، نارسایی قلبی را تا ۴۲ درصد و برقراری مجدد جریان خون عروق کرونری را تا ۴۰ درصد کاهش داد.

به گفته محققان، بیشتر پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند داروی فشار خون را صبح‌ها مصرف کنند که هدف کاهش فشار خون افراد هنگام بیدار شدن از خواب است، اما تا به حال هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که درمان فشار خون هنگام بیدار شدن از خواب، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Heart منتشر شده است.

کد خبر 394332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.