چگونه با افزایش سن ریه‌ها را سالم نگه داریم؟

اکثر افراد تمایل دارند زندگی سالم‌تری داشته باشند، اما آن‌ها به ندرت درباره راه‌های حفظ سلامت ریه‌های خود فکر می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عملکرد ریه‌ها نیز مانند قلب، مفاصل و سایر اندام‌های بدن، با گذشت زمان تحلیل می‌یابد و از انعطاف‌پذیری و قدرت آن‌ها کاسته می‌شود؛ همین امر تنفس را دشوارتر می‌کند، اما خبر خوش اینکه افراد با رعایت عادت‌های سالم و انجام تمرینات ورزشی، می‌توانند سلامت ریه‌های خود را حتی با وجود افزایش سن، حفظ کنند. در ادامه شما را با بعضی راهکارهای بهبود سلامت ریه‌ها آشنا می‌کنیم:

پرهیز از مصرف سیگار

دود دخانیات، نایژه‌ها را باریک و متورم و تنفس را دشوارتر می‌کند؛ ریه‌ها را تحریک کرده و باعث ایجاد سرفه‌ آزار دهنده و ناخوشایند می‌شود که با گذشت زمان، بافت ریه‌ها را از بین می‌برد. سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان ریه و علت اصلی بروز بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است. این بیماری به کیسه‌های هوایی کوچک موجود در ریه‌ها که وظیفه تامین اکسیژن خون را برعهده دارد، آسیب می‌رساند.

بررسی وجود مواد رادیواکتیو در منزل

اورانیوم طبیعی موجود در سنگ، خاک و آب، تجزیه شده و زمینه تشکیل "رادون" (گاز رادیواکتیو) را فراهم می‌کند. این گاز بی‌بو و بی‌رنگ است، اما عامل دوم ابتلا به سرطان  ریه محسوب می‌شود. گاز رادیواکتیو از طریق ترک‌ها و منفذهای موجود در دیوار منزل، مسیرهای لوله کشی و سیم‌کشی برق، وارد ساختمان می‌شود. با ورود ذرات رادیواکتیو به سیستم تنفس، ریه‌ها دچار آسیب می‌شود؛ با یک آزمایش ساده می‌توان میزان این گاز را در منزل بررسی کرد.

تمیز کردن فرش‌ها

جارو کردن به صورت سه بار در هفته و بخارشویی، ایده خوبی برای تمیز کردن فرش‌ها محسوب می‌شود، اما با انجام این کار کپک‌های قارچی، انگل‌های موجود در گرد و غبار، خاک و ریزگردهای پنهان در فرش‌ها وارد هوا و سپس ریه‌ها می‌شود. حتی مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید و نصب فرش نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ریوی شود. به منظور حفظ سلامت ریه‌ها، نصب کفپوش‎، جایگزین‌ مناسب‌تری است و راحت‌تر تمیز می‌شود.

انجام تمرینات ورزشی

ورزش‌ کردن نه تنها به سلامت قلب کمک می‌کند، بلکه برای ریه‌ها نیز مفید است. این کار می‌تواند علائم بعضی بیماری‌های مزمن ریه را بهبود بخشد. پیاده‌روی، دویدن یا انجام بازی تنیس  نیز تاثیر تمرینات ورزشی را برای سلامت ریه‌ها  دارد. انجام ورزش به‌مدت ۳۰ دقیقه در روز و حدود پنج بار در هفته، برای رسیدن به این هدف کافی است. افراد باید در صورت ابتلا به مشکلات تنفسی با پزشک خود در مورد برنامه ورزشی مشورت کنند.

 بررسی لوازم خانگی

سوختن گاز در اجاق‌گازها، فرها و بخاری‌های برقی، باعث تولید یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتروژن می‌شود؛ این گاز ممکن است ریه‌ها را تحریک کرده و باعث ایجاد سرفه و حتی آسم شود. هنگام سوزاندن چوب، نفت، زغال سنگ یا نفت سفید نیز این گاز ایجاد می‌شود. بنابراین به منظور حفظ سلامت ریه‌ها، وسایل منزل باید به روش صحیح نصب و نگهداری شده و بررسی شود تا گازهای زائد به نحو صحیح و کامل از محیط خانه خارج شود.

کد خبر 393239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.