عوارض دیالیز صفاقی برای بیماران کلیه کمتر است

یک فوق تخصص بیماری های کلیه بزرگسالان با تاکید بر اینکه انجام همودیالیز برای بیماران کلیوی وقت گیر و دشوار است، گفت: دیالیز صفاقی بسیار آسان است و عوارض آن کمتر و طول عمر بیماران این نوع دیالیز نیز بیشتر است.

لیلا محمود نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نارسایی کلیه یکی از دلایل مرگ و میر در دنیا است، اظهار کرد: عوامل مختلفی منجر به نارسایی کلیه می‌شود، اما دیابت در این زمینه بیشترین سهم را دارد؛ به همین دلیل باید بیماری دیابت را جدی گرفت و با کنترل قندخون از بروز نارسایی کلیه جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه فشار خون کنترل نشده دومین عامل شایع بروز نارسایی کلیه است، افزود: بیماران مبتلا به فشار خون بالا معمولا دچار نارسایی کلیه می‌شوند؛ همچنین مصرف ‌بی‌رویه داروهای مسکن ‌سومین عامل ‌شایع ایجاد نارسایی ‌کلیه‌ ‌است ‌و ‌گلومرونفریت ‌ها ‌یا ‌التهاب ‌داخل ‌گلومرول ها ‌از دیگر دلایل بروز این ‌بیماری است.

این فوق ‌تخصص ‌بیماری‌های کلیه بزرگسالان توجه به روند ‌دفع ‌پروتئین ‌بدن را از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه دانست و ‌افزود: ‌بیمارانی ‌که مشکل ‌دفع ‌پروتئین و همچنین سنگ کلیه دارند ‌باید برای کاهش ‌عوامل ‌خطر به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مراحل اولیه نارسایی کلیه معمولا بدون علامت است، افزود: این امر خطرناک است و باید با چکاپ مکرر از بروز این بیماری‌ها آگاهی یافت و پیش از رسیدن به مرحله حاد نسبت به درمان آن اقدام کرد.

محمود ‌نیا با ‌بیان ‌اینکه ‌همودیالیز بهترین درمان و روش ‌جایگزینی مرحله انتهایی ‌نارسایی ‌کلیه‌ است، افزود: ‌یکی از روش‌های ‌جایگزینی ‌دیالیز بوده ‌و روش ‌دیگر پیوند کلیه‌ برای ‌بیمارانی ‌است که دیگر قادر به ادامه ‌حیات نیستند.

وی گفت: دیالیز انواع مختلفی ‌دارد ‌و ‌به ‌صورت ‌خونی ‌یا همودیالیز یا دیالیز صفاقی ‌برای بیماران ‌دچار نارسایی ‌کلیه ‌انجام می‌شود، البته دیالیز خونی باید ‌در مراکز درمانی‌ انجام شود.

این فوق ‌تخصص ‌بیماری‌های کلیه بزرگسالان در خصوص انجام دیالیز صفاقی نیز گفت: در ‌این نوع دیالیز از محلولی استفاده می‌شود که بیمار این محلول را خورده و به مدت سه الی چهار ساعت در بدن بیمار باقی می‌ماند و ‌با انجام تبادلات، ‌خود بیمار دوباره ‌این ‌محلول ‌را از شکم خارج می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا انجام دیالیز صفاقی برای بیماران کلیوی آسان‌تر از همودیالیز است که ‌در منزل انجام می‌دهند ‌و بیماران نیازی برای مراجعه به مراکز درمانی ندارند.

محمودنیا با بیان اینکه ‌در همودیالیز و دیالیز خونی ‌بیمار مجبور است که حداقل هفته‌ای سه مرتبه ‌به مدت چهار ساعت ‌ ‌به‌ مراکز درمانی مراجعه کند و با ‌خوابیدن روی تخت مراکز درمانی ‌خون بیمار به وسیله دستگاه از بدن او کشیده شده و ‌بعد از تصفیه دوباره وارد بدن می ‌شود.

وی ‌با ‌تاکید ‌بر اینکه ‌انجام ‌همودیالیز و ‌دیالیز ‌خونی برای بیماران ‌کلیوی ‌وقت ‌گیر و ‌دشواراست، ‌گفت: این در حالی است که ‌دیالیز ‌صفاقی ‌بسیار ‌آسان‌تر است؛ ‌معمولا طول ‌عمر بیماران ‌دیالیز صفاقی ‌نسبت ‌به ‌دیالیز خونی بیشتر است، همچنین در دیالیز صفاقی ‌اگر بیمار بهداشت فردی را رعایت کند عوارض ‌این ‌نوع ‌دیالیز کمتر از دیالیز ‌خونی خواهد ‌بود.

کد خبر 392746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.