راهکار توقف سرماخوردگی/ دردهای شکم را جدی بگیرید

درمان سرماخوردگی با متوقف کردن فعالیت یک پروتئین، مصرف قارچ و کاهش خطر سرطان پروستات، بهترین درمان‌های غذایی برای جلوگیری از غلظت خون، تاثیر باکتری‌های ‌روده بر قند خون و جدی گرفتن دردهای شکمی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، متخصصان کانادایی ‌در مطالعات اخیر خود به بررسی‌ تاثیر منفی باکتری‌های روده بر سطح قند خون پرداختند. میلیون‌ها انسان ‌در سراسر جهان از مشکل جدی نوسانات قند ‌خون رنج می‌برند که می‌تواند موجب دیابت شود اما گروهی از محققان برای اولین بار به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه میکروبیوم روده بر هورمون سروتونین در دستگاه گوارش تاثیر گذاشته تا بر سطح قند خون اثر منفی داشته باشد.

سروتونین انتقال دهنده عصبی است ‌که با نام "هورمون شادی" ‌شناخته شده است ‌و به طور معمول ترکیب شیمیایی ‌مثبتی است که ‌با ‌تنظیم خواب، سلامت ‌و ‌متابولیسم مرتبط است. اما روده ۹۵ درصد از این هورمون را تولید می‌کند که با شکل تولید شده آن در مغز مشابه نیست.

محققان کانادایی ‌در بررسی خود به طور دقیق نشان دادند چگونه باکتری‌های موجود در روده‌ی موش‌ها با سلول‌های تولید کننده سروتونین ارتباط برقرار کرده تا بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.

آنها دریافتند که میکروبیوم‌ روده از طریق سیگنال‌دهی ‌به سلول‌های تولید کننده سروتونین، روند متابولیسم را با شدت بیشتری مختل می‌کند. در این شرایط سطح سروتونین افزایش یافته که وجود سطح بالایی از این هورمون در ‌خون می‌تواند موجب بروز اختلالات متابولیک شود.

به گفته محققان کانادایی اقدام بعدی این است که مشخص شود کدام باکتری و به ‌چه صورت این اثربخشی را دارد. در این شرایط می‌توان به رویکردهای ‌جدیدی ‌در تنظیم سطح قند ‌خون ‌در انسان دست پیدا کرد. درصورتی ‌که بتوان به این شناخت دست پیدا کرد که کدام باکتری عامل سیگنال‌دهی به منظور تولید سروتونین در روده است، شیوه‌های درمانی برای کاهش سطح قند خون ارائه می‌شود.

دردهای شکمی که باید جدی بگیریم

احساس درد در ناحیه شکم از عوامل متعددی ناشی می‌شود که معمدلا شایع‌ترین دلایل آن حاکی از وجود مشکلی جدی نیست. درحالی که محل و نوع درد شکمی نشانه خوبی در تشخیص عامل درد است، دوره زمانی آن نیز در تعیین علت بیماری نقش دارد.

درد شکمی اغلب از سوء هاضمه ناشی می‌شود که نگران کننده نیست اما این پرسش مطرح است که در چه مواقعی نباید به راحتی از کنار این عارضه گذشت. برخی از  این موارد عبارتند از:

درد شکم بعد از وعده غذایی سنگین

احساس درد شدید در ناحیه شکم به دنبال مصرف وعده غذایی سنگین که تسکین پیدا نکند، می‌تواند نشانه وجود مشکل در کیسه صفرا باشد. کیسه صفرا موظف است با ذخیره صفرا آن را در روده کوچک توزیع کرده تا به هضم چربی کمک کند. زمانیکه این عضو گلابی‌شکل که در پایین کبد قرار دارد متورم می‌شود می‌تواند به بیماری کیسه صفرا منجر شود.

درد مبهم در قسمت بالایی شکم

بروز درد نامشخص و مبهم در قسمت بالایی یا میانی شکم که همراه با حالت تهوع و باد گلو باشد، می‌تواند نشانه حمله قلبی به حساب آید. همچنین استفراغ همراه با درد کمر، فک و تنگی نفس می‌تواند کشنده باشد و ضروری است تا بیمار به موقع تحت مراقبت‌های اورژانسی قرار گیرد.

گرفتگی عضلات شکمی همراه با اسهال

اسهال ‌و یبوست همراه با گرفتگی عضلات شکمی یا احساس ‌نفخ نشانه سندرم روده تحریک‌پذیر است. مشورت با پزشک متخصص، تجویز دارو، کنترل رژیم غذایی ‌و استرس به مقابله با سندرم روده تحریک‌پذیر در طولانی مدت کمک می‌کند.

درد شدید ‌و ناگهانی ‌در شکم

در صورت سابقه ابتلا به زخم معده یا مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی و احساس درد ناگهانی و شدید، احتمال پرفوراسیون یا سوراخ شدن ‌دستگاه گوارش وجود دارد. در این شرایط بیمار تحت جراحی اورژانسی قرار می‌گیرد زیرا ممکن است فرد به عارضه جدی‌تری موسوم به پریتونیت یا التهاب صفاق دچار شود.

بیماری پریتونیت، التهاب صفاق (غشاء نازکی که دیواره‌های حفره شکم را می‌پوشاند) است که از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی ناشی می‌شود.

احساس درد در ناحیه پایین و چپ شکم

احساس درد در این قسمت از شکم که با حرکت کردن تشدید می‌شود، می‌تواند نشانه دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکول‌های جداره روده) باشد. این بیماری با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.

درد شکم و کاهش وزن

تحمل درد در شکم همراه با کاهش غیر ارادی وزن، مشاهده خون در مدفوع، علائم کم‌خونی و سابقه سرطان دستگاه گوارش یا بیماری روده تحریک‌پذیر در خانواده، نشانه بیماری خطرناکی است که می‌تواند سرطان باشد.

درمان سرماخوردگی با متوقف کردن فعالیت یک پروتئین

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ‌که متوقف ‌کردن فعالیت یک پروتئین ‌در سلول‌های انسان می‌تواند ویروس سرماخوردگی را بی‌اثر کند.

مقابله ‌با سرماخوردگی کار دشواری است، زیرا ویروس‌های متعددی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. اما یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که تنها دستکاری و متوقف کردن فعالیت پروتئین SETD۳ در سلول‌های انسانی می تواند ویروس سرماخوردگی را از فعالیت بیاندازد. استفاده از این روش حتی از استعمال واکسن های سرماخوردگی نیز مفیدتر است، زیرا ویروس های سرماخوردگی به مرور در برابر واکسن ها هم مقاوم می شوند.

محققان ‌در این مطالعه ابتدا سلول‌های انسانی را در محیط آزمایشگاه کشت دادند، سپس این سلول ها را در معرض دو نوع ویروس مختلف قرار دادند؛ یکی از این ویروس ها RV-C۱۵ که می تواند موجب بروز آسم  شود و دیگری ویروس EV-D۶۸ بود که بیماری شبیه فلج اطفال به نام فلج شل حاد (Acute Flaccid Paralysis) را ایجاد می کند. سپس محققان با از فعالیت انداختن سیستماتیک ژن ها موفق شدند مشاهده کنند که ویروس ها برای آلوده کردن سلول ها به چه پروتیینی متکی هستند. آنها متوجه شدند که بسیاری از ژن ها زمانی که از فعالیت می افتند تنها می توانند جلوی یک ویروس را از آلوده کردن سلول ها بگیرند اما تنها تعداد بسیار کمی از آنها توانستند هر دو این ویروس ها را به یکباره از فعالیت بیاندازند.

یکی از ژن های بسیار امیدوارکننده ‌در این زمینه SETD۳ نام دارد. محققان ‌در تحقیق دیگری سلول های انسانی فاقد ژن SETD۳ را در محیط آزمایشگاه کشت داده ‌و سپس آنها را در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار دادند. محققان متوجه شدند که سرماخوردگی برای ایجاد آلودگی در بدن تنها بر این پروتئین ‌خاص تکیه دارد. به همین دلیل هیچ یک از ویروس های سرماخوردگی بدون پروتئین SETD۳ قادر به تکثیر نبودند. تحقیقات نشان می دهد که این پروتئین سرعت تکثیر انواع ویروس های سرماخوردگی را ۱۰۰ برابر می کند؛ بنابراین محققان در تلاشند تا روشی برای از کار انداختن این پروتئین بیابند.

مصرف قارچ خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد

مطالعه ‌جدید ‌نشان ‌می ‌دهد مصرف قارچ ‌می ‌تواند فواید زیادی ‌برای ‌سلامت ‌داشته باشد ‌و ‌همچنین ‌به ‌درمان ‌سرطان ‌پروستات ‌هم ‌کمک ‌کند. ‌محققان ‌دانشکده ‌پزشکی دانشگاه توهوکو ژاپن در مطالعه اخیر خود دریافتند مصرف قارچ برای مردان میانسال و مسن سودمند است چراکه خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد. محققان در این مطالعه در مجموع ۳۶,۴۹۹ مرد در رده سنی ۴۰ تا ۷۹ سال را مورد بررسی قرار دادند.

در طول مدت مطالعه این شرکت کنندگان، ۳.۳ درصد افراد مبتلا به سرطان پروستات شدند. محققان مشاهده کردند در مقایسه با مصرف قارچ به میزان کمتر از یکبار در هفته، مصرف یکبار یا دو بار قارچ در هفته با کاهش ۸ درصدی خطر سرطان پروستات و مصرف سه بار یا بیشتر در هفته با کاهش ۱۷ درصدی ریسک ابتلا به این بیماری مرتبط بود.

«شو ژانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «از آنجائیکه اطلاعات مربوط به نوع قارچ مصرفی جمع آوری نشده بود از این رو دشوار است که بگوییم کدام نوع قارچ در جواب یافته های ما نقش دارد.»

به گفته محققان هنوز مکانیسم تاثیر قارچ بر سرطان پروستات مشخص نیست ‌و نیاز به انجام مطالعات بیشتری در این زمینه است.

بهترین درمان های غذایی برای جلوگیری از غلظت خون

بدن شما از طریق لخته شدن ‌خون، جریان خون را متوقف می کند و این روند آسیب های جدی سلامت مانند سکته مغزی ‌و حمله قلبی را به همراه دارد. رقیق شدن ‌خون ‌در این میان، می تواند به بازگرداندن جریان خون ‌و جلوگیری از آسیب های عمده کمک کند. با این حال رقیق کننده های ‌طبیعی ‌خون فقط داروهای ‌قوی ‌تجویز شده ‌نیستند بلکه برخی مواد غذایی نیز به طور طبیعی همین خاصیت را دارند:

سیر: سیر خاصیت ‌رقیق کنندگی خون را دارد و مصرف آن به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود. البته با پزشک ‌تان ‌در مورد میزان مصرف سیر مشورت کنید. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. چون سیر می تواند با مصرف این داروها تداخل ایجاد کند.

روغن ماهیسرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که نه تنها به تقویت عملکرد مغز کمک می کند بلکه مشکلات جدی سلامت مانند سکته مغزی را نیز کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین با جلوگیری از ایجاد مواد تشکیل دهنده پلاکتی، باعث رقیق شدن خون می شود. اگر طرفدار طعم ماهی نیستید، مکمل های امگا ۳ را برای رقیق شدن خون روزانه مصرف کنید.

ویتامین دی: منجر به جلوگیری از تشکیل لخته خون و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می شود. ویتامین دی در طیف گسترده ای از مواد غذایی مانند بادام، دانه های کامل، آفتابگردان، تخم مرغ و آجیل یافت می شود. از مکمل های ویتامین دی نیز برای رقیق شدن خون می توان بهره برد.

زنجبیل: نه تنها منجر به کاهش التهاب گوارشی و کمک به رفع سوء هاضمه می شود، بلکه سالیسیلات موجود در آن، اسیدی است که می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی گردد. زنجبیل به صورت تازه، ادویه یا چای در دسترس است و از این رو گنجاندن آن به صورت منظم در رژیم غذایی روزانه دشوار نیست. تنها پیش از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید تا این ماده غذایی با داروهای تجویزی برای شما تداخل ایجاد نکند.

آووکادو: از دو طریق مانع ایجاد لخته خون می شود. اول این که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از تشکیل پلاکت ها جلوگیری می کند و دوم این که حاوی اسید سالیسیلات است و با کاهش تشکیل لخته، از بروز سکته مغزی نیز پیشگیری می نماید.

روغن زیتونیک مطالعه که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که فنول ها در روغن زیتون برای جلوگیری از لخته خون موثر است. علاوه بر این، این روغن علاوه بر اثر حفاظتی بر روی سرخرگ های بدن، چسبندگی پلاکت ‌های ‌خون را به تاخیر می ‌اندازد و مقدار ترومبوکسان را که از عوامل افزایش دهنده چسبندگی پلاکت ‌هاست، کاهش می دهد. نمونه‌ بارز این اثر مفید رژیم غذایی مدیترانه ‌ای است که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی‌ است و به همین علت است که آمار مبتلایان به بیماری‌ های قلبی عروقی در کشورهای حاشیه‌ دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده است.

کد خبر 389835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.