حرکات ورزشی موثر برای کاهش کلسترول

افزایش وزن موجب سوق دادن بدن به افزایش چربی نوع بد خون (LDL) می‌شود که در بروز بیماری‌های قلبی تأثیر مستقیم دارد.

به گزارش ایمنا، اینکه چه مقدار ورزش برای کاهش کلسترول خون مورد نیاز است، هنوز مورد بحث است. به طور کلی سازمان جهانی بهداشت حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه را با شدت متوسط و بالا توصیه می‌کند. در ادامه شما را با موثرترین فعالیت‌های بدنی برای کاهش سطح کلسترول بد و کلسترول کلی خون آشنا می‌کنیم:

وزنه‌برداری: تمرینات قدرتی می‌تواند سلامت قلب را با کاهش کلسترول بد، افزایش کلسترول خوب و کاهش فشارخون بهبود بخشد. با افزودن تمرینات قلبی عروقی به برنامه ورزشی خود می‌توانید از فواید بیشتری بهره‌ مند شوید.

یوگا: تنفس پیوسته و منسجم می‌تواند کمک شایانی به دفع کلسترول خون کند. در این تمرین شما روی تنفس خود تمرکز می‌کنید؛ تمرین منظم تنفس موجب افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی و همچنین رساندن مواد غذایی به اندام‌های بدن خواهد شد. همین امر موجب کاهش تشکیل پلاک در شریان‌ها شده و سلامت قلبی عروقی را به دنبال خواهد داشت.

پیاده‌روی: انجمن قلب آمریکا اعلام کرده که پیاده‌روی، موثرترین ورزش برای کاهش سطح کلسترول است. ورزش‌های هوازی باعث بهبود استفاده از اکسیژن و افزایش سلامت قلب و ریه‌ها می‌شود. از آنجا که این ورزش‌ها صرف بیشتر انرژی را به همراه دارد، منجر به کاهش کلسترول نیز خواهد شد. پیاده‌روی سریع، عاملی برای پیشگیری از تصلب شرائین و لخته‌شدن خون است.

دویدن: این فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی، با افزایش ضربان قلب منجر به کاهش سطح کلسترول می‌شود. اینکه دویدن، دو و نیم برابر راه‌رفتن انرژی مصرف می‌کند، دور از انتظار نیست و واضح است که هرچه انرژی بیشتری استفاده کنید، کالری بیشتری خواهید سوزاند.

دوچرخه سواری: تحقیقان نشان داده است که دوچرخه سواری یک ورزش هوازی بی‌خطر و مؤثر برای سوزاندن کالری و کاهش کلسترول بد است. کارشناسان توصیه می‌کنند که از دوچرخه به عنوان یک ابزار برای رفتن به محل کار و انجام امور روزمره استفاده کنید. اگر این کار برایتان مقدور نیست، می‌توانید از دوچرخه‌های ثابت برای سود بردن از منافع آن‌ها استفاده کنید. هدف از انجام حداقل این کار ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری برای پنج روز در هفته است و این میزان را می‌توانید به ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته افزایش دهید.

شنا: تنها نیم ساعت شنا حدود ۲۴۰ کالری می‌سوزاند؛ شنا باعث افزایش میزان کلسترول خوب می‌شود. به ازای هر یک درصد افزایش HDL در خون، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی تا سه و نیم درصد کاهش می‌یابد.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 388502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.