غذاهایی که درد مفاصل را تسکین می‌دهد

مصرف بعضی مواد غذایی مانند گیلاس، فلفل قرمز، ماهی، زردچوبه و زنجبیل به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درد زانو یا مفاصل تمام فعالیت‌های روزمره افراد را مختل می‌کند. آرتروز، مصدومیت تاندون یا حتی یک آسیب یا زخم، منجر به التهاب دردناک می‌شود؛ در این صورت حتی اگر فرد از مفصل مورد نظر استفاده نکند، احساس ناخوشایند و آزار دهنده‌ای خواهد داشت. گاهی اوقات داروهایی که پزشکان برای درد مفاصل تجویز می‌کنند، ممکن است به تسکین این نوع دردها کمک کند، اما مصرف بعضی مواد غذایی نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در ادامه به بررسی  غذاهایی برای کاهش درد مفاصل می‌پردازیم:

گیلاس

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است، به طور کلی هر چه غذایی رنگین‌تر باشد، دارای آنتی اکسیدان بیشتری است. رنگ قرمز گیلاس به دلیل وجود ماده‌ای به نام "آنتوسیانین" است. مصرف گیلاس یا آب این میوه دوست‌داشتنی باعث کاهش التهابات دردناک می‌شود. همچنین مصرف گیلاس از بروز نقرس نیز جلوگیری می‌کند؛ نقرس نوعی آرتروز است که به دلیل تجمع کریستال‌های سفت در مفاصل به وجود می‌آید. میوه‌های دیگر که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای تسکین درد مفاصل مفید است  شامل انار، آلبالو، زغال اخته و توت سیاه می‌شود.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی مقدار زیادی ویتامین C  است که باعث تولید کلاژن و در نتیجه استحکام مفاصل می‌شود. مصرف فلفل قرمز، التهاب مفاصل را کاهش داده و درد ناشی از این التهاب را تسکین می‌دهد. وجود ماده موثر "کپسایسین"در فلفل قرمز نیز به عنوان یک ضد درد طبیعی عمل می‌کند. به همین جهت امروزه در بسیاری از کرم‌های مخصوص تسکین درد آرتروز و مفاصل، این ترکیب به کار برده می‌شود.

ماهی

ماهی منبع غنی ویتامین D، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ است که استحکام استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. امگا ۳ موجود در ماهی میزان التهاب و درد ناشی از آرتروز را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین D موجود در انواع ماهی‌ها مانند ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی قزل آلا به بهبود علائم آرتروز و اختلالات مفصلی کمک بسیاری می‌کند. به منطور کاهش درد مفاصل، چنانچه تمایلی به خوردن ماهی ندارید، سعی کنید محصولات لبنی کم چرب را جایگزین آن کنید تا ویتامین D  و کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

زردچوبه

مصرف زردچوبه از زمان‌های گذشته رایج بوده است. این ماده غذایی شامل مقدار زیادی "کورکومین" است که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و دارای خواص ضد التهابی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف روزانه زردچوبه از بروز بیماری‌های مفاصل و آرتروز یشگیری می‌کند. همچنین برای تسکین درد مزمن ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید، مصرف این ادویه بسیار مفید است و از استخوان‌ها در مقابل فرسایش ناشی از سموم محافظت می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن باعث کاهش تولید مواد شیمیایی التهاب‌زا در بدن می‌شود. از آنجا که زنجبیل دارای خواص ضد التهاب و ضد درد است، برای تسکین درد مفاصل و بهبود علائم آرتروز بسیار مفید است. همچنین مصرف این گیاه پرخاصیت باعث تولید "اسید سالیسیلیک" در بدن می‌شود؛ اسید سالیسیلیک ترکیبی است که به منظور تسکین درد مفاصل، در داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی به کار می‌رود.

کد خبر 388355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.