گیاهان دارویی مفید برای سلامت ریه

بعضی گیاهان دارویی ماننند نعنا، بارهنگ، مریم گلی و آویشن، مزایای بسیاری برای سلامت ریه‌ها داشته و به رفع مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های دستگاه تنفسی معمولا در اثر کمبود جریان انرژی در ریه‌ها ایجاد می‌شود؛ این کمبود انرژی به شکل دم و بازدم کوتاه، ضعف عمومی، خستگی شدید و حتی عدم تمایل برای حرف زدن، ظاهر می‌شود. مصرف داروهای شیمیایی برای رفع چنین مشکلاتی اغلب عوارض جانبی به همراه دارد، اما گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که می‌تواند عفونت ریه را از بین ببرد و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف کند. در ادامه به بررسی چند گیاه دارویی موثر برای رفع مشکلات تنفسی و ریوی می‌پردازیم:

نعنا

گیاه نعنا به علت آنتی اکسیدان بالایی که دارد با باکتری‌های دستگاه تنفسی مبارزه کرده و باعث باز شدن کانال‌های تنفسی می‌شود. نعنا دارای ماده‌ای به نام "منتول" است؛ این ماده  باعث می‌شود تنفس راحت‌تر صورت بگیرد. خطر ابتلا به بیماری آسم و تنگی نفس را می‌توان با مصرف روزانه گیاه نعنا تا حد زیادی کاهش داد. می‌توان برای جلوگیری از بروز این مشکلات یا درمان آن‌ها از دمنوش، شربت یا بخور نعنا استفاده کرد.

اوکالیپتوس

گیاه اوکالیپتوس حاوی یک ترکیب معجزه‌گر به نام "سنئول" است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد احتقان داشته و تسکین‌دهنده دردهای ناشی از سرفه است. بنابراین در بسیاری از داروهای گلو درد و ضد سرفه، از این گیاه استفاده می‌شود. مصرف اوکالیپتوس باعث باز شدن راه‌های سینوس می‌شود و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی دارد که برای ریه بسیار مفید است.

آویشن

 آویشن از زمان‌های قدیم برای درمان تنگی نفس مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به دلیل خواص ضد عفونی‌کنندگی و ضد قارچی که دارد، یک آنتی بیوتیک قوی محسوب می‌شود، زیرا با مصرف آویشن، تمام باکتری‌ها و ویروس‌های ریه از بین می‌رود و در نتیجه مشکلات ریوی و تنفسی کاهش پیدا می‌کند. این گیاه جایگزین خوبی برای آنتی‌بیوتیک است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین داروهای جلوگیری و درمان عفونت دستگاه تنفسی به کار می‌رود.

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان مجاری تنفسی را نرم و مرطوب می‌کند، خلط آور است و التهاب گلو را کاهش می‌دهد. این گیاه خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و با عواملی که باعث عفونت ریه می‌شود، مقابله می‌کند. مصرف شیرین بیان برای برطرف‌کردن سرفه‌های خشک و مکرر و افزایش سیستم ایمنی بدن به ویژه ریه و گلو بسیار مفید است.

مریم گلی

گیاه مریم گلی حاوی تیژون، ترپن و سلنیوم است که سینوس‌ها را پاک کرده و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف می‌کند. این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدباکتری قوی است که می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند. وجود مقدار زیادی پلی فنول در گیاه مریم گلی از بافت ریه‌ها در مقابل باکتری‌های مضر و خطرناک که ممکن است باعث عفونت شود، محافظت می‌کند.

بارهنگ

دانه‌های بارهنگ از سالیان دور برای درمان عفونت ریه و مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی بوده، بنابراین برای رفع اختلالات ریوی بسیار مفید است. برای از بین بردن خلط ریه، سوزش آن و سرفه‌های خشک نیز می‌توان از گیاه بارهنگ استفاده کرد.

کد خبر 387338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.