فواید کاهو در پیشگیری از سرطان/  آشنایی باعلایم کیسه صفرا

شناسایی راه های موثر کاهش میزان کلسترول، فواید کاهو در حفظ بینایی و پیشگیری از سرطان، عوامل اکتسابی و ارثی ایجاد لخته های وریدی خون، پنج خاصیت جو برای سلامتی، آشنایی با علایم کیسه صفرا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به عوامل اکتسابی و ارثی ایجاد لخته های وریدی خون گفت: عدم توجه به این مشکل می‌تواند سبب انسداد وریدی، آمبولی و یا مرگ شود.

بابک شریف کاشانی، در بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد، انعقاد پذیری بالا در خون افراد است که این مسئله می‌تواند اکتسابی یا ارثی باشد.

وی افزود: افراد مبتلا به سرطان یا کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا داروی خاصی مصرف می‌کنند، زمینه اکتسابی انعقاد پذیری بالای خون دارد. برخی از افراد نیز نوعی فاکتور خونی در آنها ممکن است کم یا زیاد باشد که خطر انعقادپذیری بالا را در خون آنها به صورت ارثی افزایش می‌دهند.

رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری، ادامه داد: این موضوع که چه کسانی نیاز به تست انعقاد پذیری بالای خون دارند و چه زمانی باید این موضوع را در خون آنها بررسی کرد از مسائلی است که در بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

شریف کاشانی گفت: کسانی که خطر انعقاد پذیری بالای خون دارند احتمال ایجاد لخته های وریدی در آنها وجود دارد و می تواند سبب انسداد وریدی یا آمبولی در جای دیگر بدن و یا مرگ در فرد شود.

وی تصریح کرد: خانواده‌هایی که سابقه لخته پذیر بودن خون دارند باید نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری داشته باشند و در اسرع وقت در صورت نیاز به پزشک مراجعه کند البته پیشگیری اصلی از لخته شدن به عهده تیم معالج است و همزمان بیماران و خانواده آنها باید دستورالعمل هایی که پزشکان ارائه می دهد را جدی بگیرند و دارو درمانی و یا حرکت نکردن هنگام درمان از جمله این موارد است.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در گذشته پزشکان تصور می کردند که بیماری های افزایش انعقادپذیری خون در افراد بسیار نادر است، گفت: با پیشرفت علم و گسترش روش‌های تشخیصی مشخص شد که این مسئله چندان هم نادر نیست و باید توجهات لازم در این زمینه انجام شود.

وی تاکید کرد: جدیدترین مباحث در زمینه انعقاد پذیری بالای خون یا لخته های وریدی خون در بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق بررسی می‌شود تا در افرادی که نیاز به این مسئله دارند در اسرع وقت برایشان اقدام درمانی انجام داد البته هر کس با هر کبودی کوچک در بدن خود نیاز به انجام تست‌های میلیونی ندارد و تنها تحت نظر پزشک افرادی که لازم باشد برایشان تست‌های لازم صورت می‌گیرد.

آشنایی با علایم کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا بسیاری اوقات هیچ علامتی ندارد، اما سنگ کیسه صفرای علامت‌دار ممکن است موجب کوله‌سیستیت مزمن شود.

سنگ کیسه صفرا" (کوله لیتیاز) یعنی تشکیل سنگ داخل کیسه صفرا؛ کیسه صفرا عضوی در بخش تحتانی کبد است که صفرای ترشح‌شده از کبد در آن تجمع یافته و هنگام نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک به روده باریک ریخته می‌شود.

علائم بیماری به‌صورت کولیک صفراوی (درد مزمن به‌مدت ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم که به پشت و شانه راست انتشار دارد) گاه همراه با تهوع و استفراغ است و گاهی درد به‌دنبال مصرف غذای چرب ایجاد می‌شود.

ممکن است بیماری سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا  را داشته باشد، اما وارد مرحله حاد نشود. همچنین سنگ کیسه صفرا می‌تواند همراه با این علائم باشد: درد در سمت راست بدن درست زیر دنده، درد پشت بین استخوان‌های شانه، درد در شانه سمت راست، حالت تهوع و استفراغ، عرق کردن و بی‌قراری.

برای درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی، روش‌ها و درمان‌های مختلفی وجود دارد که این درمان‌ها کنار پرهیزات ضروری برای این دسته از بیماران می‌تواند بدون عمل جراحی، منجر به از بین رفتن سنگ کیسه صفرا شود.

مصرف روزانه "یک لیوان آب سیب طبیعی مخلوط‌شده با دو تا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون" می‌تواند کمک شایانی به درمان سنگ کیسه صفرا داشته باشد همچنین مصرف روزانه "سرکه‌انگبین طبی" (جوشانده سرکه طبیعی انگور، عرق نعنا با عسل) نیز برای درمان مفید است.

پنج خاصیت جو برای سلامتی

جو از جمله پرکاربردترین غلات در جهان است که به دلیل برخورداری از مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار برای سلامتی فوائد بسیاری دارد.

ابتدا این گیاه در مصر باستان و در دوران بین‌النهرین کشت می‌شد اما در سال‌های ۱۸-۲۰۱۷ اتحادیه اروپا به جایگاه نخست تولیدکنندگان این نوع از غلات در جهان دست پیدا کرد. در آن سال تولید جهانی جو حدود ۱۴۲.۳۷ میلیون تن بوده است.

سالم‌ترین نوع این غله جو پوست کنده است. از آنجاییکه غلات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند مصرف مرتب از آن برای سلامت مفید خواهد بود. در ادامه سایت مدیکال دیلی به برخی از فوائد این نوع غله اشاره کرده است.

هضم غذا

جو حاوی فیبر مورد نیاز برای تنظیم حرکت روده است. همچنین این ماده خوراکی با متوازن ساختن باکتری‌های خوب روده سلامت آن را حفظ می‌کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳ نشان داد مصرف جو در زنان برای مدت چهار هفته سوخت و ساز بدن و عملکرد روده آنان را تقویت می‌کند. همچنین نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که میزان فیبر موجود در جو می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده نقش مهمی داشته باشد.

کاهش وزن

فیبر از خاصیت کاهش میزان اشتها برخوردار است و موجب می‌شود فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد، در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد مصرف جو برای مدت شش هفته وزن را کاهش داده و با تحریک حس سیری از میزان گرسنگی می‌کاهد.

مشکلات قلبی عروقی

از مواد مغذی موجود در جو می‌توان به ویتامین B۳، تیامین (ویتامین B۱)، سلنیوم، مس و منیزیم اشاره کرد. این مواد معدنی در کاهش میزان کلسترول و فشار خون که فاکتورهای مهمی در بروز بیماری قلبی به حساب می‌آیند، ‌ موثر است. این نوع غله به پاکسازی عروق خونی و کاهش التهاب کمک می‌کند.

سرطان

ماده معدنی سلنیوم که به ندرت در مواد غذایی یافت می‌شود در جو وجود دارد. سلنیوم از این ویژگی برخوردار است تا چندین ترکیب سرطان‌زا را از بین ببرد. همچنین سلنیوم برای عملکرد آنزیم کبد حیاتی است. همچنین این ماده معدنی با فعال ساختن سلول‌های T به هنگام ضرورت در عملکرد صحیح سیستم ایمنی نقش دارد.

سلامت استخوان

جو حاوی مواد معدنی منگنز، منیزیم و فسفر است که تمامی آن‌ها در داشتن ساختار استخوانی سالم، استخوان‌سازی و به طور کلی استحکام استخوان‌ها نقش دارند.

شناسایی راه های موثر کاهش میزان کلسترول

کلسترول ماده‌ای است که هم توسط بدن تولید می‌شود و هم در مواد خوراکی‌ای که می‌خوریم موجود است.

دو نوع کلسترول LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) وجود دارد. کلسترول برای برخی از مهمترین عملکردهای بدن نظیر حفظ رشته‌های عصبی، تولید برخی هورمون‌ها، و تشکیل بافت‌های سلولی مفید است.

تجمع اضافی کلسترول بد در بدن می‌تواند تاثیرات بدی داشته باشد. می تواند موجب مشکلات قلبی-عروقی نظیر سکته، حمله قلبی، دیابت و غیره شود. همچنین در چاقی نقش داشته و می تواند فرد را در معرض ابتلا به انواع مشکلات سلامت قرار دهد. زمانیکه میزان کلسترول بالا باشد، معمولا علامتی وجود ندارد و به همین دلیل مسئله ای نگران کننده است.

آزمایش خون منظم می‌تواند به کنترل و پیشگیری از شروع بیماری‌ها کمک کند. در ادامه به برخی از شیوه‌های آسان کاهش میزان کلسترول اشاره می شود.

عدم مصرف چربی‌های ترانس: چربی‌های ترانس عمدتا چربی های غیراشباع هستند که موجب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می‌شوند. این چربی ها در خوراکی های نظیر آووکادو، روغن‌های گیاهی و کره بادام زمینی وجود دارند.

مصرف فیبر محلول: مصرف فیبر محلول موجود در مواد خوراکی ای نظیر جو، مغزیجات آجیلی، دانه ها و لوبیا می تواند به کاهش میزان کلسترول بد بدن کمک کند.

ورزش منظم: ورزش های با شدت پایین نظیر پیاده روی برای افزایش میزان کلسترول خوب و ورزش های با شدت زیاد برای کاهش میزان کلسترول بد مفید هستند.

ترک سیگار: سیگار کشیدن موجب افزایش کلسترول بد می شود. همچنین اجازه نمی دهد کلسترول به کبد برای تجزیه بازگردد.

نوشیدن آب: نوشیدن اب موجب دفع کلسترول بد از بدن می شود.

فواید کاهو در حفظ بینایی و پیشگیری از سرطان

کاهو از گروه سبزیجات پهن برگ است که دارای فواید بسیار موثری است. محققان مصرف کاهو را برای حفظ سلامت بدن توصیه می کنند. در ادامه به برخی فواید این سبزی اشاره می شود.

سم زدایی بدن

کاهو منبع خوب آنتی اکسیدان های نظیر ویتامین A و C است. این سبزی به خروج مواد شیمیایی مضر از بدن کمک می کند. همچنین از هرگونه آسیب رادیکالی پیشگیری می نماید. مصرف منظم ان می تواند موجب کاهش التهاب و فشار اکسایشی شود.

پیشگیری از نابودی استخوان ها

کاهو حاوی ویتامین k است. این ویتامین به خاطر استخوان سازی معروف است. مصرف منظم کاهو می تواند تراکم استخوان ها را تقویت نماید. همچنین از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

بهبود سلامت قلب

کاهو حاوی فولات یا اسیدفولیک است از اینرو از تجمع پلاک پیشگیری می کند. همچنین این سبزی حاوی ویتامین های A و C است که به قوی ماندن عروق خونی کمک می کند.

حفظ قوه بینایی

مواد مغذی نظیر ویتامین A، C و کاروتنوئیدها در کاهو وجود دارند. از اینرو در مقابله با اختلالات چشمی مفید است. کمبود این مواد مغذی موجب آب سیاه، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود.

درمان مشکلات پوستی

ویتامین A موجود در کاهو به بهبود سلامت پوست کمک می کند. همچنین این سبزی حاوی ویتامین C است که به کلاژن سازی کمک می کند. کلاژن سازی برای داشتن پوست سالم و پیشگیری از از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست موثر است. همچنین این سبزی دارای شاخص گلوکز پایین است که می تواند به درمان آکنه کمک کند.

بهبود سیستم ایمنی

کاهو دارای دو تقویت کننده سیستم ایمنی یعنی ویتامین های A و C است. ویتامین A به تنظیم ژن های مرتبط با علائم خودایمنی کمک می کند. ویتامین C با کاهش التهاب و کمک به بهبود سلامت گوارش از سیستم ایمنی محافظت می کند.

مقابله با سرطان

رنگدانه کلروفیل موجود در کاهو می تواند از سرطان های کبد و روده پیشگیری نماید. این سبزی حاوی آنتی اکسیدان های است که خطر پیشرفت اسیب DNA، فاکتور اصلی سرطان، را کاهش می دهد.

کمک به کاهش وزن

این سبزی تقریبا از لحاظ میزان کربوهیدرات ها صفر است. همچنین حاوی میزان بسیار کم کالری، قند و چربی است. از اینرو برای کاهش وزن مناسب است.

کمک به هضم غذا

کاهو حاوی آب و مواد معدنی است که به هضم آسان کمک می کند. همچنین حاوی فیبر است که موجب بهبود هضم شده و سموم را از بدن دفع می کند.

افزایش روند بارداری سالم

با توجه به اینکه کاهو حاوی فولات است به داشتن بارداری سالم کمک کرده و به پیشگیری از انواع نقایص به هنگام تولد کمک می کند.

کد خبر 386484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.