بیماری‌هایی که از طریق آب‌ آلوده منتقل می‌شود

مصرف آب‌ غیربهداشتی و آلوده می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند خارش شدید پوست، اسهال خونی و فلج اطفال شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های ناشی از آب آلوده می‌تواند به دلیل نوشیدن آب آلوده یا خوردن مواد غذایی که با آب آلوده شسته شده‌ است، به وجود بیاید. این نوع آب‌های غیر سالم به ویروس‌هایی مانند هپاتیت و "پولیو" (poliovirus) آلوده است که می‌تواند باعث بروز بیمارهای عفونی خطرناک شود. در ادامه به بررسی بعضی بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده می‌پردازیم:

یاز

بیماری یاز (yaws)، در مناطقی که افراد به آب سالم دسترسی ندارند، بیشتر رخ می‌دهد. این بیماری توسط باکتری "اسپیروکت ترپونما پالیدوم" (Treponema pallidum) به وجود می‌آید که بیشتر بر استخوان‌ها و غضروف‌های کودکان آسیب وارد می‌کند. یاز بیشتر در مناطق گرم و مرطوب، دیده شده و از طریق تماس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. مشخصه این بیماری، بروز یک یا چند ضایعه روی پوست است که پس از مدتی تعداد این ضایعات افزایش پیدا می‌کند.  

جرب 

جرب یا گال، یک بیماری انگلی  است که با خارش همراه است و عامل به وجود آمدن آن بندپایی به نام "هیره خارشی" است؛ این بندپا که بسیار کوچک‌تر از کنه است، زیر پوست فرد، حفره به وجود آورده و در آنجا تخم گذاری می‌کند. گال  از طریق تماس، از فرد مبتلا به فرد سالم، منتقل می‌شود. به منظور نجات پیدا کردن از دست این حشره، باید تمامی حوله‌ها و ملحفه‌ها را در آب تمیز داغ و صابون بشویید. علائم بروز این بیماری، احساس خارش شدید، ایجاد زخم روی پوست بر اثر خاراندن زیاد و خطوط ریز روی پوست است.

اسهال خونی

اسهال خونی یا "شیگلا" نیز یک بیماری عفونی مسری است که از طریق مصرف آب یا غذای آلوده به وجود می‌یابد. این بیماری سبب بروز تب، دل درد و استفراغ می‌شود. اسهال خونی اغلب با نوشیدن آب آلوده یا خوردن مواد غذایی شسته‌شده با آب آلوده ایجاد می‌شود. اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد منجر به مرگ می‌شود. به منظور پیشگیری از ابتلا به شیگلا، باید افراد  شستشوی مرتب دست‌ها، رعایت بهداشت و نوشیدن آب سالم را مورد توجه قرار دهند.

شیستوزومیازیس

بیماری "شیستوزومیازیس" یا تب حلزون، به عنوان رایج‌ترین بیماری انگلی در جهان شناخته شده است. عامل ناقل این بیماری، کرم پهنی به نام "شیستوزوما" است که در آب‌های آلوده زندگی می‌کند. زمانی که فردی در حال شنا کردن، دوش‌گرفتن و یا شستن مواد غذایی با آب آلوده است، این انگل به پوست او نفوذ می‌کند و در صورت ورود به بدن می‌تواند برای روده، مثانه و کبد مشکل به وجود بیاورد. زمانی که این انگل به نخاع یا مغز ورود پیدا کند، می‌تواند منجر به تورم، تشنج و حتی فلج ناقص شود. علائم این بیماری شامل سوزش و تکرر ادرار، خونریزی ادراری و درد است.

فلج اطفال

ویروس"پولو" (poliovirus) که در آب‌های آلوده وجود دارد، باعث بروز بیماری فلج اطفال می‌شود. این ویروس به خون فرد وارد می‌شود و به سیستم‌های عصبی، آسیب می‌رساند. علائم فلج اطفال شامل تشنج، تب، سردرد و در نهایت فلج شدن فرد است. متاسفانه این بیماری در بیشتر موارد به فلج‌شدن فرد منجر می‌شود. آب‌های آلوده می‌تواند عامل بیماری‌های دیگر نیز باشد، این بیماری‌ها از طریق پشه‌ها یا حشرات دیگر که در آب‌های آلوده زندگی و تخم گذاری می‌کنند، منتقل می‌شود. بیماری‌هایی که از طریق حشرات منتقل می‌شود شامل مالاریا، فیلاریاز، آنسفالیت (التهاب مغزی)، تب زرد و تب دنگی می‌شود.  

کد خبر 384384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.