حقایقی که آزمایش DNA نشان نمی‌دهد!

آزمایش DNA به پژوهشگران امکان می‌دهد تا با در اختیار داشتن یک تار مو و یا یک قطره خون نسبت به تشخیص هویت فرد اقدام کنند، اما نتایج این آزمایشات همیشه درست نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تفاوت‌های زیادی که انسان ها با هم دارند، از تفاوت در ژن‌های آن‌ها ناشی می‌شود و در واقع اختلاف شکل ظاهری و خلق و خوی رفتاری افراد مربوط به تفاوت‌های DNA سلول‌های بدن آن‌ها است. با توجه به این موضوع که خصوصیات ژنتیکی هر فرد در تک تک سلول‌های او وجود دارد، استفاده از  آزمایش DNA به پژوهشگران امکان می‌دهد تا با در اختیار داشتن یک تار مو، یک قطره خون، یک قطعه استخوان یا حتی آثار بزاق دهان یک فرد، نسبت به تشخیص هویت او اقدام کنند. همچنین آزمایش  ،DNAاطلاعاتی در مورد اجداد فرد یا بیماری‌هایی که احتمال ابتلا به آن‌ها وجود دارد، ارائه می‌کند، اما نکته قابل توجه اینکه با انجام این آزمایشات ممکن است ما از "حقایقی" در مورد خودمان مطلع شویم که واقعی نیست. در ادامه شما را با بعضی از باورهای عمومی نادرست در مورد  آزمایش DNA آشنا می‌کنیم:

پیش‌بینی احتمال بیماری‌ها

این آزمایشات در ژن‌های افراد به دنبال اطلاعاتی است که احتمال ابتلا به بیماری‌های خاصی مانند آلزایمر یا سرطان را نشان می‌دهد. اما آن‌ها تنها در مورد احتمال ابتلا به بیماری‌ها اطلاعاتی ارائه می‌دهد و نمی‌تواند در مورد ابتلای حتمی به بیماری‌ها اطمینان ایجاد کند، زیرا موارد دیگری مانند عادت‌ها یا شیوه زندگی افراد نیز بر خطر ابتلا به بیماری‌ها موثر است. همچنین ممکن است از این طریق در مورد بیماری‌های خاصی اطلاعاتی حاصل شود اما درباره یک بیماری نه چندان شایع که افراد نگران آن هستند، اطلاعاتی ارائه نشود.

اطلاعات ژنی یکسان برای خواهران و برادران

هر فردی ۵۰ درصد از DNA خود را از یکی از والدین دریافت می‌کند، اما آنچه از هر نیمه به ارث می‌رسد ممکن است برای فرزندان، متفاوت باشد. برای مثال تصور کنید مادری دورگه باشد؛ در این صورت کاملا امکانپذیر است که فردی بخش اعظم DNA اروپایی مادر خود را دریافت کند و خواهر او بیشتر از DNA آسیایی مادرش را به ارث ببرد. این احتمالات ممکن است در مورد پدر خانواده نیز وجود داشته باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت همانطور که یک خواهر و برادر همیشه شبیه به یکدیگر نیستند، DNA آن‌ها نیز ممکن است یکسان نباشد.

نیازهای تغذیه‌ای

بعضی از شرکت‌های آزمایش‌گیرنده، بر اساس نتایج آزمایشات خود توصیه‌های شخصی در مورد مکمل‌های ‌غذایی ارائه می‌دهند و حتی در مقابل پیشنهاد این موارد، هزینه‌ای دریافت می‌کنند. اما هیچ مطالعه‌ای ثابت نمی‌کند که آزمایشات ژنتیکی بتواند اطلاعات مفیدی در مورد مکمل‌ها یا انتخاب‌های غذایی افراد ارائه دهد.

کد خبر 384281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.