با نوشیدن آب کافی چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

مصرف آب کافی برای سلامت کلیه‌ها و سایر اندام‌های بدن، بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از بیماری‌ها و حتی کاهش وزن ضرورت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا حدود ۶۰ درصد از بدن بزرگسالان و ۹۰ درصد خون انسان را آب تشکیل می‌دهد؛ بنابراین مصرف آب کافی برای سلامت، امری حیاتی است. در صورت کم‌آب شدن بدن، پوست افراد در برابر بیماری‌ و چین و چروک‌ها، آسیب پذیر می‌شود، عملکرد سیستم‌های بدن دچار بی‌نظمی شده و فرد با بیماری‌های مختلفی نظیر دیابت، افزایش کلسترول خون، فشار خون بالا، آتریت و حتی کمر درد مواجه می‌شود. در ادامه شما را با بعضی فواید نوشیدن آب کافی آشنا می‌کنیم:

عملکرد منظم بدن

مصرف‌ نکردن آب کافی، غالباً مشکل یبوست ایجاد می‌کند. نداشتن فعالیت، تغییرات رژیم غذایی، بیماری و حتی استرس باعث تشدید این عارضه می‌شود. یبوست معمولا به خودی خود برطرف می‌شود، اما انجام حرکات ورزشی، مصرف دارو و آب کافی، به تسریع این امر کمک می‌کند. در صورتی که یبوست بیش از یک یا دو هفته طول بکشد یا با سرگیجه، درد شدید شکم یا وجود خون در مدفوع همراه باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. این موارد ممکن است نشانه‌هایی از یک مسئله‌ جدی‌تر باشد.

 عملکرد بهتر مفاصل

حجم زیادی از غضروف مفاصل آب است؛  غضروف‌ به تسهیل حرکت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین آب می‌تواند مانع ایجاد نقرس (تورم دردناک مفاصل) شود. این مایع حیاتی به دفع سمومی در بدن که باعث ایجاد تورم در مفاصل می‌شود کمک می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه در روزهای گرم سال یا چند ساعت قبل از شروع ورزش، افراد باید آب بیشتری مصرف کنند. با گرم شدن هوا و انجام تمرینات ورزشی، تعریق بدن افزایش می‌یابد؛ بنابراین افراد باید به دنبال راهی برای جلوگیری از کم‌ شدن آب بدن خود باشند.

پیشگیری از کم‌ شدن آب بدن

در صورتی‌که دفع آب و مایعات بدن از مقدار جذب آن بیشتر باشد، کم‌آبی اتفاق می‌افتد. در این حالت سدیم و پتاسیم مورد نیاز بدن از دست می‌رود. این فرآیند به ویژه در زمان گرما رخ می‌دهد و باعث تشنگی، کاهش ادرار، خشک شدن دهان و حتی سرگیجه و ضعف افراد می‌شود. برای پیشگیری از کم آبی بدن، توصیه می‌شود افراد آب و مایعات زیادی بنوشند و مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات که آب زیادی دارد، مصرف کنند.

کد خبر 384178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.