تتو و بروز هپاتیت  C / راهکاری برای بهبود خروپف

خطرات ورزش در هوای گرم، سیب حاوی ۱۰۰ میکروب مفید برای روده، راهکاری برای بهبود خروپف بیماران مبتلا به آپنه خواب، تتو و بروز هپاتیت C و چند توصیه برای داشتن مغز سالم و جلوگیری از بروز آلزایمر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از روش رادیوفرکوئنسی کام نرم و قاعده زبان با عمل جراحی UPPP به طور مؤثری منجر به بهبود قابل توجه خرو پف بیماران مبتلا به آپنه خواب می‌شود.

عاطفه سهیلی پور، دانشجوی دکترای حرفه ای در پایان نامه خود به "بررسی تاثیر رادیو فرکوئنسی قاعده زبان و کام نرم با حداکثر دز در درمان آپنه انسدادی خواب در بیماران تحت عمل جراحی "Uvulopalatopharyngoplasty" پرداخت.

آپنه انسدادی یک بیماری مزمن است که به درمان های مادام العمر نیاز دارد. یکی از این روش های درمان آن UPPP است

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رادیو فرکوئنسی قاعده زبان و کام نرم با حداکثر دز در درمان آپنه انسدادی خواب در بیماران تحت عمل جراحی UPPP انجام گرفت.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی ۴۰ بیمار با آپنه انسدادی خواب انتخاب شدند. بیماران به دو گروه تصادفی تقسیم و گروه اول تحت عمل جراحی UPPP به همراه رادیوفرکوئنسی قاعده زبان و کام نرم و گروه دوم یا کنترل تنها تحت عمل جراحی UPPP قرار گرفتند.

پس از مقایسه داده های این مطالعه در دو گروه، نتایج قبل از مداخله در اولین ویزیت بیماران VAS snoring ، ESS و AHI محاسبه شد که بین دو گروه اختلاف معنی داری براساس این سه پارامتر وجود نداشت. بعد از مداخله میانگین VAS snoring و ESS در گروه مداخله به صورت معنی داری کمتر از گروه پلاسبو بود، اما بین دو گروه اختلاف معنی داری براساس AHI در بعد از مداخله وجود نداشت

نتایج این پژوهش حاکی از این است که استفاده از روش رادیوفرکوئنسی کام نرم و قاعده زبان در همراهی با UPPP به طور مؤثری منجر به بهبود قابل توجه خرو پف بیماران و کاهش میزان خواب آلودگی آن ها در طول روز می شود و در بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش مهمی دارد.

این پایان نامه با راهنمایی دکتر سعید سهیلی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

چند توصیه برای داشتن مغز سالم و جلوگیری از بروز آلزایمر

مغز، ‌ یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که به دلیل داشتن نقش اساسی در انجام فعالیت‌ها، باید از آن محافظت شود. آلزایمر نیز یکی از بیماری‌های مغزی است که می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی و رعایت برخی نکات ساده، از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

یکی از بیماری‌هایی که با افزایش سن در برخی افراد مشاهده می‌شود، بیماری آلزایمر است. این بیماری زمانی پیش می‌آید که عوامل خطر بیماری دست به دست هم دهند تا به حدی به مغز فرد فشار وارد کنند که دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ و یا ترمیم کند.

با انتخاب روش زندگی سالم می‌توان عوامل خطر بروز آلزایمر را کم کرده و با افزایش توانایی مغز، برای مدت طولانی‌تری سالم ماند. مهم‌ترین عامل خطرساز در ابتلا به بیماری آلزایمر، ‌ سن است. حتی با وجود سایر عوامل خطرساز، بیماری آلزایمر زود ظاهر نمی‌شود و معمولا در سنین بالا عارض می‌شود.

برای داشتن یک مغز سالم، بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید:

به چالش کشیدن مغز

مطالعات نشان می‌دهد چنانچه از مغز خود به طور مرتب کار بکشیم، خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهیم؛ بنابراین فعال نگه داشتن منظم مغز عاملی در جهت کمک به آن است. می‌توانید هر روز یک کار تازه انجام دهید و یا روش انجام کارهای روزانه خود را تغییر دهید. به طور مثال می‌توانید موی خود را با دستی شانه کنید که کمتر از آن کار می‌کشید.

برای به چالش کشیدن مغز روش‌های گوناگونی نظیر بازی شطرنج، پازل، جدول کلمات و ارقام، آغاز فعالیت‌های تازه مانند فراگیری زبان جدید و یا نواختن موسیقی وجود دارند. در این بین اما داشتن روابط اجتماعی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است؛ پس رفت‌وآمد و معاشرت را فراموش نکنید.

اصلاح سبک زندگی

دیابت، فشارخون، کلسترول بالا و چاقی همه از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند. از این رو یک سبک زندگی سالم علاوه بر آنکه برای بدن اهمیت دارد، در فعالیت‌های مغزی نیز اثربخش خواهد بود.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ تیره داشته و دارای آنتی اکسیدان هستند مانند انگور سیاه، تمشک، اسفناج، سبزی خوردن و روغن امگا۳ و همچنین عدم مصرف الکل و همچنین ترک سیگار در بهبود فعالیت مغز موثر خواهند بود. البته در کنار تغذیه نمی‌توان از نقش ورزش و فعالیت بدنی غافل بود. ورزش به طو محسوس خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی، دیابت و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از ضربه به "سر"

ضربه‌های مکرر وارد شده به سر، عامل خطری است که می‌تواند به مغز آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تشدید کند. با پیشگیری از ضربه به سر، از امروز و آینده خود مراقبت می‌کنید. استفاده از کلاه ایمنی هنگام فعالیت‌هایی مانند موتورسواری، دوچرخه سواری، اسکی، اسکیت و... در پیشگیری از ضربه به سر بسیار موثر است.

یک فرد مبتلا به آلزایمر با ارتقای کیفیت زندگی خود می‌تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

سیب حاوی ۱۰۰ میکروب مفید برای روده است

محققان درمطالعات جدید خود دریافتند که سیب حاوی بیش از ۱۰۰ میکروب مفید برای روده است

مطالعه جدید محققان نشان داد که یک سیب معمولی بیش از ۱۰۰ باکتری را با خود حمل می‌کند. برخی از این میکروب‌ها در حفظ سلامت محیط روده یا میکروبیوم‌های روده مهم هستند.

براساس گزارش «گاردین»، باکتری، قارچ و ویروس‌های موجود در غذاها ساکن موقتی روده ما هستند که پختن غذاها از تعداد آنها می‌کاهد بنابراین میوه‌ها و سبزیجات خام به طور ویژه منابع مهمی از میکروب‌های روده هستند.

محققان برای انجام تحقیقات خود سیب‌های معمولی را با سیب‌های ارگانیک مقایسه کردند و اجزای آن را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند سیب‌های ارگانیک باکتری‌های مفید متنوع‌تر و بیشتری نسبت به سیب‌های معمولی دارند؛ به همین دلیل گفته شده که این سیب‌ها سالم‌تر و خوشمزه‌تر نوع معمولی خود هستند.

طبق این گزارش، تصور می‌شود که تنوع میکروبیوم‌ها، ‌کلیدی برای سلامت روده است و محققان گفته‌اند که سیب‌های ارگانیک دارای میکروبیوم‌های متنوعی هستند

مراقب خطرات ورزش در هوای گرم باشیم

یک پزشک ورزشی با اشاره به عوارض و خطرات ناشی از ورزش در هوای گرم و عدم رعایت نکات تندرستی اظهار کرد: در اثر افزایش دما که این روزها شاهد آن هستیم بدن آب زیادی را از دست خواهد داد که در صورت عدم تأمین آب ازدست‌رفته بدن با عوارض جدی روبرو خواهد شد.

مهدی محمدی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ورزشکاران در فصل تابستان برای ورزش کردن با آن روبرو هستند بحث افزایش دما و عوارض ناشی از آن است. ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی در هوای گرم به دلیل افزایش دمای بدن، کمبود آب بدن و گرمازدگی که ایجاد می شود، موجب می‌شود تا ورزشکاران علاوه بر بی‌حالی، دچار سردرگمی و کلافگی شوند.

وی افزود: فعالیت ورزشی در آب‌ و هوای گرم باعث کاهش توان هوازی در ورزشکاران شده و با افزایش دمای داخلی باعث کاهش حجم خون جریانی در عضلات می‌شود که این به معنای کاهش کارایی عضلات است، این موضوع بیانگر آن است که در چنین شرایطی علاوه بر این‌که فرد به هدفش نمی رسد، بلکه بدن خود را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و این موضوع به ما می‌گوید که در زمان گرمای زیاد هرگز ورزش نکنیم و یا اگر مجبور به انجام آن هستیم با رعایت نکاتی محتاطانه‌تر رفتار کنیم.

وی ادامه داد: بهترین حالت این است که ورزشکاران در انتخاب مکان و زمان برای پرداختن به تمرین و ورزش دقت کافی را داشته باشند. ورزش در هوای گرم عوارض بدی می‌تواند، داشته باشد، یکی از این عوارض تعریق زیاد و در ادامه کمبود آب بدن و از دست دادن الکترولیت‌ها و سدیم بدن است که ساده‌ترین و سریع‌ترین عارضه‌ای که ایجاد می‌کند گرفتگی عضلات است، که این گرفتگی می‌تواند یک گرفتگی ساده باشد و یا به‌ تدریج به اسپاسم دردناک منجر شود.

این پزشک ورزشی، خاطرنشان کرد: با بروز چنین حالتی باید بلافاصله فعالیت ورزشی خود را متوقف کنید و در دمای مناسب و خنک قرار گیرید. استفاده از مایعات ازجمله محلول حاوی سدیم و یا اضافه کردن کمی نمک به آب مصرفی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر در ناحیه گرفتگی دچار درد و یا ورم شدید شدید، از یخ استفاده کنید.

محمدی تصریح کرد: البته بهتر است ورزشکاران برای پیشگیری از این مساله قبل از ورزش آب بدن خود را تأمین کنند و همچنین در حین ورزش کردن از نوشیدنی‌های مناسب استفاده کنند.

وی اظهار کرد: یکی از عوارضی که افزایش دما در بدن ایجاد می‌کند اختلال در توزیع مایعات بدن و افزایش حجم خون در اندام‌های تحتانی بدن است که سرگیجه و خستگی مفرط از شایع‌ترین عوارض بروز این مساله است که با بروز این مشکل باید علاوه بر توقف تمرین و تأمین مایعات بدن، روی زمین خوابیده و پاها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید و سعی کنید دمای بدن را نیز با شستن دست و صورت و حوله خنک، کاهش دهید.

او  گرمازدگی را شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه ورزش در هوای گرم دانست و گفت: این مساله برای تمامی افراد در هوای گرم رخ می‌دهد که برای ورزشکاران می‌تواند عوارض بدی را به همراه داشته باشد. گرمازدگی به علت فشار و کمبود آب، افزایش ناگهانی دمای بدن و در نتیجه از کارافتادگی سیستم عصبی ایجاد می‌شود. سرگیجه، از کار افتادن گردش خون، از حال رفتن و آسیب‌دیدگی بافت‌ها از مهم‌ترین علائم و عوارض این مساله است.

وی افزود: توقف تمرین، رفتن به‌جایی که دمای بهتر دارد و یا دوش گرفتن با آب سرد یا دمای پایین می‌تواند مناسب باشد، در این مورد نیز باید فرد بلافاصله در صدد تأمین آب ازدست‌ داده باشد و درمجموع برای قرار نگرفتن در چنین وضعیتی بهتر است ورزشکاران تا جایی که امکان دارد در فضای سرپوشیده‌ای که دارای سیستم تهویه و خنک‌ کننده مناسب دارند یا در پارک و در زمان خوب مثل اول صبح و یا ساعاتی از بعدازظهر که دمای هوا کاهش پیداکرده به تمرین بپردازند.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین باید به نسبت روزهای عادی در غذای خود نمک بیشتری استفاده کنند، با نوشیدنی‌های متعادل حاوی الکترولیت، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید. استفاده از موادی که دارای کافئین است و همچنین قهوه را کاهش دهند تا کمتر دچار دردسر شوند.

تَتو چگونه موجب هپاتیت C می‌شود

رئیس شبکه هپاتیت ایران بر لزوم پرهیز از تتو و خالکوبی غیر بهداشتی تاکید کرد و گفت: در صورتی که تتو و خالکوبی در شرایط غیر استریل انجام گیرد، سبب ابتلا به بیماری هپاتیت c می‌شود.

امیرعلی سهراب پور با اشاره به رواج تتو و خالکوبی در جامعه اظهار کرد: اغلب این موارد در مراکز غیر بهداشتی انجام می‌شود و می‌تواند خطرات جدی از جمله ابتلا به ایدز یا هپاتیت را به همراه داشته باشد.

وی قمه‌زنی را یکی دیگر از موارد افزایش ریسک ابتلا به هپاتیت معرفی کرد و گفت: قمه‌ای که توسط فرد بیمار استفاده می‌شود، امکان انتقال بیماری را به دیگران بسیار افزایش می‌دهد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، خون آلوده را یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری اعلام کرد و گفت: در هنگام قمه‌زنی احتمال انتقال خون آلوده از فردی به فرد دیگر بسیار فراوان است و باید از این کار جلوگیری کرد.

حدود ۵۰ درصد معتادان تزریقی به هپاتیت C مبتلا هستند

وی با اشاره به اینکه معتادان تزریقی و زندانیان بیشترین تعداد ابتلا به هپاتیت C را دارند، گفت: حدود ۵۰ درصد معتادان تزریقی به هپاتیت C مبتلا هستند و ابتلا به این بیماری در میان زندانیان هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

سهراب پور، ابتلا به این بیماری در کشور را کمتر از نیم درصد اعلام کرد و افزود: تعداد مبتلایان در بین معتادان تزریقی و زندانیان بسیار بیشتر از میانگین کشوری است.

وی درباره چرایی درمان بیماران هپاتیت C گفت: اگر ما بیماران را شناسایی و درمان نکنیم، سالی هزار مورد پیوند کبد جدید به دلیل ابتلا به این بیماری در کشور خواهیم داشت.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، پیوند کبد را یک عمل جراحی بسیار سخت اعلام کرد و گفت: هر چند جراحان حاذقی در این زمینه در شهرهایی مانند تهران و شیراز داریم اما این پیوند یک عمل سخت و پرهزینه است و مقدار زیادی از هزینه‌ها بر عهده دولت است.

وی با تاکید بر اینکه سالی هزار پیوند کبد جدید بار مالی سنگین برعهده نظام سلامت می‌گذارد، افزود: آنهایی که نمی‌توانند پیوند شوند مانند افراد بالای ۶۰ سال هم زندگی پر مشقت و زجر را می‌گذارنند.

سهراب پور ضمن تشکر از اقدامات سید موید علویان رئیس قبلی شبکه هپاتیت ایران، گفت: او بیش از یک دهه ریاست شبکه هپاتیت ایران را به عهده داشت و زحمات بسیار زیادی در آگاهی‌بخشی جامعه در این زمینه و درمان بیماران داشته است و البته همچنان نیز در این زمینه فعالیت دارد

کد خبر 383682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.