۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
علت آسیب‌دیدن پاها چیست؟

درد پا عارضه‌ای است که ممکن است برای هر فرد و در هر سنی اتفاق بیفتد که علل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاها نقش مهمی در حرکت و تحمل وزن بدن بر عهده دارند؛ این عضو حیاتی دارای شبکه‌ای پیچیده متشکل از ۱۰ انگشت پا، ۲۶ استخوان و بیش از ۱۲۰ عضله، تاندون، عصب و رباط است. اگرچه درد پاها بعد از سپری‌ کردن یک روز طولانی در محل کار یا انجام تمرینات ورزشی سنگین، طبیعی است، اما عوامل دیگری در ایجاد آن موثر است. در ادامه با بعضی از علل آسیب‌دیدن پاها آشنا می‌شویم:

عفونت پاها در اثر پدیکور ناخن

اگرچه پدیکور ناخن، باعث زیبایی و سلامتی پاها می‌شود، اما گاهی اوقات مشکلاتی نظیر عفونت ایجاد می‌کند. در این روش گوشت‌های اضافه دور ناخن‌های پا و همچنین پوسته‌های اضافه کف پا که  آزار دهنده است، گرفته خواهد شد. اسپاهای پا، حوضچه‌هایی است که پاها در آن خیس می‌خورد و خدماتی مانند ماساژ و مراقبت از پوست انجام می‌شود. ممکن است باکتری‌هایی که در اسپاهای پا رشد می‌کنند، از طریق برش‌های ریز وارد پوست شوند. برای پیشگیری از آسیب‌دیدن پاها بهتر است در صورت وجود خراش یا جای گزیدگی، مدتی افراد از انجام پدیکور صرف‌نظر کنند.

 ورزش بیش از حد

انجام فعالیت‌های ورزشی شدید ممکن است به شکستگی تنشی استخوان‌ها بیانجامد؛ وجود ترک‌های کوچک یا کبودی استخوان‌های پا، نه تنها دردناک است، بلکه برای مدتی مانع ورزش‌ کردن می‌شود. بهبود این نوع شکستگی‌ها معمولا شش تا هشت هفته طول می‌کشد. حتی در بعضی موارد افراد مجبور می‌شوند از عصای زیر بغل استفاده کنند. 

 چربی بیش از حد بدن  

افراد چاق و دارای اضافه وزن، بیشتر از کسانی که تناسب اندام دارند، دچار درد پا می‌شوند؛ در واقع اضافه وزن به معنای فشار بیشتر بر پاها است. نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که وجود توده‌های چربی باعث ایجاد درد در پاها می‌شود؛ بر اساس این نظریه، شکل‌گیری بافت چربی با التهاب و مشکلات دیگر و در نتیجه آسیب بافت‌ پاها همراه است.

 سیگار کشیدن

این عادت تنها برای ریه‌ها و قلب مضر نیست، بلکه سیگاری‌های حرفه‌ای در معرض خطر بیماری "بورگر" یا ترومبوآنژئیت انسدادی (Thromboangiitis Obliterans) قرار دارند؛ ترومبوآنژئیت انسدادی به اختلال انسدادی سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های کوچک دست و پا گفته می‌شود. در افراد معتاد به سیگار، التهاب و لخته‌ شدن رگ‌های خونی باعث درد شدید در دست‌ها و پاها، زخم روی انگشتان دست و پا و مرگ تدریجی بافت یا قانقاریا می‌شود. تنها راه درمان این بیماری ترک کامل سیگار است.

کد خبر 382274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.