خلاقیت شهری برای عابران پیاده در لندن

استودیو معماری و طراحی WMB با پیاده‌سازی پروژه ParkedBench در شهر لندن، خیابان‌های این شهر را با پارکلت‌های خوش‌رنگی مزین کرده است که با استفاده از مواد کم‌هزینه و ایجاد نیمکت‌های بدون محدودیت، امکان استراحت عابران را فراهم می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لندن به دلیل وجود پارک‌های فراوان از شهرت بسیاری برخوردار است ولی این امر به معنای فقدان نیاز خیابان‌های شلوغ و بی روح این شهر به فضاهای سبز شهری نیست. امروزه استفاده از پارکلت‌ها، جزء جدایی‌ناپذیر شهرهاست؛ پارکلت‌ توقفگاه‌هایی کوچک مقیاس است که با اشغال فضای محدود در پیاده‌رو یا پارکینگ‌ کنار خیابان راهکاری مناسب برای بهبود زندگی شهری به حساب می‌آید.

این مبلمان شهری به سرعت نصب و به راحتی هم جمع می‌شود و به کمک آن‌ها می‌توان به سادگی چهره شهر را تغییر داد. WMB با ایجاد یک پارکلت جدید تحت عنوان ParkedBench در خیابان Tooley واقع در منطقه پل لندن، فضای شادابی را فراهم آورده که چهره جدیدی به ساختار شهری بخشیده است. ParkedBench، پارک کوچک قابل حملی است که جایگزین دو فضای پارکینگ در کنار خیابان می‌شود و از صندلی‌های عمومی و فضای سبز زیبا تشکیل شده است.

علاوه بر این چند سیستم نظارتی در طول مسیر این پارکلت نصب شده است که به منظور کنترل کیفیت هوا، به صورت لحظه‌ای داده‌های مرتبط با سطح آلودگی در سطح شهر را به سازمان‌های مربوطه ارسال می‌کند. پروژه ParkedBench بر مبنای ایجاد فضاهای عمومی کوچک برای نشستن در اطراف محوطه‌های سبز طراحی شده است که رهگذران را به توقفی کوتاه و معاشرت برای حتی چند لحظه تشویق می‌کند.

کل این طرح با کمترین هزینه و استفاده از مواد ارزان قیمت، به صورت کاملا استاندارد و مناسب اجرا شده است. ترکیب نیمکت‌های داربست‌مانند قرمز رنگی که به صورت زیگزاگی در سراسر فضا امتداد دارد با گیاهان موجود در گلدان‌های گالوانیزه‌ای که در زوایای آن‌ها نصب شده‌ است، نمای بصری فوق‌العاده‌ای به محیط بخشیده‌ است.  علاوه بر این، گیاهان به کار رفته در این طرح نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته‌ است.

پارکلت‌های به کار رفته به سادگی قابل تنظیم و جابجایی است و می‌توان با صرف کمترین انرژی و زمان ممکن شکل آن‌ها را تغییر داد. ParkedBench اولین پارک کوچکی است که به عنوان بخشی از پروژه بزرگ‌تر "میدان‌هایی با هوای تازه" در شهر لندن پیاده‌سازی شده است و رویکرد به کار گرفته شده در آن با پیوند نیمکت و فضای سبز، یک فضای دلنشین و دنج را در کنار جاده‌های شلوغ فراهم آورده است.  

کد خبر 381213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.