بارش‌های پاییز امسال بالاتر از حد نرمال خواهد بود

یک جغرافیدان اقلیم‌شناس گفت: همزمانی شاخص منفی ال‌نینو و نائو موجب تداوم بارندگی‌ها شده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میزان بارش‌ها در پاییز پیش‌رو نیز بیشتر از حد نرمال است.

امیر گندمکار درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرایط ال‌نینو حاکم بر کشور و شاخص منفی اقیانوس اطلس هنوز شرایط را برای عبور سیستم‌های غربی مدیترانه‌ای و سودانی از روی ایران فراهم کرده است.

وی افزود: ادامه بارندگی‌ها در نقاط مختلف کشور و استان اصفهان در این فصل از سال کم سابقه بوده است و با توجه به تداوم شرایط و پیش‌بینی‌های صورت گرفته بارندگی‌ها تا فصل پاییز ادامه دارد، بارش‌های پاییز امسال بالاتر از حد نرمال است اما به شدت بارش‌های سال گذشته نیست.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس تصریح کرد: النینو پدیده‌ای تاثیرگذار بر روی اقلیم کره زمین است، زمانی که ال‌نینو فعال باشد شاخص نوسان اقیانوس آرام منفی است و میزان بارش‌ها در ایران وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اشاره به پدیده نائو، ادامه داد: زمانی که پرفشارهای جنب حاره‌ای در اقیانوس اطلس جنوبی و شمالی ضعیف شود شاخص نائو منفی است، همزمانی شاخص منفی نائو در اقیانوس اطلس و شاخص منفی ال‌نینو در اقیانوس آرام در سال جاری شرایط را برای بارندگی‌ها فراهم می‌کند که بیشتر از حد نرمال است.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس افزود: سیستمهای مدیترانه‌ای در این شرایط به جای عبور از شمال اروپا از جنوب آن وارد و پس از عبور از ترکیه وارد ایران می‌شود.

گندمکار تاکید کرد: همزمانی دو شاخص ال‌نینو و نائو موجب شده تا بارندگی‌های پاییز پیش‌رو در غرب، مرکز و شرق ایران نسبت به سال گذشته بهتر باشد اما پیش‌بینی‌ میزان بارش زمستان آینده هنوز ممکن نیست.

کد خبر 380043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.