حوزه کویری کشور نیازمند هم‌افزایی برای مقابله با ریزگردها

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در دل جنگل‌های دست کاشت طی نیم قرن اخیر در پی اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی توسعه یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین علی نریمانی امروز دوشنبه -۲۷ خردادماه- در بازدید از طرح‌های بیابان‌زدایی شهرستان آران و بیدگل در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طی نیم قرن گذشته با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی ۷۲۰ کیلومتر از جاده‌های استان اصفهان از حرکت تپه‌های شنی و خیزش ریزگردها محفوظ و مصون مانده است. 

وی با بیان اینکه با بیابان‌زدایی امکان امنیت تردد در جاده‌ها به وجود می‌آید و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود، افزود: ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دل جنگل‌های دست کاشت نیز طی نیم قرن اخیر در پی اجرای طرح‌های بیابان زدایی حفاظت شده و توسعه یافته است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: بیش از ۲۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی استان در دل مناطقی احداث شده که بیابان زدایی اجرایی شده است.

وی افزود: حفظ ۱۶ هزار کیلومتر خطوط آبیاری در ۲۱۶ شهر و روستای استان نیز از دیگر اثرات مثبت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی است.

نریمانی با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ بیابان‌زدایی، تصریح کرد: باید برای جلوگیری از تهدید کانون‌های ریزگرد در استان‌های مرکزی کشور، حوزه کویر مرکزی ایجاد شود تا با هم‌افزایی و نگرشی ملی طرح‌های مقابله با بیابان زایی را اجرا کنیم.

ایجاد اشتغال برای ۵ هزار نفر در  باغ پسته ابوزیدآباد

در همین ارتباط حمید گل آرایی، کارشناس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قبل از اجرای طرح‌های بیابان زدایی در این منطقه کشاورزی وجود نداشت، اظهار کرد: براساس آمار سازمان جهادکشاورزی امروز شهرستان آران و بیدگل حدود سه هزار هکتار باغات پسته و انار و حدود ۱۲ هزار  هکتار اراضی کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان آران و بیدگل قطب تولید پسته در استان است، افزود: باغ پسته ابوزیدآباد این شهرستان با مساحت ۷۰ هکتار سالانه حدود ۳۰ تن در هر هکتار تولید پسته دارد و برای بیش از پنج هزار نفر به صورت مقطعی ایجاد اشتغال کرده است‌.

گل آرایی با اشاره به گذشت ۳۰ سال از احداث این باغ گفت: سیستم آبیاری باغات به صورت غرقابی است و به دلیل مقاوم بودن پسته به شوری خشکی خطر خشکسالی باغات را تهدید نمی‌کند.

توسعه ۵۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت با مشارکت مردم

در ادامه نیز رشید قاسمی، رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه شرکت تعاونی مرتع داران شهرستان آران و بیدگل با اشاره به اینکه در این شهرستان ۱۲۰ هزار هکتار تاغزار وجود دارد، اظهار کرد: از سال ۶۷ تاکنون طرح‌های بیابان زدایی در قالب مشارکت مردمی انجام شد که براین اساس اکنون حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی با  مشارکت مردم آران و بیدگل به جنگل‌های تاغ زار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مردم در حفظ تاغ زارهای شهرستان نیز مشارکت دارند، گفت:  توصیه می کم در همه زمینه‌ها به تأثیر مشارکت مردم توجه شود، زیرا اگر مردم مشارکت کنند طرحها موفق خواهد بود.

کد خبر 379526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.