درمان رفلاکس اسید معده با ماساژ

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ماساژ دادن بافت پیوندی اطراف دیافرگم، شیوه موثری در درمان بیماری رفلاکس اسید معده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رفلاکس اسید معدهGERD) ) زمانی اتفاق می‌­افتد که محتویات معده به مری باز گردد و احساس سوزش ناخوشایندی برای فرد به وجود آید. به طور کلی راه‌های درمان این بیماری شامل استفاده طولانی مدت از داروهای مهارکننده­­ پروتون پمپ ((PPIs است که به منظور کاهش اسید معده مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه این داروها برای درمان رفلاکس اسید معده موثر است اما عوارض جانبی زیادی دارد و ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی شود. گروهی از محققان دانشگاه ""CEU Cardenal Herrera در اسپانیا به منظور پی بردن به تاثیر نوعی ماساژ موسوم به "MFR" بر کاهش علائم این بیماری، ۳۰ فرد مبتلا به رفلاکس اسید معده را با میانگین سنی ۱۸ تا ۸۰ سال، مورد بررسی قرار دارند.

 همه افراد شرکت کننده به مدت دو هفته (هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه به مدت ۲۵ دقیقه) ماساژ داده شدند؛ نیمی از این افراد توسط یک فیزیوتراپیست ماهر، ماساژ  MFR دریافت کردند و بقیه افراد تحت ماساژ ساختگی قرار گرفتند. فیزیوتراپیست از ۶ تکنیک متفاوت ماساژ استفاده کرد که بافت پیوندی اطراف دیافراگم (fascia of the diaphragm) را هدف قرار می‌داد.

شیوه ماساژ گروه دوم نیز  شامل همین تکنیک‌­ها بود با این تفاوت که فشاری به بافت پیوندی دیافراگم وارد نمی‌کرد. محققان اثر  ماساژ MFR را با استفاده از سه معیار بررسی کردند که شامل شدت و دفعات علائم رفلکس اسید معده، کیفیت زندگی بیماران و مقدار استفاده از داروی PPI بود.

 این معیارها سه مرتبه، یک‌بار قبل از جلسه MFR، یک هفته بعد از MFR و دو هفته بعد از جلسه پایانیMFR  ارزیابی شد. یافته‌های جدید نشان داد چهار هفته پس از پایان جلسات ماساژ، علائم بیماری افراد گروه اول نسبت به گروه کنترل شده کاهش پیدا کرد، کیفیت زندگی آن­ها بهتر شد و نیاز کمتری به داروهایی PPI پیدا کردند.

به گفته محققان، درمان رفلاکس معده با استفاده از شیوه ماساژ MFR هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و می‌­تواند به عنوان روش جایگزین برای افرادی که به مصرف طولانی مدت داروهای مهارکننده­­ پروتون پمپ نیاز دارند و یا می­‌خواهند از عوارض جانبی آن‌ها در امان باشند، به کار گرفته شود.

نتایج این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

کد خبر 377519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.