هفت معجزه لیمو برای سلامت و زیبایی/ آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور، روش های برای جایگزین جراحی زانو،  درمان کم خونی با  چهار نوشیدنی ارزان و طبیعی ، هفت معجزه لیمو برای سلامت و زیبایی، زیاد خوابیدن و اختلال حافظه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ درد زانو از جمله مشکلاتی است که برخی پزشکان انجام عمل جراحی را برای درمان آن پیشنهاد می‌کنند اما  روش‌های جایگزین دیگری برای این عارضه وجود دارد.التهاب مفصل زانو از جمله عارضه‌هایی است که حتی در افراد جوان هم مشاهده می‌شود.

علائم این عارضه به اندازه‌ای شدید است که فعالیت‌های فرد را محدود کرده و کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند، این پرسش مطرح است که برای مقابله با التهاب مفصل زانو چه کاری می‌توان انجام داد؟

کارشناسان به عنوان اولین نکته تاکید دارند که بی‌تحرکی پاسخی برای چگونگی رفع این عارضه نیست.

افراد مبتلا به التهاب مفصل زانو باید تمرینات کم برخورد (low-impact exercises) همچون پیاده‌روی و شنا انجام دهند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد در صورتیکه بیمار دچار اضافه وزن باشد رعایت رژیم غذایی در کنار حرکات ورزشی می‌تواند از میزان درد بکاهد و عملکرد فرد را بهبود دهد.

در عین حال طی سال‌های اخیر مطالعات انجام شده در مورد مکمل شناخته شده‌ گلوکزامین نتایج متضادی به همراه داشته‌ است. در اروپا و دیگر کشورهای جهان مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم از این دارو توصیه می‌شود.

طب سوزنی نیز در برخی از افراد خاصیت تسکین‌بخشی دارد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، برخی از روش‌های تهاجمی‌تر همچون تزریق کورتیکواستروئید یا اسید هیالورونیک اثربخشی محدودی دارند و با عوارض جانبی همراه هستند.

همچنین پزشکان تاکید دارند که جراحی زانو در تسکین درد و عملکرد بهتر بیمار بیش از راهکارهایی همچون ورزش‌درمانی موثر نیست.

یک پیشنهاد مفید که از تجزیه و تحلیل مطالعات حاصل شده بر مزیت ورزش کردن برای افراد مبتلا به زانو درد و سایر دردهای مفصلی تاکید دارد.

برای درک اینکه چگونه ورزش می‌تواند به شما کمک کند و نیز شناسایی انواع فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود کار کنید که این تیم می تواند شامل پزشک مراقبت‌های اولیه، یک ارتوپد و متخصص طب فیزیکی باشد.

 بیش از ۹ ساعت خوابیدن، حافظه را مختل می‌کند

کارشناسان براین باورند که افرادی که مدت طولانی می‌خوابند، کیفیت خواب خوبی ندارند که باعث می‌شود مناطق مختلف مغز این افراد به درستی با هم ارتباط برقرار نکند و آن‌ها را در معرض خطرات مرتبط با قوه شناخت قرار می‌دهد.

بیشتر از ۹ ساعت خواب شبانه به اندازه ۵ ساعت خوابیدن، برای حافظه مضر است. معروف است که می‌گویند افرادی که کمتر از ۵ ساعت در شب می‌خوابند، حافظه‌شان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اما یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد اگر فرد بیشتر از ۹ ساعت در شب بخوابد هم با همان تاثیرات در حافظه مواجه خواهد شد.

محققان از ۴۰۰۰۰۰ نفر خواستند، ۶ جفت کارت یکسان را که به پشت گذاشته بودند، بعد از به خاطرسپردن جای آن‌ها در کنار هم قرار دهند.

آن‌هایی که بیشتر از ۹ ساعت و ۵ یا کمتر از ۵ ساعت خواب شبانه داشتند در مقایسه با افرادی که ۷ ساعت خواب شبانه داشتند، اشتباهات بیشتری داشتند و تعداد دفعات اشتباهاتشان یکسان بود.

درصد اشتباهات این افراد در مقایسه با گروهی که ۷ ساعت خوابیده بودند، ۵ درصد بیشتر بود. افرادی که ۱۰ ساعت خوابیده بودند، ۱۱ درصد بیشتر اشتباه می‌کردند. میزان خطای گروه‌ها با در نظر گرفتن سن و جنس و ویژگی‌های شخصیتی در بین افرادی که ۵ یا ۹ ساعت خوابیده بودند به ۲ درصد و در میان افرادی که ۱۰ ساعت خوابیده بودند به ۶ درصد کاهش پیدا می‌کرد.

این نتایج نشان می‌دهد که زیاد خوابیدن به اندازه کم خوابی می‌تواند روی مهارت‌های فکری افراد تاثیر بگذارد.

کارشناسان براین باورند که افرادی که مدت طولانی می‌خوابند، کیفیت خواب خوبی ندارند که باعث می‌شود مناطق مختلف مغز این افراد به درستی با هم ارتباط برقرار نکند و آن‌ها را در معرض خطرات مرتبط با قوه شناخت قرار می‌دهد.

محققان همچنین عامل ژنتیک را نیز کنترل کردند و مشخص شد که مشکلات سلامتی تاثیری روی نتیجه ندارد.

ویکتوریا گارفیلد، نویسنده این مقاله از دانشگاه یو سی ال، گفت: این نکته که کم‌خوابی برای افراد بد است، نکته جدید نیست، اما نتایج آن غیرمعمول است.

او افزود: «مردم ممکن است تصور کنند خوابیدن بیش از حد برایشان خوب است، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که زیاد خوابیدن حافظه را مختل می‌کند

آلبرت هنری، نویسنده اصلی این پژوهش که در ژورنال اپیدمولوژی چاپ شده است، می‌گوید: «هنوز شواهدی مبنی بر اینکه زیاد یا کم خوابیدن به فراموشی مرتبط است، در دست نیست و نیازمند مطالعات بیشتر است.

شناسایی بیش از ۳۹ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور

رئیس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور را ۳۹ هزار و ۵۴۹ نفر اعلام کرد.

پروین افسر کازرونی، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای چهارمین برنامه استراتژیک ملی ایدز (۹۴ تا ۹۸)، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی سلامت با هدف کاهش موارد جدید ابتلا به ایدز و کاهش ۲۰ درصدی مرگ منتسب به این بیماری در سال ۹۴ در شورای عالی سلامت تصویب شد. نیاز است وزارتخانه‌ها و سازمان‌های شرکای برنامه تا پایان خرداد ۹۸ اطلاعات و گزارش عملکرد هر سازمان بر اساس وظایف و تعهدات تعیین شده مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته، چالش‌ها مشخص شده و بر اساس اولویت‌بندی، راهکارها تعیین و زمینه‌ساز تدوین برنامه استراتژیک پنجم قرار گیرد.

شناسایی ۳۹ هزار و ۵۴۹ مبتلا به ایدز

کازرونی در ادامه صحبت‌هایش به آخرین وضعیت آماری ابتلا و درمان این بیماری در کشور اشاره کرد و افزود: کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۳۹هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند که مرگ ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر آن‌ها ثبت شده است. ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.

تزریق با سرنگ مشترک در صدر علت ابتلا

وی افزود: علت ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۰.۸ درصد)، رابطه جنسی (۲۱.۶ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۶ درصد) بوده است. البته در موارد جدید، ابتلا از طریق انتقال جنسی رو به افزایش بوده است.

وی افزود: تخمین مبتلایان زنده در کشور حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا است و تا پایان سال ۹۷ از بین افراد مبتلا ۲۱ هزار و ۴۳۰ نفر مبتلای زنده ثبت شده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۰ نفر تا کنون برای دریافت خدمات به مراکز ارایه دهنده خدمت مراجعه کرده و تعداد ۱۳ هزار و ۴۷۷ تن نیز در حال حاضر تحت درمان قرار دارند.

زنان؛ ۱۸ درصد مبتلایان به ایدز

رییس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، افزود: ۸۲ درصد مبتلایان ایدز را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در کل کشور ۲۰۰ مرکز برای آموزش، پیشگیری، کنترل و درمان ایدز فعال است، گفت: چالشی که اکنون ما با آن روبرو هستیم، تفاوت میان میزان تخمین ما از افراد مبتلا به ایدز و کسانی است که برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند. در واقع تنها یک سوم مبتلایان طبق تخمین از وضعیت ابتلای خود آگاه شده‌اند و دو - سوم دیگر از ابتلای خود آگاه نبوده و متاسفانه تحت مراقبت و درمان قرار ندارند.

کازرونی تأکید کرد: از آنجایی که «اچ آی وی» یک بیماری مزمن عفونی است، تشخیص هرچه سریع‌تر آن به روند کنترل بیماری کمک بسزایی می‌کند. وقتی فرد تحت مراقبت و درمان قرار گیرد از یک طرف عوارض بیماری به حداقل رسیده و می‌تواند زندگی عادی با طول عمر تقریبا طبیعی داشته باشد و از طرف دیگر با درمان موثر، تعداد ویروس در خون وی به اندازه‌ای پایین خواهد آمد که قابلیت انتقال به دیگران را نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: افراد می‌توانند جهت کسب اطلاعات مرتبط با اچ آی وی / ایدز و بیماری‌های آمیزشی و دریافت آدرس و تلفن کلیه مراکز ارائه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، تشخیص و مراقبت در سراسر کشور به سایت وزارت بهداشت به نشانی WWW.HIV-STI.IR مراجعه کنند.

درمان کم خونی با  چهار نوشیدنی ارزان و طبیعی

یک متخصص طب سنتی دستورالعمل ۴ نوشیدنی طبیعی برای درمان کم خونی را بیان کرد که به راحتی می‌توانید در خانه آن‌ها را تهیه کنید

احمد کریمی متخصص طب سنتی درباره راهکارهای درمان کم خونی اظهار کرد: کم خون یکی از مشکلات متداولی است که بسیاری از افراد جامعه به خصوص خانم‌ها با آن درگیر هستند

وی ادامه داد: ساده‌ترین راهکاری که می‌توانید برای درمان این اختلال از آن استفاده کنید، استفاده از شربت آبجوش و عسل است؛ می‌توانید دو قاشق عسل را در یک لیوان آبجوش حل و صبح‌ها به صورت ناشتا از آن استفاده کنید تا به مرور بتواند کم خونی شما را برطرف کند

این متخصص طب سنتی با اشاره به خواص شگفت‌انگیز شیره انگور گفت: از دیگر راه‌های مناسبی که می‌تواند باعث شود کم خونی شما برطرف شود استفاده از شربت شیره انگور است برای تهیه این شربت کافی است تا دو قاشق غذاخوری شیره انگور را داخل آب ولرم یا آب سرد بریزید و این نوشیدنی طبیعی درمان کم خونی را در طول روز بنوشید

درمان کم خونی با آب هویج و عسل

کریمی تصریح کرد: یکی از شربت‌هایی که استفاده از آن از گذشته‌های دور در بین مردم کشور ما رواج داشت، شربت خاکشیر است، این شربت می‌تواند کم خونی شما را برطرف کند؛ توجه داشته باشید که خاکشیرها باید به خوبی تمیز و خیسانده شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد

وی بیان کرد: یکی از شربت‌های مناسبی که اغلب افراد آن را نمی‌شناسند ترکیب آب هویج با عسل است اگر روزانه یک لیوان و به مدت یک ماه تا ۴۰ روز این شربت را ببنوشید، به مرور زمان کم خونی شما برطرف می‌شود و شادابی و نشاط را حس می‌کنید

میوه هایی که کم خونی را درمان می‌کنند

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: علاوه بر شربت‌ها استفاده از سیب و فرآورده آن مثل مربای سیب، لواشک سیب، حلوای سیب، رب سیب و فالوده سیب یکی از مواد بسیار موثر در خون سازی هستند و فوائد بسیاری برای بدن دارند

کریمی تاکید کرد: میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، به، انگور شیرین، هویج، انجیر و زردآلوی شیرین می‌توانند تاثیر بسیار خوبی در خون سازی بدن داشته باشند؛ بنابراین استفاده از هرکدام از این میوه‌ها یا ترکیب آنها می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود خون سازی و درمان کم خونی داشته باشد.

هفت معجزه لیمو برای سلامت و زیبایی

کارشناسان پوست و مو معتقدند، یک لیمو را برای حفظ سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن‌هایتان به خدمت بگیرید، زودتر به نتیجه دلخواه می‌رسید

پاک‌کننده ضدباکتری

لیمو یک ضدباکتری طبیعی و بی‌ضرر است که با کمکش می‌توانید پوستتان را از آلودگی‌هایی که در طول روز رویش نشسته پاک کنید. کافی است دو قطره روغن نارگیل را با یک قاشق مرباخوری آب‌لیموی تازه مخلوط کنید و با پنبه روی پوستتان بکشید تا تمیز و مرطوب شود. مراقب باشید که در مصرف روغن نارگیل زیاده‌روی نکنید و با چرب کردن بیش از اندازه پوست، به سلامت آن آسیب نزنید

روشن‌کننده پوست

لیمو سرشار از ویتامین C است و می‌توانید آن را به‌عنوان یک روشن‌کننده طبیعی به رسمیت بشناسید. اگر پوست زانو و آرنجتان تیره شده است، یک لیمو را نصف کنید و روی این ناحیه‌ها بکشید. باور کنید این کار بعد از مدتی رنگ پوست تیره‌شده را زیرورو می‌کند. البته لیمو تنها از پس روشن‌کردن این نواحی پوست برنمی‌آید، می‌توانید با استفاده از آن، پوست صورت‌تان را هم به مرور شفاف‌تر و روشن‌تر کنید

درمان جوش‌های سر سیاه

اگر هر روز پوستتان را با لیمو تمیز کنید، خاصیت اسیدی آن به کاهش جوش‌های سرسیاه پوست کمک خواهد کرد. راه دیگر استفاده از لیمو برای کاهش این جوش‌ها، حلقه‌کردن و چنددقیقه قرار دادنش روی پوست است

روشن‌کننده دندان

هرچند روز یک بار روی مسواکتان آب‌لیموی تازه بریزید و دندان‌هایتان را با کمکش تمیز کنید. لیمو با خاصیت اسیدی و ضدباکتریایی که دارد، می‌تواند به‌عنوان سفیدکننده دندان هم مورد استفاده قرار بگیرد

لایه‌برداری

با استفاده از لیمو می‌توانید یک لایه‌بردار (اسکراب) طبیعی بسازید. کمی پودر قهوه را با آب‌لیموی تازه مخلوط کنید و به آرامی روی پوستتان بکشید و ماساژ دهید. بعد از پنج دقیقه ماساژ دادن، پوستتان را بشویید و تاثیر این لایه‌بردار سرشار از آنتی‌اکسیدان را مشاهده کنید

تقویت ناخن

اگر لاک‌زدن طولانی‌مدت به سلامت ناخن‌هایتان آسیب‌زده، هرروز با یک پنبه آغشته به آب‌لیموی تازه، روی ناخن‌ها را ماساژ دهید. این کار به رفع زردی ناخن و مقاوم شدنش کمک می‌کند

درخشان‌شدن مو

یک تخم‌مرغ را با یک قاشق مرباخوری روغن زیتون و آب یک عدد لیموی تازه مخلوط کنید و سرتان را با آن ماساژ دهید. بعد از آبکشی موهایتان، خواهید دید که درخشان‌تر از قبل به نظر می‌رسند.

کد خبر 377291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.