مزرعه‌ای سبز در دل زمین‌های خشک آفریقا

کشت گسترده سیب‌زمینی شیرین، بادام زمینی و فلفل دلمه‌ای قرمز در زمین‌های خشک و وسیع جنوب شرق آفریقا، شرایط و دیدگاهی متفاوت برای مزارع گروهی در لیلونگوه، پایتخت کشور مالاوی به وجود آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Horizon Farm یکی از مزارع گروهی در مالاوی است که با وجود عبور از یک تابستان طولانی و در حالی که بقیه زمین‌های منطقه کاملا خشک و در انتظار بارش باران هستند، سیب‌زمینی‌های شیرین و فلفل‌های دلمه‌ای کاشته شده در آن جوانه زده و با سرعت رشد می‌کنند.

این مزرعه تحت حمایت برنامه Feed The Future"" که ابتکار دولت ایالات متحده آمریکا برای تامین امنیت غذایی جهان و رفع ناامنی ناشی از گرسنگی و کمبود مواد غذایی است، از چندین تکنولوژی‌ کشاورزی نظیر سنسورهای تحلیل آب و هوا و نوآوری‌های مبتنی بر سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) بهره می‌برد که البته مهم‌ترین این فناوری‌ها، آبیاری قطره‌ای است. این تکنولوژی با تبدیل زمین‌های خشک و خاکی آفریقایی به مزارعی سرسبز و قابل کشت، به اهالی مالاوی برای تأمین امنیت غذایی حتی خارج از فصل بارانی، کمک می‌کند و امکان تولید موادغذایی مختلف در طول سال را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هدف Feed the Future از این حمایت‌ها بهبود بهره‌وری کشاورزی، برطرف کردن فقر و کاهش گرسنگی و سوء تغذیه در مالاوی است.

البته مالاوی در گذشته نیز از شیوه‌های گوناگون آبیاری همچون استفاده از آب‌فشان‌ها و پمپ‌های آب بهره برده ولی استفاده از آبیاری قطره‌ای برای نخستین بار  است که در این کشور مرحله اجرا درآمده و از آنجایی که روش‌های قبلی نیازمند حجم بالایی از آب بوده‌اند، این شیوه جدید به طرز چشمگیری با موفقیت همراه بوده است چرا که آب را به صورت قطره‌ای و مستمر از طریق لوله‌های پلاستیکی سوراخ‌شده و در مقادیر بسیار پایین به ریشه‌های گیاهان رسانده و حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد از مصرف آب می‌کاهد.

موفقیت این مزرعه سبب شده است که دیگر سازمان‌های فعال در بخش کشاورزی و سازمان‌های غیر دولتی که به دنبال حداکثر بهره‌وری از زمین و کمک به جوامع خود هستند نیز به استفاده از این روش مقرون به صرفه روی بیاورند. این سازمان‌ها به منظور بهبود بهره‌وری کشاورزی خود، به تهیه بسته‌های آبیاری قطره‌ای (drip kits) اقدام کرده‌اند.

از سوی دیگر استفاده از این فن‌آوری از حمایت‌های دولتی برخوردار است و در ۱۰ مزرعه گروهی شهر لیلونگوه با فعالیت دو هزار خانواده کشاورز اجرا می‌شود و استفاده گسترده از آن منجر به ایجاد یک دیدگاه کلی در کشور برای حل بحران "ناامنی غذا" شده است.

کد خبر 376798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    0 0
    خیلی زیبا بود