۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
غذاهای آلرژی‌زا را بشناسید

برخی افراد با مصرف یک ماده غذایی خاص دچار علائم حساسیت می‌شوند که ممکن است بسیار خفیف یا خطرآفرین باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلرژی غذایی، پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین‌های موجود در بعضی موادغذایی است. این واکنش‌ها معمولاً باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی، مشکلات گوارشی و تنفسی می‌شود و با علایمی مانند کهیر، استفراغ، اسهال و آسم همراه است. در این گزارش شما را با برخی از غذاهای آلرژی‌زا آشنا می‌کنیم.

 بادام زمینی

بادام زمینی یکی از مواد غذایی حساسیت‌زاست که بیشتر کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ آلرژی آن می‌تواند علائم واکنشی خفیف یا شدید همراه داشته باشد. حساسیت به این ماده غذایی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن پروتئین موجود در بادام زمینی را به عنوان عنصری مضر شناسایی می ‌کند. در چنین شرایطی هیستامین وارد جریان خون می‌شود و واکنش‌های آلرژی‌زا بروز می‌یابد.

محصولات لبنی

شیر یکی از شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا برای کودکان است؛ افرادی که نسبت به این ماده غذایی حساس هستند باید به برچسب‌های روی غذاهای بسته بندی شده توجه کنند، زیرا حتی گاهی کنسروها نیز ممکن است حاوی پروتئین شیر باشد. یکی از شایعترین علائم حساسیت به شیر، اسهال است اما گرفتگی شکم، استفراغ و کهیر نیز از دیگر نشانه‌های آن محسوب می‌شود.

 تخم مرغ

تخم مرغ در بسیاری از غذاها نظیر ماکارونی، سس مایونز و محصولات فرآوری شده وجود دارد. علائم این آلرژی شامل خارش پوست، تهوع، استفراغ، کهیر و درد معده است. برخی افراد نیز واکنش نسبت این ماده غذایی را با سرفه‌های شدید و عطسه بروز می‌دهند.

 غذاهای دریایی

مصرف میگو و انواع خرچنگ ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های جدی در بدن افراد شود. خوردن صدف خوراکی و دریایی، گوش‌ماهی و هشت پا نیز ممکن است حساسیت ایجاد کند. حتی بعضی افراد نسبت به خوردن ماهی تازه و تن ماهی نیز آلرژی دارند. از علائم این حساسیت می‌توان به کهیر، نفس تنگی، سردرد و حالت تهوع اشاره کرد. توصیه می‌شود افرادی که نسبت به غذاهای دریایی آلرژی دارند تا حد امکان از مصرف آنها پرهیز کنند.

کد خبر 375622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.