راه های پیشگیری از مالاریا را بشناسید

۲۵ آوریل مصادف با پنجم اردیبهشت‌ماه هر سال به نام "روز مالاریا" نامگذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مالاریا یک بیماری خونی است که توسط پشه آنوفل و انگل "پلاسمودیوم" به انسان منتقل می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع انگل پلاسمودیوم وجود دارد که پنج نوع آن انسان را آلوده می‌کند. برخی از این انگل‌ها نوع شدیدتر بیماری مالاریا را ایجاد می‌کنند. هنگامی که یک پشه آلوده انسان را نیش می‌زند انگل‌ها قبل از آلوده‌سازی و تخریب گلبول‌های قرمز در کبد میزبان تکثیر می‌شوند. از آنجا که مالاریا یک بیماری کشنده است تشخیص بموقع آن در درمان و کنترل بیماری کمک می‌کند. پزشکان علائم مالاریا را به دو دسته "بدون عارضه" و "شدید" تقسیم می‌کنند.

مالاریای بدون عارضه

در این نوع مالاریا هیچ علامتی از عفونت شدید یا اختلال در عملکرد اندام‌های حیاتی وجود ندارد. بروز نشانه‌های مالاریای بدون عارضه معمولا شش تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد. این بیماری در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد و یا در بدن میزبان بدون ایمنی بروز کند شدت می‌گیرد. در مناطقی که شیوع مالاریا اندک است به دلیل شباهت نشانه‌های آن با علائم آنفولانزا ممکن است درست تشخیص داده نشود. در مالاریای بدون عارضه، علائم پیشرفت بیماری شامل احساس سرما و لرز، تب، سردرد و استفراغ، تشنج (اغلب در جوانان مبتلا به این بیماری رخ می‌دهد) است.

مالاریای شدید

در مالاریای شدید شواهد بالینی یا آزمایشگاهی نشانه‌هایی از اختلال در اندام حیاتی بدن را نشان می‌دهند. نشانه های مالاریای شدید شامل تب و لرز، اختلال در هوشیاری، خستگی، تشنج‌های متعدد، ناراحتی تنفسی، خونریزی غیرطبیعی و علائم آنمی و زردی بالینی است. در صورتی که این بیماری تحت درمان قرار نگیرد پیامدهای مرگباری برای مبتلایان ایجاد می‌کند.

درمان مالاریا

هدف از درمان مالاریا حذف انگل پلاسمودیوم از جریان خون بیماران است. سازمان جهانی بهداشت، آرتمیزینین (ماده ضد مالاریایی) را برای درمان مالاریای بدون عارضه توصیه می‌کند. این دارو به سرعت باعث کاهش غلظت انگل پلاسمودیوم در جریان خون می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه این بیماری با گذشت زمان در برابر اثرات درمان مقاوم می‌شود. در این صورت باید علاوه بر درمان قبلی یک داروی مؤثر تجویز شود. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که به احتمال زیاد طی چند سال آینده هیچ جایگزینی برای داروی "آرتمیسینین" در دسترس نخواهد بود.

راه های پیشگیری از مالاریا

واکسیناسیون یکی از راه های پیشگیری از مالاریا است. در حال حاضر تحقیقات برای ساخت واکسن‌های جهانی سالم و مؤثر برای این بیماری در حال انجام است اما تنها برای یک واکسن در اروپا مجوز صادر شده است. از آنجا که در سفر به بسیاری از کشورهای جهان احتمال ابتلا به مالاریا وجود دارد لازم است مسافران اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهند؛

  • در مورد خطر مالاریا در کشور و شهر یا منطقه ای که در حال بازدید از آن هستند اطلاعاتی به دست بیاورند.
  • از پزشک خود بپرسند برای مصون ماندن از عفونت در آن منطقه  باید چه داروهایی استفاده کنند.
  • برای جلوگیری از خرید داروهای تقلبی در کشورهای دیگر قبل از ترک منزل داروهای ضد مالاریا را تهیه کنید.
  • خطر ابتلا به بیماری را برای کودکان، افراد مسن و زنان باردار جدی بگیرند.
  • در صورت مسافرت به مناطقی که مالاریا در آن‌ها شایع است اقدامات پیشگیرانه نظیر استفاده از پشه بند و حشره کش‌ها  را لحاظ کنند.
کد خبر 373903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدخالد AF ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    1 0
    سلام خدمت شما عرض میکنم. بعد: مریض ملاریا دارم درخانه پیش داکتر بردیم دوابرایشان داده شده است همرایش تغییر کرده میخواهم بفهمم که کدام غذاها وکدام نوع میوه را نوش کند تا در مقابل ملاریا کار کند ومریض ماهم بهبود پیداکند. نوت: درباره نوشابه ها هم اګر هدایت کنید که کدام نوشیدنی بنوشد تا برایش تاوان نکند. بااحترام به امید جواب شما.