تولید داروی جدید برای درمان سرطان سلول سنگفرشی

پژوهش محققان دانشگاه واشنگتن و بیمارستان عمومی ماساچوست نشان می دهد که کرِمی از ترکیب دو داروی خاص می‌تواند خطر سرطان سلول سنگفرشی (SCC) را در پوست صورت و سر تا ۷۵ درصد کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارسینوم سلول سنگفرشی دومین نوع شایع سرطان پوست است که به طور معمول موجب بروز ضایعات صورتی رنگ می‌شود که از بین نمی رود.

به منظور انجام این مطالعه، کرم ترکیبی بر ۱۳۰ بیمار مبتلا به کارسنیوم سلول سنگفرشی امتحان شد؛ دو ماده‌ای که در این کرم به کار رفته بود، ماده ۵- فلوئوروآورسیل (نوعی داروی موضعی برای شیمی درمانی) و فرم مصنوعی ویتامین دی موسوم به کلسپتیرول بود. نتایج این مطالعه نشان داد تعداد قابل توجهی از بیماران که این کرم را برای درمان ضایعات پوست سر و صورت خود استفاده کرده بودند به مدت بیش از سه سال پس از درمان، از سرطان در امان مانده بودند.

البته لازم به ذکر است که این رویه درمانی تاثیری بر پوست بازو نداشت اما به گفته محققان ممکن است که برای درمان این منطقه از بدن، مدت زمان بیشتری از این ترکیب را باید استفاده کرد. بنا بر نظر پژوهشگران، این یافته از این حیث اهمیت دارد که برای کارسنیوم سلول سنگفرشی خطر تکثیر بسیار وجود دارد و به محض وقوع این اتفاق، درمان پیچیده و کنترل آن مشکل می شود.

بنا بر این گزارش، استفاده از کلسپتیرول عوارض جانبی اندکی نیز دارد که عبارتند از فولیکولیت، احساس سوزش، آتروفی پوست (نازک شدن پوست)، خارش یا سوزش در محل استفاده.

کد خبر 371490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.