اقدامات موثر آلمان در راستای حفظ محیط زیست

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که به ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پی برده و در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در راستای درک جهانی از اهمیت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو و همچنین افزایش اهمیت استفاده‌ از منابع تجدیدپذیر، کشور اروپایی آلمان اقدام به پیاده‌سازی سیاست‌های محیطی برای ایجاد تغییر در منابع انرژی مصرفی خود کرده است. این سیاست‌ها شامل تمامی بخش‌های مصرف انرژی شده است و گستره آن از مناسب‌سازی لوازم خانگی تا تغییر نحوه بازیافت زباله را در بر می‌گیرد. در ادامه به بررسی برنامه‌های آلمان برای داشتن محیط زیستی پایدار و کارآمد بر مبنای حفاظت محیط زیست می‌پردازیم.

حفظ انرژی

از دیگر برنامه‌های مد نظر این کشور اروپایی بهره‌وری و حفظ منابع طبیعی است که به منظور ایجاد آینده‌ای کارآمدتر به کار گرفته می‌شود. یکی از بزرگترین فعالیت‌های آلمان در این زمینه، بازسازی ساختمان‌های قدیمی مطابق با استانداردهای تعیین شده جدید است. آلمان برای تحقق این هدف به ایجاد قوانین و مقررات حفاظت از انرژی و ارائه سیستم تشویق مالی اقدام کرده و از سوی دیگر در حال توسعه یک استراتژی ساخت و ساز مؤثر است.

طراحی آگاهانه

اتحادیه اروپا، دستورالعملی مبتنی بر حفظ محیط زیست دارد که برای استفاده از محصولات نیازمند به انرژی در تمامی ۲۸ کشور عضو اتحادیه، الزامات زیست محیطی مشخصی را تعیین کرده است. تنظیم این دستورالعمل که به منظور نظارت بر محصولاتی با بدترین عملکرد محیطی نوشته شده به عنوان ابتکار عمل اتحادیه اروپا، استانداردهای مورد نیاز برای محصولات انرژی محور را شامل می‌شود. اتحادیه اروپا با ایجاد استانداردهای انرژی محور، در حال حاضر بیش از ۴۰ گروه از محصولاتی را که مسئول بیش از ۴۰ درصد از انتشار کل گازهای گلخانه‌ای هستند، تحت پوشش نظارتی قرار داده است.

البته این قوانین شامل ماشین‌ها و ساختمان‌ها نمی‌شوند ولی مواردی همچون لوازم الکترونیکی، یخچال‌ها، فریزرها، لامپ‌های برق و موتورهای الکتریکی را پوشش می‌دهند. هدف نهایی دستورالعمل مبتنی بر محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و دیگر اثرات منفی زیست‌محیطی موجود در مرحله طراحی محصولات است. بنابراین انتظار می‌رود که کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ از کاهش ۱۲ درصدی مصرف انرژی برخوردار شوند.

تشویق انواع دیگر روش‌های حمل و نقل

وجود شبکه‌های گسترده حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه‌ها نقش بسزایی در کاهش نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی در آلمان ایفا می‌کنند. بیش از ۲۰۰ جاده مخصوص دوچرخه سواری در ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های آلمان و شهرهایی همچون فرایبورگ وجود دارد که به عنوان یکی از سیاست‌های زیست‌محیطی این کشور سبب بهبود وضعیت ترافیک می‌شود. 

بازیافت

یکی از سیستم‌های آلمان که ناکارآمدی آن تقریبا شهرت بدی دارد، سیستم بازیافت پیچیده آلمان و دیدگاه نامناسب این کشور در مورد آن است؛ چرا که زباله‌های بازیافت نشدنی آلمان اغلب سوزانده می‌شوند و این مسأله سبب ایجاد گازهای زائد بیشتری می‌گردد. از این رو گروه‌های زیست‌محیطی خواستار بهینه‌سازی بیشتر این سیستم به منظور افزایش بهره‌وری انرژی هستند. البته باید گفت که به کارگیری مصرانه و جدی مدیریت بازیافت یکی از مهم‌ترین بخش‌های تغییر و تحولات انرژی در این کشور به حساب می‌آید. البته لازم ذکر است که آلمان در زمینه بازیافت از کشورهای پیشرو به حساب می آید اما در عین حال نیز در میزان بالای تولید زباله مشهور است.

کد خبر 369280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.