اکسیژن خالص را در این پنج کشور تنفس کنید

در سراسر دنیا از هر ۱۰ نفر ، ۹ تن هوای آلوده استشمام می‌کنند ولی ساکنان فنلاند، استونی، سوئد، کانادا و ایسلند در این میان جایی ندارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و بنا بر گزارش کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آمارهای بررسی شده از کشورهای سراسر جهان نشان می‌دهند که عواملی چون تراکم پایین جمعیت و مقررات سختگیرانه در رابطه با آلودگی هوا، مهم‌ترین فاکتورهای پاکی هوا به حساب می‌آیند. WHO با توجه به این فاکتورها اقدام به انتخاب شهرهایی با پاکترین هوا و گنجاندن آن‌ها در لیست هوای پاک کرده است. البته عواملی چون شرایط آب و هوایی خاص و وجود جنگل‌های فراوان به عنوان فیلترهای طبیعی هوا، در کسب امتیاز بالا برای بعضی از کشورها نیز نقش مؤثری داشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت وجود کشورهای بزرگ و پرجمعیت که دارای درختان و فضاهای سبز بسیار هستند، در این لیست دور از انتظار نیست.

فنلاند

بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، کیفیت هوا در فنلاند بهتر از هر کشور دیگری در سراسر دنیا است. ایستگاه‌های نظارتی نشان می‌دهند که تنها ۶ میکروگرم ذرات ریز آلاینده در هر متر مکعب هوای فنلاند وجود دارد. کیفیت خودروهای این کشور نسبت به خودروهای متوسط ​​جهانی بسیار مناسب بوده و اقدامات صنعتی آن بر مبنای معیارهای حمایتی محیط زیست انجام می‌گیرد. وجود حیات وحش و پوشش جنگل های متراکم فنلاند سبب می‌شود که ترس از آلوده شدن هوا در میان ساکنان فنلاندی، که دغدغه اصلی خودشان نیز حفظ هوای پاک است، بسیار پایین باشد.

استونی

این کشور شمالی اروپا که در کنار دریای بالتیک واقع شده است، از کم‌جمعیت‌ترین کشورها در اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. استونی از تمرکز صنایع آلاینده کاملا دور است، این امر در کنار وجود جنگل‌های متراکم که تقریبا ۵۲ درصد کل مساحت آن را تشکیل داده‌ و نقش به سزایی در جلوگیری از آلوده شدن هوای آن دارد، هوای پاک و عالی به استونی داده است که سالانه گردشگران سلامت بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

سوئد

نوآوری‌های سوئد در زمینه‌های بسیار، تقریبا حسادت تمامی کشورهای جهان را برانگیخته است. این کشور علاوه بر پیشرفت‌های چشمگیر در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، دارای حیات وحش و هوای پاک بسیار مناسبی است. این کشور که به طور محسوسی قابل توسعه است، در تلاش برای تبدیل شدن به یکی از نخستین کشورهای فاقد سوخت کربن و آلایندگی حاصل از آن، از سال ۲۰۱۵ به بعد شروع به استفاده از منابع تجدیدپذیر کرده است و ۵۷ درصد از انرژی خود را از این منابع تأمین می کند؛ جالب است بدانید که منبع دیگر سوئد در تأمین انرژی‌، استفاده از انرژی هسته‌ای است.

کانادا

علیرغم مساحت وسیع، کانادا تراکم جمعیت کمی دارد که عمدتا در جنوب آن ساکن هستند. این کشور با وجود مناطق جنگلی گسترده دارای تنوع وسیعی از گیاهان و جانوران گوناگون است. همچنین تلاش زیادی برای حفظ حیات وحش خود می‌کند و مفتخر است که پوشش سبز کشور و حیواناتی که در آن پناه گرفته‌اند با استفاده از قوانین و سیاست‌های سختگیرانه محیط زیستی هیچ آسیبی ندیده‌اند.

ایسلند

با توجه به اینکه به دلیل وجود آتش فشان، بسیاری از مناطق ایسلند غیر قابل سکونت هستند و نیز با در نظر داشتن پوشش گیاهی وسیع و متنوع آن، می‌توان گفت که این کشور کمترین مشکل را در پیشگیری از آلوده شدن هوای خود داشته و پاک ترین هوا را دارد. از طرفی این کشور برای حفظ سلامت محیط و در نتیجه هوای خالص خود اقدام به پیاده‌سازی سیاست‌های محیطی به منظور به حداقل رساندن تأثیرات مخرب کلی بر محیط زیست و ایجاد شیوه‌های پایدار با بهینه‌سازی استفاده از منابع موجود خود کرده است.

البته علی رغم بالاتر بودن میزان امید به زندگی در کشورهای دارای هوای پاک، کیفیت زندگی کاملا به سرانه تولید داخلی بستگی دارد که میزان آن در کشورهایی با صنایع قوی بیشتر بوده و همواره رو به افزایش است. از آنجایی که در صورت تنظیم نادرست صنعت، تأثیرات آلودگی هوا بیشتر خود را نشان می‌دهد، بنابراین داشتن سرانه تولید بالاتر با توجه به کیفیت مناسب هوا چندان امکان پذیر نیست، ولی به کارگیری قوانین و مقررات سختگیرانه، بدون آسیب به اقتصاد یا ورشکسته کردن کسب و کارها، می‌تواند به جامعه سود برساند. هرچند لازم به ذکر است، همان طور که وجود قوانین نظارتی بر اقتصادهای قوی نمی‌تواند باعث شکست جامعه شود، نمی‌توان از کشورهای فقیر انتظار هوایی پاک داشت.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 365198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.