برنامه موشکی، ایران را در موضع قدرت قرار می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی گفت: در مذاکرات آتی ایران با اروپا و آمریکا، سلاح‌های موشکی باعث تقویت موضع ایران در برابر طرف مقابل می‌شود.

مرتضی موسوی خلخالی در رابطه با مواضع اخیر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در برابر برنامه موشکی ایران به خبرنگار ایمنا گفت: مشکلات ایران با آمریکا به این زودی‌ها تمام نمی‌شود، زیرا آمریکا به هر دلیل و بهانه ای برای ایران پرونده سازی می کند.

وی  افزود: در همین راستا تا کنون شاهد پرونده سازی‌های آمریکا برای ایران در زمینه انرژی هسته ای، حقوق بشر، برنامه موشکی، جنگ یمن، جنگ سوریه، برجام، عراق یا مسائل داخلی کشورمان بوده‌ایم.

نداشتن موشک در زمان جنگ تحمیلی تجربه تلخی بود

موسوی خلخالی تأکید کرد: آمریکا  بخوبی می داند موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک‌ هسته ای ندارد واگر هم بخواهد قضیه موشکهای ایران را در شورای امنیت مطرح کند، با دو رای مخالف روبرو خواهد شد.

وی افزود: موشک‌های ایران برد هجومی ندارد؛ ایران خاطرات بسیار تلخی از جنگ تحمیلی نابرابر عراق را بر خود در حافظه تاریخیش دارد، در این جنگ کاملا نابرابر با دشمنی تا بن دندان مسلح می‌جنگید که توسط کشورهای اروپایی و آمریکا با پشتوانه دلارهای نفتی مرتجعین عرب بر ضد ایران مجهز و آماده جنگ وخون ریزی شده بود، ایران شرایط اسفناکی را تحمل کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: ایران در دفاع مقدس بسیاری از زیر ساختهای خود را به دلیل کمبود اسحله و فن آوری از دست داد؛ در آن زمان ایران نه تنها موشک، بلکه حتی یک دستگاه پرتاب موشک نداشت، با چه مشکلات و مشقاتی از کره شمالی چند موشک ودستگاه موشک انداز گرفتیم تابتوانیم حداقل دو، سه موشک به مواضع عراق پرتاب کنیم، این حوادث تلخ ناشی از یک جنگ طولانی، فرسایشی، تحمیلی و نابرابر، یک نسل از ایران را کاملا از زندگی و پیشرفت عقب انداخت.

ایرانِ دارای سلاح‌های موشکی برای آمریکا خطرناک است

این دیپلمات سابق کشورمان خاطر نشان کرد: گرچه در این جنگ شکست نخوردیم، اما بیشتر مناطق حیاتی و صنعتی مانند پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌ها و زیر ساخت‌های تولیدی ایران نابود شد؛ آن روز هم در آن شرایط نابرابر که سلاح و موشک نداشتیم، از طرف شورای امنیت سازمان ملل در تحریم بودیم؛ آیا این همه خاطرات تلخ از جنگ نباید انگیزه ای برای دسترسی و مجهزشدن  ایران به انواع فن آوری‌های موشکی بشود؟

موسوی خلخالی تأکید کرد: در حال حاضر ایران با فریاد می‌گوید این موشک‌ها هجومی نیست و تا کنون ایران در هیچ زمانی به کشورهای همسایه موشک پرتاب نکرده است، اما آمریکایی‌ها با عناد وکینه ورزی معتقدند که ایران با داشتن موشک امنیت کشورهای منطقه را به خطر می‌اندازد و ایرانِ دارای سلاح‌های موشکی خطرناک است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی افزود: بنابراین اگر قضیه موشک‌ها هم مطرح نباشد، آمریکا به دنبال دستاویزی برای گیر دادن به ایران خواهد بود و هر روز با بهانه‌ای می کوشد برنامه‌های صنعتی ایران را به تعطیلی یا انزوا بکشاند.

ایران باید قدرت برتر نظامی در منطقه باشد

وی اظهار کرد: در مذاکرات آینده ایران با اروپا و آمریکا، همین سلاح‌های موشکی موضع ایران را در برابر طرف مقابل تقویت می کند،  ایران باید قدرت اول نظامی در منطقه باشد؛ چه بعد از انقلاب وچه قبل از انقلاب ایران با دشمنان خطرناک زیادی روبرو بوده است‌.

 این تحلیگر مسائل سیاسی و بین الملل تاکید کرد: جهان باید به کشورهای همسایه ایران هم نگاهی بیندازد که این کشورها مامن پایگاه های نظامی آمریکا شده است و همه اینها برای ایران هشدار است؛ استقرار پایگاههای مجهز آمریکا در کشورهای همسایه و عربی برای ایران و منطقه دارای پیامد و معنای خوبی نیست.

وی افزود: پایگاه‌های آمریکایی در قطر، عراق، پاکستان، عمان، بحرین، آسیای میانه و عربستان نمی تواند نشانه‌های خوبی باشد؛ چون هدف آمریکا از این کار سلب آرامش و آسایش خاورمیانه و منطقه است؛ آمریکا می‌خواهد منطقه خاورمیانه و خلیج فارس همیشه بحران زده و در حالت جنگی باشد تا بتواند در این منطقه حکمرانی کند، سلاح‌هایش را بفروشد و هیچ وقت هم از  منطقه خاورمیانه بیرون نخواهد رفت.

استعدادهای خاورمیانه برای آمریکا جذاب است

موسوی خلخالی با اشاره به اینکه آمریکا همیشه خاورمیانه جنگ زده و بحران زده می‌خواهد، یادآوری کرد: "هنری کسینجر" به درستی گفت «اگر در جهان و منطقه خاورمیانه بحران نباشد، حضور آمریکا در این منطقه بی معنا خواهد بود.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی افزود: باید به  این سوال پاسخ داد که چرا آمریکا در کشورهای اسکاندیناوی و یا کشورهای اروپایی بحران آفرینی نمی‌کند و دنبال تنش نیست؟ و چرا مدام دنبال بحران آفرینی و تنش در خاورمیانه است؟ چرا به هر بهانه کوچکی منطقه را به آشوب وجنگ و خونریزی می کشاند؟ جواب کاملا روشن است؛ زیرا آمریکا معتقد است منطقه خاورمیانه استعداد جنگ دارد و زیاده خواهی حکام مرتجع عرب واسراییل هم می‌تواند یک دلیل و علت اصلی این حضور ناخوشایند باشد.

این دیپلمات سابق کشورمان گفت: منطقه خاورمیانه و خلیج فارس ظرفیت جنگ افروزی دارد؛ چرا که خاورمیانه نفت خیز موجب دوخته شدن چشمان طمع آمریکا به این منطقه است  و هم اینکه آمریکا میلیاردها دلار هزینه خرید و تامین نفت از کشورهای عربی را با تنش و جنگ افروزی در خاورمیانه و فروش اسلحه به آن‌ها به خانه برمی گرداند، این دیدگاه نظام حکومتی آمریکا درهمه دوره‌ها بوده است.

کد خبر 361743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.