۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
شیان خواهر تاریخی نصف جهان

شهر شیان یکی از شهرهای خواهر خوانده نصف جهان است که آشنایی با فرهنگ آن، فرصتی برای کشف تاریخ کهن ، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور چین محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر شیان چین یکی از شهرهای خواهر خوانده کلان‌شهر اصفهان است که فرهنگ کهن به جای مانده از ۱۳ پادشاهی کشور چین را به تصویر می‌کشد. شیان دارای قدمت تاریخی بیش از سه هزار و صد سال است، به گونه‌ای که از قرن ۱۱ قبل از میلاد تا قرن دهم میلادی، برای مدت هزار و ۱۵۲ سال، پایتخت ۱۲ سلسه شامل ژو، کین، هان و تانگ بوده و بقایای باستانی بسیاری در آن یافت می‌شود.

شهر شیان دارای ۹ منطقه و چهار بخش است که تا سال ۲۰۱۸ جمعیت آن به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسیده است و گزارشات واحد اطلاعات اقتصادی چین نشان می‌دهد که شیان به عنوان یکی از سیزده کلان‌شهر چین محسوب می‌شود. این شهر زیبا که در تاریخ اردیبهشت ۱۳۶۸ به عقد خواهرخواندگی نصف جهان درآمد، به عنوان شهر جهانگردی بین المللی، شهر تجارت و بازرگانی، علم و تکنولوژی، آموزش، صنعت و فرهنگ شماخته می‌شود.

"شیانیانگ"، یکی از چهار فرودگاه بزرگ چین

فرودگاه بین المللی "شیانیانگ" این شهر که در سال ۱۹۹۱ تکمیل و راه‌اندازی شد، بیش از ۵۰ پرواز داخلی و ۳ پرواز بین المللی به هنگ کنگ، ناگویا، سنگاپور را به خود اختصاص داده و یکی از چهار فرودگاه بزرگ کشور چین به شمار می‌رود.

آشنایی با دانشگاه معروف شهر شیان

دانشگاه جیائوتونگ (XJTU)، یکی از دانشگاه‌های معروف شهر شیان است که رشته‌های مختلف نظیر علوم، مهندسی، اقتصاد، مدیریت، هنر، حقوق، فلسفه و آموزش را به خود اختصاص داده و از سال ۱۹۳۰ به MIT معروف شده است. این دانشگاه دارای هشت بیمارستان آموزشی است که دو مورد از آن‌ها در مجموع ۱۰۰ بیمارستان آموزشی برتر چین قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که دانشگاه XJTU، مرکز اتحادیه دانشگاه جاده ابریشم، یک اتحادیه آکادمیک بین‌المللی که مشغول تولید علم مورد نیاز برای رشد اقتصادی کشورهای حوزه جاده ابریشم است. از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه، برخورداری از پنج آزمایشگاه کلیدی ملی، چهار آزمایشگاه ویژه ملی و دو مرکز ملی پژوهش با گرایش مهندسی است.

خیابانی بر پایه اعتقادات مسلمانان جهان

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیان، خیابان مسلمانان ( Muslim Street) است که در آن بیش از ۲۰ هزار مسلمان زندگی می‌کنند و کاملاً بر اساس اعتقادات و آداب و رسوم مسلمانان بنا شده است. این خیابان که در فاصله ۱۰۰ متری غرب برج ناقوس، قرار دارد دارای بیش از ۱۰ مسجد است که با اشکال و طراحی‌های مختلف ساخته شده‌اند.

برج ناقوس شیان، بزرگ‌ترین اثر بازمانده از دوران کهن چین

برج ناقوس ( Bell Tower) با ارتفاع حدود ۳۶ متر و عرض ۳۵.۵ متر، چهار خیابان اصلی این شهر را به یکدیگر پیوند می‌دهد و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت باستانی معروف چین است. این برج، بزرگ‌ترین و زیباترین اثر بازمانده از دوران کهن چین است و چهار خیابان اصلی که توسط این برج به هم متصل می‌شوند، شامل خیابان‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی، حول برج ناقوس شیان می‌چرخند و تا چهار دروازه اصلی شهر ادامه می‌یابند.

کوهستان Hua، جاذبه معروف گردشگری شهر شیان

کوهستان Hua یکی از پنج کوهستان بزرگ کشور چین است که علاقه‌مندان به کوهنوردی را به سوی خود جذب می‌کند. این کوهستان در جنوب شهرستان Huayin و در ۱۲۰ کیلومتری شرق شهر شیان قرار گرفته است. دیوار باستانی شهر شیان نیز یک میدان مربع شکل است که در قسمت مرکزی شهر شیان قرار دارد و دارای ابعاد ۱۸*۱۲ متر مربع است. در واقع شهر شیان از چهار طرف توسط توسط دیوارهایی باشکوه محاصره شده است که محافظت از این شهر تاریخی را بر عهده دارند و از جاذبه‌های گردشگری آن نیز به شمار می‌روند.

حضور پرر نگ دوچرخه‌ها در شهرهای چینی

یکی از وسایل حمل و نقل عمومی که حضور پرر نگی در خیابان‌های شهرهای چین دارد، دوچرخه است. دوچرخه به عنوان رایج‌ترین وسیله حمل و نقل، جایگاه به خصوصی در میان شهروندان چینی دارد و شهر شیان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما ترافیک و راه بندان جزئی جدایی ناپذیر از شهرهای بزرگ و شلوغ چین است، به گونه‌ای که بزرگراه‌ها همواره مملو از اتوبوس، خودرو و عابران پیاده است. تقریباً تمام شهرهای بزرگ چین مجهز به سیستم پیشرفته اتوبوسرانی است که به دلیل دسترسی آسان و صرفه اقتصادی آن، بسیاری از افراد در مناطق شهری و حومه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

مینی

بوس نیز از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی است که در کنار اتوبوس‌ها مشغول فعالیت بوده، اما به دلیل فضای کم و تعداد محدود صندلی‌ها، همواره مملو از جمعیت ایستاده است. تاکسی نیز که اغلب در ایستگاه راه آهن، فرودگاه و هتل‌ها یافت می‌شود، سریع‌ترین وسیله برای سفرهای درون شهری است.

متروی در حال احداث شهر شیان

مترو، سریع‌ترین گزینه حمل و نقل در کشور چین محسوب می‌شود. جالب است بدانید که نخستین متروی چین در سال ۱۹۵۶ ساخته شد. اکنون شهرهایی نظیر پکن، شانگهای، تیانجین، گوانگجو، هنگ کنگ و تایپه دارای متروی شهری بوده و متروهای بیشتری در حال برنامه‌ریزی برای ساخت و یا در حال احداث در شهرهایی مانند شیان، ژنگ ژو، ووهان، دالیان، چانگچون، هاربین و …است.

گزارش از: لیلا شهبازی خبرنگار ایمنا

کد خبر 359441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.