به گزارش ایمنا، الهام فخاری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری که پیرامون ارائه عملکرد شورای استان تهران برگزار شد به تشریح ساختار شورای استان که متشکل از نمایندگان ۱۶ شورای شهرستان است پرداخت و اظهار کرد: از شورای شهر تهران نیز دو نفر دیگر از اعضا آقایان الویری و خلیل آبادی علاوه بر خودش در این ساختار قرار دارند.
فخاری افزود: تلاش ما بر این بود به ساختار آیین نامهای شورای استان مطابق آنچه در شورایعالی استانها آمده نزدیکتر شویم.
رییس شورای استان تهران یادآور شد: ساختار شورا به ما امکان میدهد کمیسیونها و کارگروههایی داشته باشیم. هر چند که تا دوره چهارم شوراها بنا به نظرات اعضای قبل ،این کمیسیونها تشکیل نشده بود.
وی ادامه داد: بر اساس قانون شورای استان میبایست هر ۴۵ روز یکبار جلسه داشته باشد. با این وجود تا به امروز این شورا هر ماه جلسه را برگزار کرده است و برای اولین بار ۵ کمیسیون در آن شکل گرفته است.
رییس شورای استان تهران در ادامه به ذکر نام کمیسیونهای تخصصی شورای استان پرداخت و گفت: کمیسیون عمران و حمل و نقل و طرحهای روستایی به ریاست آقای الویری که تا امروزه سه جلسه برگزار کرده و در حوزه کشاورزان، بارندگی و یخ زدگیها موضوعات را بررسی کردند. پیگیری ایمنی راههای درون شهری و بین شهرستانی و بررسی مسائل پیشنهادی طرح هادی روستایی از جمله موارد پیگیری شده در این کمیسیون بوده است.
فخاری با بیان اینکه استان تهران بر اساس طرح توسعه پایدار دومین استان نابرخوردار است تأکید کرد: طرحهای هادی روستایی در این استان بسیار مهم و تحقق آن ضروری است.
وی ادامه داد: کمیسیون دوم در شورای استان محیط زیست و سلامت با ریاست سرکار خانم دکتر رفیعی از شهرستان قدس میباشد که مسائل مربوط به فاضلاب و معادن و اثر آن در زندگی شهروندان را مورد پیگیری قرار دادهاند. کمیسیون بعدی برنامه و بودجه میباشد که با ریاست آقای درخشان از شهرستان شهریار موضوعات مربوط به سرمایه گذاری در توسعه زیر ساختها و چالشهای سرمایه گذاری و بودجه شوراهای شهرستان و پیگیری مصوبات ستادهای نظارتی بازدیدهای شهرستانی را مد نظر قرار دادهاند.
فخاری افزود: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی دیگر کمیسیون شورای استان بوده که برنامه ریزی بر طبق اسناد بالادستی در حوزه آسیبهای اجتماعی را در دستور کار قرار داده و نیز لزوم تهیه پیوستهای فرهنگی و اجتماعی در پروژههای استان را پیگیری میکند.
وی گفت: از جمله مواردی که در این کمیسیون پیگیری شده تشکیل دبیر خانه جوانان و زنان و سازمانهای مردم نهاد در شورای استان بوده که این مهم محقق شده است. برگزاری اولین همایش زنان عضو شورای روستایی را نیز در ذیل همین اقدام بوده است.
به گفته فخاری تشکیل دبیر خانه سازمانهای مردم نهاد در استان تهران موضوعی است که میتواند در ظرفیت استان به آن پرداخته شود و در بسیاری از مسائل مثمر ثمر واقع شود.انجمنهای تخصصی پیش زمینه تشکیل سازمانهای مردم نهاد بوده که در آذر ماه فعالیتهایی در این زمینه پیش رو خواهیم داشت.
رییس شورای اسلامی استان تهران یادآور شد: کمیسیون نظارت و حقوقی نیز نظارت بر اجرای قوانین و مواردی که مربوط به عملکرد شوراهای شهرستانی هست را مد نظر قرار داده و زیر مجموعه های خود را رصد میکند.
وی گفت: در حال حاضر شبکه ارتباطی بین این کمیسیون و کارگروه مشترک با استانداری شکل گرفته و پیش از آنکه موارد حقوقی در نهادهای فرا دست مطرح شود در این کارگروههای مشترک مورد بررسی قرار گرفته و سوء تفاهمات آن برطرف میشود. فخاری بازدیدهای نظارتی شهرستانی را از جمله برنامههای شورای استان در این دوره ذکر کرد و گفت: این ۱۶ شهرستان مسائل مختص به خود و نیز مسائل مشترکی دارند که در این بازدیدها با حضور نهادهای مسئول و ذی ربط از جمله نیروی انتظامی، فرمانداری و نمایندگان مجلس میتواند به بهترین شکل حل و فصل شود. این جلسات بازدید به میزبانی و ریاست رییس شورای شهرستانها برگزار میشود و گامی در راستای اعتبار بخشی برای شورای شهرستان به عنوان شورای میانی میباشد. که تا امروز از ۶ شهرستان بازدید انجام شده است. پیرو این بازدیدها دبیر خانه یا کارگروه پیگیری بازدید را در دفتر شورای استان تشکیل دادیم.
فخاری افزود: بر این اساس کاستیهایی مشخص میشود و بر اساس یک جدول زمان بندی پیگیری آنها در دستور کار قرار میگیرد و به این ترتیب شمایل روشنی از وضعیت موجود ترسیم میشود و همانطور که اشاره شد نماینده دولت(فرمانداری) ، قوه قضاییه و قوه مجریه(نمایندگان مجلس ) و اعضای شورای شهرستانها به عنوان رکن مهم مردم سالاری در قانون اساسی حضور دارند.
وی به دستاوردهای شورای استان اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای خوب شورای استان میتوان به تثبیت حضور رییس شورای استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اشاره کرد. ما مصوب کردیم به صورت خوشهای در سطوح مختلف؛ در شورای استانداری و فرمانداری حتماً نماینده شورای همتراز حضور داشته باشد و این یک دستاورد خوب است.
رییس شورای اسلامی استان تهران افزود: ایجاد کارگروههای تخصصی نیز از دستاوردهای خوب این شورا بوده به گونهای که این کارگروهها توانسته در پیگیری مسائل شهرستان و استان همزمان از شورای عالی استانها و هم از طریق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اثر گذار باشد.
فخاری در ادامه نشست پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.
بررسی فرونشست دشت تهران و موضوعات مربوط به دیوان عدالت اداری که مصوباتی را ابطال میکند اولین سؤال از فخاری بود.
رییس شورای استان تهران در پاسخ به این سؤال گفت: در مورد فرونشست باید بگویم ما به این موضوع پرداختهایم و هم وضعیت آب و اطلس آب استان را بررسی کردیم.
وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که آگاهی مردم رفتار مصرفی آنان را تغییر میدهد و باید این آگاهی به وجود آید. تهران به واسطه فشردگی و بالا بودن جمعت نیاز بی پایان به آب دارد و جمعیت مدام اضافه میشود. منابع آب استان مشخص است و بیش از این هم ایجاد نشده و این یک خطر بالقوه است. برای آب رسانی تهران، به ناچار باید از استانهای همجوار تقاضای آب صورت گیرد و این امر خود سبب شده هنوز مردم و مدیران موضوع کمبود آب را جدی نگیرند.
فخاری گفت: در خصوص فاضلاب نیز چون هنوز سیستم آن در سطح استان برقرار نشده بخشی از عملیات تصفیه فاضلاب و ورود پسابه به دشت هم دچار مشکل است. این در حالی است که هنوز سیاست گذاری درستی در خصوص پسابها وجود ندارد با آنکه این پسابها میتوانند دارای ارزش باشند و حتی به فروش برسند.
وی ادامه داد: لذا موضوع فرونشست دشت تهران نیازمند تعامل بین دستگاهها است و میبایست هر چه سریعتر در این زمینه اقدام شود. در خصوص دیوان عدالت نیز باید بگویم یکی از وظایف کمیسیون حقوقی ما این است با همکاری نمایندگان در شورای عالی استانها این موضوع را پیگیری کنند.
حیات خلوت شدن شهرستان های تهران از عوارض منفی پایتختی است
فخاری در پاسخ به اینکه پرونده اعضای متخلف وبازداشت شده به کجا رسیده ؟ و اینکه شهرستانهای اطرف تهران تبدیل به حیات خلوت تهران شدهاند و آسیبهای مربوط به تخلیه زباله و آسیبهای اجتماعی از جانب تهران به آنها وارد میشود و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: شهرستانهای اطراف و تبدیل به حیات خلوت شدنشان از عوارض منفی ناشی از پایتخت شدن تهران است به ویژه برای مردم شهرستانهای همجوار تهران. البته این امر بیشتر ناشی از عدم تعیین تکلیف حرائم شهر تهران است.
وی ادامه داد: به طور خاص این امر در شهرستانهای همسایه نظیر شهرستان اسلامشهر و شهرستان قدس پر رنگ است. اسلامشهر با منطقه ۱۸ شهرداری تهران همجوار است و درگیر این آسیبها و نیز این موضوع تداخل حریم در شهرستان قدس و شمیران (با منطقه ۱) نیز دیده میشود. تلاشی که ما باید بکنیم این است که نگذاریم این موضوعات از این که هست فراتر رود. به هر روی یک مسیری ۸۰ سال طی شده و نمیتوان به یکباره به عقب برگشت. چرا که تبعات اجتماعی در پی دارد. ما باید راه حلهای تعاملی را دنبال کنیم.
فخاری با تأکید بر اینکه وضعیت سندها و پلاکهای ثبتی شهرستانها نیز باید در این راستا دنبال شود افزود: ما باید تلاش کنیم این روند تخریبی و به هم ریختگی بدتر نشود و مواردی که میشود با هماهنگی دستگاههای مختلف از جمله ثبت اسناد حل کرد مرتفع نمود. در حال حاضر بخشهایی از شهرستان به دلیل همین تداخل حریم خدمات رسانی نمیشود و باید راه حلی با فرمانداری و مشاوران حقوقی ایجاد شود. که البته در حال حاضر در حال انجام است.
رییس شورای استان تهران همچنین در خصوص اعضای بازداشت شده شوراهای شهرستان استان تهران گفت: در مورد هیچ کدام از این اعضاء سلب عضویت اتفاق نیفتاده است. لزوماً با بررسی اولیه حکم قطعی صادر نمیشود. در حال حاضر ۷ نفر در بازداشت هستند و بحثهای مالی پیرامون آنان مطرح است. دو نفر در هیأت حل اختلاف سلب عضویت داده شده ولی نهایی نشده و ۴ نفر تعلیق عضویت شدهاند و تعدادی با قید وثیقه آزاد هستند.
فخاری در تشریح اتهامات گفت: چند دسته اتهام مطرح هست، برخی به واسطه نامعتبر بودن مدارکشان در هنگام ثبت نام متهم شدهاند که در صورت اثبات، سلب عضویت میشوند. البته موضوعی که مطرح میباشد این است که در بررسی اسناد چرا در هنگام ثبت نام این مدارک دقیق بررسی نشده است. آیا نهاد یا دستگاه ثبت نام کننده مسئولیتی نداشتهاند؟ کجا ثبت نام شدند و چرا بررسیها دقیق نبوده است؟
وی ادامه داد: بخشی از تخلفات به خصوص در شوراهای روستا ناشی از کم آگاهی اعضا در رعایت مرز اجرا و سیاست گذاری است که مداخله در مرحله اجرایی است. این موارد جزء تخلفاتی است که در هیأت های حل اختلاف به آن پرداخته شده و راه حل آن ارتقاء آموزش است. البته بخشی از قضیه نیز به تخلفات آگاهانه و به مسائل مالی و ملکی برمی گردد.
رییس شورای استان تهران گفت: با این وجود درصد تخلفات نسبت به کل جامعه شورایی استان عدد بزرگی نیست و کمتر از ۵ درصد است که از درصد خطای انسانی مورد قبول هم کمتراست .
فخاری در پاسخ به این سؤال که بودجه شورای استانها چقدر است و از کجا تأمین میشود؟ گفت: بودجه شورای استان از شورای عالی استانها تأمین میشود که البته بودجهای حداقلی و کم است. در حال حاضر ما حداکثر میتوانیم برای ۵ کارمند هزینه کرد داشته باشیم . حق الجلسه برای هر ۴۵ روز یکبار جلسه است و بودجه به هیچ عنوان با کارکرد شورا همخوانی ندارد. بودجه شورای عالی استانها از دولت تأمین میشود و به نسبت همین، شوراهای شهرستان هم بودجه حداقلی دارند. این در حالی است که شوراهای شهرستان ظرفیتهای مثبتی میتوانند فراهم کنند و به عنوان یک بازوی کارشناسی میتوانند همراهی کننده حاکمیت باشند. لذا بازنگری در بودجه شورای استان و شهرستانها یک امر ضروری است.
برداشت از معادن استان تهران چه تبعاتی دارد و آیا مزارع تهران با فاضلاب آبیاری میشود؟ نیز سؤال دیگری بود که فخاری در پاسخ آن گفت: معادن در کارگروههای نظارتی در دستور کار داریم، معادن در مقیاس استان و در خصوص موقعیت شهرستانها با مقاصد مختلف برداشت میشود. اما به هر روی هر کدام اثرات نا مطلوبی دارد. همچنان که برداشت معادن هم در شمیران تولید ریز گرد میکند و مردم را دچار آسیبهای تنفسی میکند که در مرحله اول ساکنان خود شهرستان و در مرحله دوم ساکنان تهران را دچار عارضه میکند. البته استانداری تهران همکاری خوبی داشته اما راجع به سیاستهای اصلاح بهره برداری باید محکم ایستاد و برخورد قاطع کرد. البته این موضوع تنها معطوف به معادن شن و ماسه نیست و کوه خواریها و برداشت از کوهها نیز باید مد نظر قرار گیرند. این موضوعات باید به آگاهی مردم برسند و رعایت ضوابط باید قاطع و یکدست باشد.
وی در خصوص آبیاری مزارع با فاضلاب نیز گفت: اولین نیاز تجمع جمعیت نیاز به آب است و اولین چیزی که تولید میشود فاضلاب و پساب است. این در حالی است که توسعه سیستم آب و فاضلاب در شهرستانها صورت نگرفته و باید جز اولویتهای ما باشد. ما تلاشمان به عنوان نمایندگان شورا در این موضوع این است که توسعه متوازن اتفاق بیافتد. در زمینه توسعه فاضلاب شهرستانهای همجوار اولویت اول خواهند بود. در این زمینه تملک زمینها موضوعی است که ما و استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی به طور جدی پیگیر آن هستیم. موضوعی که خیلی میتواند کمک کند بحث بازچرخانی آب برای تأمین آب مزارع است که هم شورای شهر تهران دنبال میکنند و هم در مقایس استان جز مسائلی است که به آن پرداخته میشود. گرچه باید خروجی با شاخصهای زیست شناسی مطابقت داشته باشد.
فخاری به موضوع آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما اطلس آسیبهای اجتماعی را که دنبال میکنیم در برخی شهرستانها کمتر و در برخی بیشتر گزارش میشود از این رو ظرفیت فعال سازی دبیر خانه سمنها میتواند ظرفیت فعالیتهای مدنی را افزایش بدهد. گرچه برخی از آسیبها به اتباع قانونی و غیر قانونی اطلاق میشود. در این زمینه سازمانهای مردم نهاد و آموزش و پرورش میتواند تعدیل کننده باشند.مسائل دیگر نیز ناشی از جمعیت متحرک بین تهران و شهرستانها اتفاق می افتد که این موضوع هم باید بررسی و پیگیری شود.
فخاری گفت: در حال حاضر اعتیاد در سطح استان مسئله مهمی است و همچنین کودک کار و خیابان. در این زمینه سند آمایش برای اولین بار در دست تهیه است و سه چالش اصلی طلاق، کودکان کار و اعتیاد را مورد بررسی قرار داده و جهت گیری و هزینه کردهای تخصیص منابع باید به گونهای باشد که به سمت مسائل اصلی اختصاص پیدا میکند.
نظر شما