نوشیدن آب زیاد شیوه‌ای موثر برای کاهش عفونت مثانه

عفونت مثانه یک عفونت باکتریایی و از بیماری‌های با شیوع بالا در زنان است که بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که افزایش میزان مصرف آب، احتمال ابتلا به عفونت‌های مثانه را به نصف کاهش می‌دهد. در واقع عفونت دستگاه ادراری (UTI)، می‌تواند بر  هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری نظیر مجرای ادرار، مثانه، حالب یا کلیه‌ها تاثیر بگذارد.

اما عفونت مثانه یکی از شایعترین عفونت‌های دستگاه ادراری محسوب می‌شود که حدود نیمی از زنان در طول زندگی خود، مبتلا به آن می‌شوند. زنان در مقایسه با مردان به دلایل مختلفی بیشتر به بیماری عفونت مثانه دچار می‌شوند. یکی از این علت‌ها تفاوت آناتومی بدن زنان است و به همین دلیل باکتری‌ها می‌توانند راحت‌تر به مثانه زنان نفوذ پیدا کنند.

در صورتی که عفونت مثانه زود تشخیص داده شود، عوارض جدی ایجاد نمی‌کند و به راحتی با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود، اما در صورتی که این نوع عفونت‌ها درمان نشود منجر به عفونت کلیه‌ها می‌شود. علائم عفونت مثانه شامل احساس سوزش در هنگام عبور ادرار و داشتن تکرر ادرار است. 

یافته‌های جدید محققان دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که افزایش مصرف آب آشامیدنی، خطر ابتلا به عفونت مثانه را کاهش می‌دهد. در این تحقیق، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه از آن‌ها توصیه شد که مصرف آب آشامیدنی خود را ۱.۵ لیتر در روز افزایش دهند و از گروه دیگر خواسته شد که به اندازه معمول، آب آشامیدنی مصرف کنند.

نتیجه این بررسی‌ها که در طی یک دوره ۱۲ ماهه صورت گرفت، نشان داد تعداد ابتلا به عفونت مثانه در گروهی که مصرف آب آشامیدنی خود را افزایش داده بودند به نصف کاهش یافت. همچنین بازگشت این بیماری در میان شرکت‌کنندگانی که آب آشامیدنی بیشتری مصرف کرده و قبلا به عفونت مثانه دچار بودند، مدت زمان بیشتری طول کشید.

دکتر یاری لوتان، رئیس بخش انکولوژی اورولوژی مرکز پزشکی Southwestern در این‌باره گفت: "یافته‌های ما دارای اهمیت است؛ زیرا بیش از نیمی از زنان به عفونت مثانه مبتلا هستند که یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در میان زنان محسوب می‌شود."

وی افزود: "نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند از ابتلا به عفونت مثانه و دیگر عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری کند. زیرا نوشیدن آب باعث خروج باکتری‌هایی می‌شود که تمایل دارند وارد مثانه شوند. اگرچه نوشیدن مقدار زیاد آب، عادت سختی است. اما قطعاً و به ویژه برای زنان یک ایده خوب پیشگیری محسوب می‌شود."

کد خبر 355322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.