رییسی: سازمان نوپای سرمایه‌گذاری با چالش‌های زیادی روبرو است

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان گفت: سازمان نوپای سرمایه گذاری به عنوان جوان‌ترین سازمان در شهرداری‌ها چالش‌های زیادی پیش رو دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام رییسی صبح امروز (چهارشنبه) در سیزدهمین نشست مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور اظهار کرد: سازمان سرمایه‌گذاری یک سازمان نوپا و جوان در شهرداری‌ها به شمار می رود، جوان بودن سازمان سرمایه گذاری چالش هایی در پیش رو دارد که امیدواریم این نشست بخشی از چالش‌ها را مرتفع سازد.

وی افزود: تقارن یکسالگی حضور قدرت الله نوروزی در شهرداری اصفهان با برگزاری این نشست حائز اهمیت است، زیرا شهردار اصفهان در برنامه سنجش‌پذیری که به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه کرد، بخش مهمی از برنامه‌های خود را به حوزه مشارکت‌ها و سرمایه گذاری اختصاص داده بود.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان تأکید کرد: شهردار اصفهان به اصل مشارکت با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در راستای مولدسازی دارایی های موجود شهر اصفهان تأکید ویژه دارد و در طول یک سال اخیر با قدرت و حمایت از مجموعه سازمان سرمایه گذاری این مسیر را پیش برده است.

رییسی ضمن خیرمقدم به مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلان شهرها، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری کلان شهرها و رییس سرمایه گذاری کلان شهرها ابراز امیدواری کرد: سیزدهمین نشست مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور نتایج خوبی در بر داشته باشد و بخشی از ساختارهای مرتبط با سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری ها را مورد بررسی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری‌ها جدیدترین سازمان‌ها در ساختار شهرداری‌ها هستند و این تازگی نیازمند آن است که با رویکرد جدی‌تر تمام جوانب را بررسی قرار کنیم؛ رویکرد سازمان سرمایه‌گذاری باید در ارتباط مستقیم با بخش خصوصی باشد و همین موضوع حساسیت‌ها را دو چندان کرده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه امروزه شرایط درآمدی شهرداری‌ها تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده است، گفت: تنوع بخشی و درآمد پایدار شهرداری ها باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راهکارها استفاده از پتانسیل‌های بالقوه بخش خصوصی است.

رییسی تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات این سازمان در ۱۰ سال گذشته ۱۶۱ قرارداد مشارکت ساختمانی و تنها ۱۹ قرارداد مشارکتی غیرساختمانی در شهر اصفهان منعقد شده است از این رو باید این نسبت ۱۰برابری جابه جا شود و به سمت مشارکت‌های غیرساختمانی پیش‌روی کنیم چرا که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مشارکت ساختمانی به بلوغ رسیده است.

وی تأکید کرد: مشارکت غیرساختمانی نیازمند تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و نظام نامه‌ها است که انتظار می‌رود در این نشست به این مسائل ورود پیدا کنیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان امضا شده است، گفت: در این قراردادها ۴۴۷ میلیاردریال ارزش حجم آورده شرکای سرمایه گذار بوده، البته معادل این حجم شهرداری آورده داشته است که اگر این رقم را با بودجه ۳۰هزار میلیارد ریالی شهرداری در سال ۹۷ مقایسه کنیم نشان می دهد کمتر از سه درصد کل بودجه شهرداری در قالب مشارکت است.

رییسی تصریح کرد: برنامه ریزی ما برای سال آینده مبتنی بر عملیات راهبردی این است که آورده شرکای سرمایه گذاری و شهرداری را به ۱۰درصد افزایش دهیم.

وی به چالش‌های سرمایه گذاری اشاره و تصریح کرد: یکی از این چالش ها نبود لایحه مشارکت عمومی- خصوصی است؛ این لایحه نیاز تمام کلان شهرها است بنابراین باید به صورت جدی دنبال شود، اما متأسفانه هنوز در دولت این لایحه تصویب نشده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه باید جایگاه واحدی برای مدیریت های سرمایه گذاری ایجاد شود، افزود: فقر قوانین حقوقی و قراردادی در ساختارهای مبتنی بر مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد چرا که تناقض در ساختارهای مربوط به شیوه نامه های ابلاغی کشور سردرگمی زیادی به وجود آورده است.

وی افزود: عدم کفایت آیین نامه های مالی شهرداری ها در دستورالعمل های ابلاغی کشور در حوزه قرادادهای مشارکتی مشکل دیگری است که باید در این جلسه مورد توجه قرار گیرد و در بیانیه پایانی نیز مطرح شود.

کد خبر 355009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.