واکنش توییتری اصفهانی ها به طرح لوله گذاری در بستر زاینده رود

شهروندان اصفهانی با انتشار توییت هایی در فضای مجازی نسبت به طرح لوله گذاری در بستر زاینده رود واکنش نشان داند و موافقت و مخالفت با این طرح را به نظر سنجی گذاشتند.

به گزارش ایمنا،  طرح اجرای ۵۲ کیلومتر لوله گذاری در بستر رودخانه زاینده رود با هدف استمرار جریان آب هفته گذشته توسط استاندار اصفهان اعلام شد و در فضای مجازی بازتاب های مختلفی را به همراه داشت.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از اجرای این طرح از ابتدای مهرماه سال جاری خبر داده و گفته بود «با برنامه ریزی و طراحی های صورت گرفته، با اجرای ۵۲ کیلومتر لوله گذاری، جریان آب در رودخانه زاینده رود برقرار خواهد شد.»

وی با اشاره به نحوه انتقال آب از حوضه های مختلف و میزان این آب اظهار کرد «در این طرح دیده شده که چگونه می توانیم در ۳۰ سال آینده حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز زاینده رود داشته باشیم.»

 طرح استاندار اصفهان تا این لحظه با واکنش های بسیاری در فضای مجازی همراه بوده برخی از این نظرات توسط اشخاص حقوقی و برخی نیز توسط کاربرانی با شخصیت حقیقی ارایه شده است. با توجه به اهمیت سرنوشت زاینده رودی که بیش از یک دهه از خشکی آن می گذرد ایمنا با رصد روزانه نظرات کاربران، واکنش هایی که در چارچوب عرف بوده را در این گزارش منتشر می کند:

سه شنبه -۳ مهرماه-

** میترا گودرزی در پیام توییتری خود نوشت: تا همین چند سال پیش رودخانه را برای کشت پاییزه جاری می کردند و اصفهان به شکل جنون آوری زیبا می شد. حالا عصر ها باد تندی می وزد و از بستر خشک رود، خاک مرده بر اندام شهر می پاشد، دلم برای زاینده رود تنگ شده است.

** ریحانه فلاح توییت کرد: صرفا جهت یادآوری؛ فروردین ۹۷، کشاورزان مدت هاست در اعتراض به حق آبه در خیابان ها فریاد می زنند، داشتن سهمی از آب زاینده رود تمام خواسته کشاورزان شرق اصفهان.

** مسعود سعیدی، فعال رسانه ای با اشاره به طرح بازچرخانی آب و اعتبار مورد نیاز آن، با طرح یک سوال توییت کرد: آقای مهرعلیزاده تکلیف پروژه های انتقال آب به اصفهان چه می شود؟

** یک کاربر با نام مستعار ورزنه، توییت کرد: ضربه آخر به زاینده رود طرحی هست که قرار است آب در یک چرخه و با تصفیه بین اولین و آخرین پل در اصفهان به گردش در بیاید و خیلی جدی نیز دنبال می شود، ساختن یک آبنما یعنی پذیرفتن مرگ همیشگی رودخانه و منحرف کردن ذهن مردم اصفهان از مطالبه زاینده رود .

** علیرضا صادقیان توییت کرد: مراقب باشیم از حق آبه شهروندان اصفهانی نگذریم، مدیریت شهری در اصفهان به هیچ قیمتی طرحی را جایگزین حق آبه شهروندان اصفهانی نمی کند.

** یک کاربر با نام مستعار مارون در پیام توییتری خود طرح سوال کرد و نوشت: زاینده رود را نابود کنیم و بعد یک ماکت از آن در اختیار مردم قرار دهیم؟ نه ممنون.

** حسین توییت کرد: دوستان توجه فرمایید که سمن های محیط زیستی بارها مخالفتشان را در مورد این طرح اعلام کرده اند، این طرح مخرب محیط زیست خواهد بود. 

دوشنبه -۲ مهرماه-

** فاطمه در پیام توییتری خود نوشت: قسمت اصلی همین گرد و خاک از تالاب گاوخونی است؛ تالابی که بخش مهم و اساسی این حوضه است و با اجرای این طرح کاملا نادیده گرفته می شود و مشکلات این لوله گذاری و پساب وسط شهر هم اضافه خواهدشد، اگر همان مصوبات قبلی دولت و قانون اجرا شود مشکلات زاینده رود حل می شود.

** لیدا آشتیانی توییت کرد: از اقدامات بسیار مخربی که علاوه بر وارد کردن آسیب به بستر زاینده رود، نوید این اتفاق شوم را میدهد که گویا مسئولان محترم از مدیریت صحیح منابع آب در محدوده حوضه آبریز نا امید شده و به جای کاهش مصارف به دستکاری در اکوسیستم طبیعی زاینده رود روی آورده اند.

یکشنبه -۱ مهرماه- 

** مهدی مزروعی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز و پس از سال ها آزمون و خطا و مشاهده نتایج آن، ارائه و اجرای هر طرحی برای زاینده رود مستلزم مشارکت و اجماع همه ذینفعان، نخبگان و مردم است.

** بهار یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر، گفت: قطعا برای اظهارنظر درست درباره این موضوع باید نحوه اجرای طرح مشخص شود و مجموعه ای از کارشناسان مختلف در مورد آن نظر بدهند، تا جاییکه من فکر می کنم اجرای چنین طرح‌های ضربتی صرفا پاسخی به فشارافکار عمومی است و اگر به مشکلات موجود اضافه نکند مشکلی را نیز به صورت بنیادین حل نمی کند.

** اصغر عبدلی در توییتی یادآور شد:این طرح بارها اعلام شده بود حتی با آب اصلی نه تصفیه پساب اما بارها هم رد شد و یا جدی گرفته نشد، شاید به این خاطر که با این کار اصفهان قبول می کند دیگر حقابه ای ندارد و از طرفی بیخیال شرق اصفهان می شود.

** روزبه وکیلی توییت کرد: متاسفانه تقریبا باید از جاری شدن آب طبیعی در زاینده رود قطع امید کرد، حداقل با اجرای این طرح چهره اصفهان شکل سابق را به خود می گیرد و همچنین در تلطیف آب و هوا نیز نقش به‌سزایی دارد، البته اگر این تصفیه تا رسیدن پساب به کیفیت آب آشامیدنی انجام شود.

** صبا آذرپیک توییت کرد: همان بلای دریاچه چیتگر تهران سرتان می آید، اینجا که بستر دریاچه تمام تجهیزات پمپاژ هوا و غیره را داشت اما آب دریاچه به دلیل جاری نبودن با انواع بوهای تعفن، بستر حشرات ریز و غیره شد، تکرارش در زاینده رود؟

** شهروندیار در پیامی توییتری نوشت: کشاورزان اصفهانی به بی آبی و عدم اجرای وعده های مسئولان برای تامین آب و برگرداندن آب به زاینده رود اعتراض کردند، چندین ماه است که کشاورزان اصفهانی معترضند و صدای آنها شنیده نمی شود. 

** بهروز شجاعی، روزنامه نگار توییت کرد: این کار مدت ها پیش باید انجام می شد اما به عنوان راهکار جایگزین و موقت. جاری نبودن آب در رودخانه لطمه های جبران ناپذیری به پل های تاریخی شهرستان، سی و سه پل، خواجو و مارنان می زند در عین حال باید انتقال آب از کوهرنگ، تامین آب صنایع فولاد و ذوب آهن از پساب پیگیری جدی شود.

** نسترن توییت کرد: وقتی راه حلی ندارند اگر با این اقدامات نیز مخالفت شود، فکر نمی کنم راه به جایی ببریم، ما اینجا از اینهمه گرد و خاک خسته شدیم و بهتر است ما نیز خودخواهانه به خودمان و شهرمان فکر کنیم.

** متین میرعلایی توییت کرد: نقطه اتکایی که بر آن تکیه می کردیم این بود که خشکی زاینده رود در داخل و خارج از شهر چه عواقبی دارد اما اگر این طرح اجرا شود، عملا ارتباط فعالان محیط زیست شهر اصفهان و کشاورزان زیر سوال می رود.

** آهنگر در پیام توییتری خود نوشت: اصفهانی نیستم اما مخالفم. این کار حواس را از مساله آب منحرف می کند. یک رودخانه پر از آب مصنوعی هر روز جلوی چشم ملت و مسئولان باعث می شود به مساله آب و شیوه مدیریت آن کمتر حساسیت نشان داده شود.

شنبه -۳۱ شهریورماه- 

یکی از کاربران توییتر  با طرح این پرسش که "آیا با  جاری شدن آب در بستر زاینده رود تنها در شهر اصفهان مابین نقطه ابتدایی ناژوان در غرب تا پل شهرستان به شکل بازچرخانی پساب تصفیه شده موافقید" نظرسنجی را از کاربران توییتر انجام داده که تا این لحظه با مشارکت یکهزار و ۴۰ نفری از کاربران روبرو بوده است؛ آمار به دست آمده از شرکت کنندگان  ۶۴ درصد موافقت با طرح  و ۳۶ درصد مخالفت با این طرح را نشان می دهد. 

**مهدی مقدری، عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در صفحه اینستاگرام خود یادآور شد: "از سال پیش بنده با مشورت اعضای کمیسیون محیط زیست سازمان عدالت آزادی و نیز سایر متخصصان دلسوز نسبت به زمزمه های طرح بازچرخانی پساب در این محدوده به این جمع بندی رسیدیم که این طرح که البته شفاف هم نبود و جزئیات آن جایی منتشر نشده است، به دلایل مختلف و زیادی نه تنها کار بیهوده و خطرناکی است و باعث اتلاف سرمایه های مادی و اعتماد عمومی می شود بلکه آسیب های قابل پیش بینی آن سال ها گریبان اصفهان و زاینده رود را خواهد گرفت؛ زیرا اساس این طرح بازچرخانی پساب فاضلاب اصفهان و چند شهر اطراف آن است.

فعلا به همین بسنده می کنم و امیدوارم این طرح در همین مرحله از دستور کار خارج شود، در غیر این صورت دلایل کارشناسی مخالفت خود و دیگر فعالان محیط زیست از جمله دلایل محیط زیستی، بهداشتی، کشاورزی، عمرانی، میراثی و غیره را که در برگیرنده ابعاد خطرناک عملیات این پروژه است را برای شهروندان اصفهان شرح و بسط خواهم داد. تا آنجا که آگاهی دارم و پیگیری کردم، بسیاری از مسئولان ارشد مدیریت شهری مخالفت خود را با این طرح به صورت رسمی اعلام کرده اند."

مجید سلامت، یکی از کاربران توییتر گفت: دلیل زنده ماندن اصفهان و قابل زندگی بودن آن در طول تاریخ چند هزار ساله اش، جاری بودن زاینده رود بوده. این کار هیچ کمکی به زنده ماندن شهر نمی کنه، زاینده رود باید تا سد آن تا گاوخونی در چرخش باشه نه بین دوتا پل این کار اکوسیستم را اصلاح نمی کند. پول را هزینه کشاورزی هوشمند کنید.

کاربری با عنوان "نوشتگار اصفهان آب زاینده رود" نوشته است: لوله گذاری و انتقال پساب برای عدم نابودی معیشت کشاورزان خواسته خود کشاورزان هم هست و نمی توان مخالفت کرد. کشاورزان سال گذشته با اعتراضات وظیفه خود را ادا کردند ولی مردم استان اصفهان خیر. البته به نظر لوله و کشاورزان یک فریب کاری است و پوششی برای ایجاد حمایت از آب چرخانی است.

علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان گفت: این طرح در پی آن است که بازچرخانی آب پساب تصفیه شده را در محدوده ای از زاینده رود در شهر اصفهان عملیاتی کند. طرحی که عملا پیگیری جریان طبیعی آب را غیر ممکن خواهد ساخت. طرحی از سر استیصال برای نمایش دکوری از زنده رود.

کاربری با نام راضیه نوشته است: زاینده رود یک مسیر است، یک هویت است، یک فرهنگ است، زاینده رود از کوهرنگ تا گاوخونی است، زاینده رود جان اصفهان است. زاینده رود را دریاچه مصنوعی نکنید، زاینده رود را به استخر تبدیل نکنید، زاینده رود را بی هویت نکنید.

مهران پوستی، در توییتی گفت: اصلا این طرح مبهم بیان شده (شاید تعمدا) از قسمت دیگر آن یعنی چیزی که استاندار راجع به ۵۲ کیلومتر لوله گذاری در طول زاینده رود برای اینکه زاینده رود را در این فاصله لوله بکنند هیچ جا حرفی نیست! در حالی که اهمیتش از آن قسمت بازچرخانی کمتر نیست.

کاربری با نام ورزنه نوشته است: ضربه آخر به زاینده رود طرحی هست که قراره آب در یک چرخه و با تصفیه بین اولین و آخرین پل در اصفهان به گردش دربیاد و خیلی جدی هم داره دنبال میشه. ساختن یک آبنما یعنی پذیرفتنمرگ همیشگی رودخانه و منحرف کردن ذهن مردم اصفهان از مطالبه زاینده رود.

فاطمه کاظمی، کاربری دیگر نوشت: بازچرخانی آب در محدوده ای از زاینده رود در شهر اصفهان مساوی است با قبول موقتی و مقطعی بودن رودخانه! به جای دامن زدن به مشکلات و راضی کردن مقطعی عده ای از شهروندان این بودجه ها را صرف احیای اکوسیستم کنیم نه تکه پاره کردنش.

مریم حسینی کاربر دیگری با اشاره به افزایش حجم مشکلات مردم گفت: متاسفانه باید از جاری شدن آب طبیعی زاینده رود قطع امید کرد زیرا مسئولان استان و کشور به نابودی این رودخانه کمر بسته اند و صرفا هدفی جز نابودی اصفهان ندارند.

کاربری با عنوان قهوه چی نوشته است: عوض این کار چرا تصفیه خانه کارآمدتری ایجاد نمی کنیدیا طرح های حفظ منابع آبی یا آموزش شهروندی؟ چرا به طرح های ماندگارتر که همه منتفع شوند فکر نمی کنید؟

این خبر به روز رسانی می شود...

کد خبر 353983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساحل UA ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    9 0
    زاینده رود باید در بستر طبیعی خودش جاری باشه از کوهرنگ تا گاوخونی، هم طبیعیه، هم شرعی و قانونی، هم باعث سرسبزی و تولید مبشه هم جلوگیری از فرونشست زمین و ریزگرد حتمی میکنه
  • مهران پوستی IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    7 0
    نکته مهمی که در این طرح هست این است که نفوذ آب در بستر زاینده رود به عنوان «هدر رفت» محسوب می شود! برای همین هم می خواهند با استفاده از لوله در قسمت بیرون از شهر اصفهان و نفوذ ناپذیر کردن بستر رودخانه در محدوده این شهر برای «بازچرخانی»، این «هدر رفت» را به حداقل ممکن برسانند! آن وقت تکلیف سطح آبهای زیرزمینی که همین الآن هم بسیار پایین رفته و متعاقب آن فاجعه بازگشت ناپذیر فرونشست چه می شود؟!
  • مهران پوستی US ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    8 0
    یک نکته در مورد نتیجه عجیب نظرسنجی توییتری که گفتید این است که بر خلاف نتیجه، اکثر نظرات پای آن در مخالفت با این طرح بود!
  • ناز بانو IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 0
    مسئله خشکی زاینده رود نیست.دولت و وزارت نیرو دو دهه است که تلاش دارد آبی جاری نباشد وآبها پشت سدها برای تولید وفروش آب وبرق باقی بماند.تمام دریاچه ارومیه وپریشان وهامون و...هم اینچنین خشک کردند.کارون ما رو هم اینچنین کم آب کردند اگر آبادان وخونین شهر مصب رودخانه به خلیج نبودند مطمئن باشید تا الان همین یکذره آب رو هم نداشت....وزارت نیرو سالها در تلاش است به اسم کم آبی اجازه ندهد کیلومترها آب در کویر شرق اصفهان که شهر وآبادی مهمی از نظر دولت ندارد جاری باشد وبجایش کلی درآمد کسب کند....نکنه خیال کردید محیط زیست وقورباغه های تالاب گاو خونی در دل کویر برایشان مهم است؟تالاب بین المللی چغاخور در دل زردکوه رو خشک کردند.جلگه میلیون ساله خوزستان در حال برابری با کویر لوت شده .هامون وارومیه وبختگان وپریشان رو از دست دادیم......
  • رهگذر IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    4 1
    طرحی کارشناسی نشده و به احتمال بسیار زیاد، نابودکننده محیط زیست. هزینه طراحی و اجرای چنین طرحی هم به کنار؛ هزینه نگهداری و پمپاژ آن را چه می‌کنید؟ دقت کنید که مُرده را با آرایش نمی‌توان زنده کرد. زاینده رود را زنده می‌خواهیم.
  • امیر NL ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    7 2
    سلامت روحی و روانی شهروندان از همه چیز مهمتره، مخصوصا توی این شرایط دشوار، چه کسی میتونه نشاطی رو که این رودخونه توی تمام فصول سال به مردم میده رو انکار کنه
  • بهرام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    4 0
    اینهم ضربه مهلک دیگری است به پیکر زاینده رود مظلوم اگر خیرتان نمیرسد شر نرسانید این طرح مضحک و زشت را بیخیال بشید
  • مهرداد DK ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    0 5
    تا صد سال دیگه هم این مسٸولین نمیتونن جریان طبیعی زاینده رود و غارت حقابه ی اصفهان رو جبران کنند..اگر میتونستند تا الان کرده بودند پس شما را بخدا با این طرح مخالفت نکنید بذارین حداقل روح و روان میلیونها اصفهانی و اثار تاریخی و صنعت گردشگری و کاهش الودگی با این طرح تحقق پیدا کنه...قبول کنید اگر این طرح هم اجرا نشه دیگه زاینده رودی درکارنخواهد بود پس به این حداقل راضی باشید.
    • مهران پوستی US ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      3 1
      اگر نمی‌توانند پس بروند کنار و بگذارند کسی به جایشان بیاید که بتواند. شادی و گردشگری و … باید «پایدار» باشد. نه وقتی که از ترس فرونشست (بر اثر چنین طرحی که کاملاً به پایین آمدن شدید سطح آبهای زیرزمینی بی توجه است) و آمدن سقف خانه‌ها بر سرمان شبها هم نتوانیم بخوابیم!
  • یه شهروند IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    0 4
    نمیدونم همه هم شدن علامه و بی خبر از حال دل مردم. انتقال آب اصفهان به شهرهای دیگر مثل یزد اشتباه بود و باید راه آن بسته شود یک . دوم اینکه باید آب تصفیه شده در زاینده رود جاری شود یه درد دیگه به دردامون اضافه نکنید مرسی اه و شما شاکیان ک تا اسم این طرح شده خونتون ب جوش اومده آب غیر مجاز ک اسیب به سفره های زیر زمینی زده ما مقصرش نبودیم و باید کسانی ک مسبب این کار بودند و خیانت کردند در حق بقیه مردم باید تاوان و جریمه و محاکمه بشوند ما بازگشت آب تصفیه شده به زاینده رود رو خواستاریم لطفا اوناییم که اصفهانی نیستن تز ندهند شما چی از دل خون ما موقع دیدن خشکی زاینده رود و افسردگی مردم و بیحوصلگی و... میدونید باید آب به زاینده رود برگرده . آقایون کشاورز با شماهام هستم تو این بی آبی برای چی میوه های با مصرف آب بالا کاشت می کنید همه لجبازیاتون رو میخواین داشته باشید تو همه قشری و خودخواهانه رفتار می کنید . ما مردم نیاز به آب زاینده رود داریم و حفظ حیات آثار تاریخی مون پل ها .
    • مهران پوستی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      2 1
      دوست عزیز، بله، متأسفانه به همان دلیل که مسؤولین ناسنجیده و ناجوانمردانه تمام آب موجود زاینده رود را در سال 1378 به یزد منتقل کردند، مردم به دنبال علت مشکل رفته و اطلاعات خوبی به دست آورده و به قول شما «علامه» شده‌اند. آیا شما نماینده «دل مردم» هستید؟! از شکم های گرسنه مردم چطور، خبر دارید؟! آیا برای دل شما باید بر اثر پدیده بی بازگشت فرونشست بر اثر کاهش سطح آبهای زیرزمینی، مردم گرسنه حتی دیگر سقف قابل اطمینانی هم بالای سرشان نباشد؟! جوابگوی نسل آینده که بر اثر این پدیده با سرزمینی غیر قابل سکونت مواجه می‌شوند هم هستید؟! ما هم مثل شما خواهان جاری شدن دوباره زاینده رود دائمی هستیم. ولی نه زاینده رود مصنوعی و فقط در طول 12 کیلومتر شهر، بلکه زاینده رود کامل و 400 کیلومتری از سرچشمه تا گاوخونی. همیشه آسانترین راه و راه میانبر بهترین راه نیست! ببخشید، شما حق ندارید به خاطر خودخواهی خود که فقط می‌خواهید رودخانه مصنوعی (آن هم با هزار اما و اگرِ پاسخ داده نشده) در شهر باشد و کیف کنید، اساس زندگی میلیونها نفر را در حال و آینده با رو به رو شدن با نابودی نهایی این رودخانه دائمی چند میلیون ساله، تباه کنید. کسانی که مسبب این وضعیت نابسامان هستند، همانطور که گفته اید، خود باید پاسخگو باشند. این هم که نمی‌توانند وضعیت موجود را درست کنند، ابداً دلیل این نمی‌شود که اجازه بدهیم خرابترش کنند! باز هم افسار کار را به دست همانها بدهیم که وضع را به اینجا رسانده اند؟! آن وقت حال شما خوب می‌شود و افسردگی تان برطرف می شود؟! فقط فکر می‌کنید خودتان آدم هستید و از دیدن وضعیت زاینده رود رنج می‌برید؟! اتفاقاً این بیشتر اصفهانی های دلسوخته ای هستند که مدتهاست برای زاینده رود جنگیده و از مشکلات آن مطلعند که با این طرح بی‌پایه مخالفند. شما خودتان تا حالا چه قدمی برای زاینده رود برداشته اید؟! ...
  • ابوالقاسم اردستانی IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    2 0
    همین الان پشه های که از روی آنهایی بلند میشن که از فاضلاب استحصال شده شدیداً میکروبی هستن با این طرح آب سفره‌های زیر زمینی و هوای فعلی اصفهان شدیداً تهدید میشه. همین الان آمار سرطان و ام اس اصفهانیها توی دنیا کم نظیره
  • علیجانیان IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
    1 0
    والله تمام حامیان محیط زیست و‌منابع آب مخالف این طرحند اما یکسری آدم خاص و متصل دنبالند این طرح سراسر ایراد اجرا بشه تا به منافع خود برسند