جعفری زند: بازچرخانی آب به پل های تاریخی آسیبی نمی زند

کارشناس مرمت گفت: این بازچرخانی هیچ آسیبی به پل نمی زند، آب باید باشد و به هر شکلی که می توان باید آن را روان کرد چرا که پل های تاریخی نیاز دارند که آب زیر آن ها جریان داشته باشد.

علیرضا جعفری زند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ارائه طرح استاندار و بازچرخانی آب در بستر رودخانه و اهمیت تاثیر روان شدن آب برای آثار تاریخی، اظهار کرد: ساختار پل ها به گونه ای است که روان شدن آب در بستر رودخانه بسیار حائز اهمیت است اما از لحاظ دیدگاه های دیگر و مسائل آب شهری قطعا متخصصان باید بررسی های لازم را انجام دهند .

این کارشناس مرمت با بیان اینکه پل همیشه در معرض رطوبت بوده و باید هم باشد، افزود: این بازچرخانی هیچ آسیبی به پل نمی زند و من بار ها پیشنهاد کردم که زیر پل ها دریاچه های مصنوعی درست کنند تا سی و سه پل و پل خواجو و تمامی پل های تاریخی موجود در بستر رودخانه از بین نروند و آب باید باشد و به هر شکلی که می توان باید آن را روان کرد چرا که پل های تاریخی نیاز دارند که آب زیر آن ها جریان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امیدوار بودیم آب زاینده رود دوباره جاری شود گفت: هیج وقت این تصور را نداشتم که این چرخش آب اتفاق بیفتد وجود دریاچه مصنوعی زیر پل ها میتواند مثمر ثمر باشد اما اینکه لوله ها از کجا عبور می کند و به آثار تاریخی لطمه وارد نکند مسئله مهمی است.

جعفری زند ادامه داد: اگر آب به شکلی که در طرح آن دیدم جریان پیدا کند ضرری برای پل ها ندارد. لوله ها قطر قابل توجهی دارند و قطعا اگر از کنار آثار باستانی عبور کنند صدماتی وارد می کنند و سازمان میراث فرهنگی پیشتهاداتی داشته به لحاظ اینکه لوله ها جایی کار شود که در مجاورت آثار تاریخی نباشند.

کد خبر 354241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران پوستی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    2 0
    عامل اصلی تهدید کننده تمام شهر اصفهان، از جمله آثار تاریخی (شامل پلها) فرونشست زمین بر اثر پایین رفتن شدید سطح آبهای زیر زمینی است. در طرح بازچرخانی، جهت حفظ آب، ابتدا سطح بستر رودخانه کوبیده می شود تا نفوذ آب در زمین به حداقل برسد. به عبارت دیگر این طرح هیچ توجهی به بزرگترین مشکل کل اصفهان که فرونشست است ندارد و فقط برای مدتی تا پیش از نابودی کل شهر بر اثر این فاجعه «بدون بازگشت»، سر ما را به یک رودخانه «مصنوعی» گرم می کند!