توضیح استاندار اصفهان درباره جزئیات طرح بازچرخانی آب در زاینده رود

استاندار اصفهان گفت:طرح بازچرخانی آب برای این طراحی شده که آب سد زاینده رود را به طور عادلانه به مناطق برسانیم و از دعوای شرق و غرب جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه میزان آب به یک چهام رسیده، بنابراین باید سهم همه مردم و حتی کشاورزان هم به یک چهارم برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده شامگاه یکشنبه -۱ مهر- در برنامه زنده تلویزیونی «گفت وگوی هفته» با موضوع "زاینده رود، چالش ها و طرح های جدید،" اظهار کرد: مشکلات بسیاری وجود دارد که فشارهای دشمن را به دنبال داشته و با تحریم ها همراه بوده، اما مردم همچنان با اقتدار ایستاده اند.

وی با اشاره به حادثه روز گذشته در رژه نیروهای مسلح اهواز گفت: این حادثه یک اقدام مشخص تروریستی و نشان دهنده زبونی و ضعف دشمن است و سردمداران کاخ سفید ناشی و بی رحم  هستند که به نحوی از این کار حمایت کرده اند. نمی دانیم ادعای حقوق بشر آنها را باور کنیم یا تهدید ها و تحریم های جدید را یا حرف های که در حمایت از مردم ایران می زنند؟ هر چند این اقدام مشت آنها را به عنوان کشوری جنایتکار و کودک کش باز کرد.

وی در رابطه با طرح زاینده رود گفت: در طی این یازده ماهی که در خدمت مردم اصفهان بوده ام، موضوع  آب را در اولویت قرار داده ام؛ نمودارها نشان می دهد که تغییرات حجم آب زاینده رود در سال حدود  ۵۰ الی ۵۱ هزار میلی متر مکعب بوده و در سال های ۵۵ تا ۶۴  سال های پر آبی را داشته ایم، هر چند در طی سال های متمادی میزان آب بالا و پایین زیادی داشته است، اما امسال ۱۷۱ میلی متر مکعب ذخیره آب وجود دارد؛ با این وجود تمام تلاش ما این است که آب به پایین تر از حد خود نرسد و پایدار باقی بماند.

وی گفت: در حال حاضر تنها مسئله شهر خشکسالی و کم آبی نیست؛ بلکه باید برنامه های سازگاری با کم آبی را در همه زمان ها داشته باشیم و این امر علاوه بر حمایت صنایع، محیط زیست و بارش باران، تمهید مردم را نیز طلب می کند، البته امیدواریم از طریق ایجاد تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد، به وضعیت مطلوبی برسیم.

وی از دیگر طرح ها را طرح انتقال آب از خلیج فارس عنوان کرد که تفاهمات اولیه آن انجام شده و گفت: همچنین در کنار طرح های عمده مدت دار برای کشاورزی و آب آشامیدنی، طرح لوله گذاری حدود ۵۴ هزار کیلومتر برای جاری شدن آب در زاینده رود در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان گفت: برای اینکه آب سد زاینده رود را به طور عادلانه به مناطق برسانیم و از دعوای شرق و غرب جلوگیری کرده باشیم، این طرح برنامه ریزی شده است. با توجه به اینکه میزان آب به یک چهام رسیده، بنابراین باید سهم همه مردم و حتی کشاورزان هم یک چهارم برسد.

وی در توضیح شیوه اجرای این طرح افزود: دو لوله در رودخانه با قطر ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تعبیه خواهد شد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: ۵۰ نهر در زرین‌شهر و ۲۹ نهر در مبارکه وجود دارد، با این دو لوله می‌توان از آب محافظت کرد. با این شیوه حتی کشاورزان شرق نیز می‌توانند کشاورزی کنند و آب به تالاب نیز خواهد رسید.

مهرعلیزاده گفت: با این لوله هرکسی سهمی از آب دارد و دیگر برای هیچ کس برداشت بیش از سهم از لوله‌ها ممکن نخواهد بود. همه باغات به اندازه سهمیه خود آب برداشت خواهند کرد. فاصله ۱۲ کیلومتری در شهر اصفهان تا سد آبشار آب جاری خواهد بود .

وی تأکید کرد: برای اینکه مقداری آب در طول زاینده رود جاری شود  و همچنین برای جلوگیری از هدر رفت و تقسیم آب بر اساس سهمیه، بندهایی از سد چم آسمان تا سد نکوآباد  قرار داده ایم و در طول زاینده رود تا سد آبشار لوله کشی شده است؛ این تدابیر زمانی که با کم ابی مواجه شویم، کاربرد دارد.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: در طرح بازچرخانی اصلا پسابی در کار نیست؛ آبی که در نظر گرفته می‌شود تا به اصفهان برسد، بعد از رسیدن به سد آبشار باز چرخانی خواهد شد و از بالا دست شهر اصفهان دوباره به رودخانه زاینده رود خواهد رسید و جاری خواهد شد. با این شیوه آب تازه زاینده رود چندبار در بستر شهر اصفهان خواهد چرخید.

مهرعلیزاده گفت: این طرح دایمی نخواهد بود و به امید خدا تا چندسال آتی نیاز به این لوله‌گذاری نخواهد بود و این لوله‌ها تنها در زمانی انجام می‌شود که همچون امسال آب به شدت کم باشد و امیدواریم با اقدامات بلند مدتی که انجام می‌شود دیگر نیازی به این ۱۲ کیلومتر لوله برای بازچرخانی و ۴۲ کیلومتر لوله‌های قبلی نباشد.

مهرعلیزاده یادآور شد: از هم استانی های عزیز که سختی های کم آبی را چشیده اند و به ویژه از NGO ها، مدیران و نمایندگان تقاضا دارم کمک کنند و طوری نباشد که در این خشکسالی فرصت سوء استفاده و درگیری برای عده ای ایجاد شود؛ هر چه کارشناسی تر و منطقی تر پیش برویم بهتر است.

کد خبر 354133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.