درمان حمله "پانیک" به کمک داروی کاهش فشار خون

بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد، یک داروی استنشاقی با نام "Amiloride" که برای درمان فشار خون به کار می‌رود علائم اضطراب و وحشت را کاهش داده و می‌تواند از حمله‌های پانیک (panic attacks) جلوگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درمان اضطراب شامل شیوه‌های روان درمانی و مصرف داروهای ضد افسردگی است. اما برای درمان وحشت‌زدگی و یا حملات پانیک که به معنای هجوم ناگهانی نگرانی و ترس بسیار شدید است، روش‌های موثر اندکی وجود دارد که باعث تسکین لحظه‌ای می‌شوند. فاکتورهای خطرآفرین وحشت زدگی شامل عوامل موروثی و تجربیات دوران کودکی است.حوادث تلخ دوران کودکی مانند مرگ یکی از اعضای خانواده و یا جدایی یکی از والدین، نه تنها تاثیر عمیق روانشناختی بر کودک داشته، بلکه یک عامل ژنتیکی برای حمله پانیک محسوب می‌شود.

محققان مرکز اعتیاد و سلامت روان (CAMH) تورنتو کانادا با توجه به دانش تأثیر ژنتیکی مصیبت‌های دوران کودکی و افزایش خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی در دوران بزرگسالی، بررسی کردند که آیا مصرف یک دارو می‌تواند علایم حملات پانیک را سریعا تسکین دهد یا خیر؟

دکتر مارکو باتاگلیا، رهبر گروه تحقیق مدیر مرکز روانپزشکی کودکان و نوجوانان در موسسه تحقیقات سلامت روان خانواده به اتفاق همکاران آزمایشهایی بر روی موش‌ها انجام داده و دریافتند که جداسازی نوزادان موش از مادران خود باعث تغییرات اپیژنتیکی (epigenetic modifications) در آن‌ها می‌شود که این موضوع باعث تغییر دیانای موش‌ها شده و برخی از ژن ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بررسی‌های قبلی که بر روی موش ها صورت گرفته است نیز نشان می‌دهد، آسیب‌های دوران کودکی باعث تغییر در ژن حساس به اسید channel-1 gene ، ژن حساسیت به درد و ژن حساسیت شدید به دی اکسید کربن در هوا می‌شود. یافته‌های جدید نشان می‌دهد این تغییرات فیزیولوژیکی (حساسیت شدید به دی اکسید کربن) ممکن است منجر به مواردی نظیر مشکل تنفس و یا نفس نفس زدن (hyperventilation) شود که خود نشانگر حملات پنیک است.

بنابراین گروه تحقیق پیش بینی کردند دارویی که بتواند کانال‌های یونی دریافت اسید را مهار کند، می‌تواند حساسیت درد و حساسیت نسبت به دی اکسید کربن را کاهش دهد. آن‌ها اثرات کانال یونیِ دریافت اسید داروی استنشاقی "amiloride" را که معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود، مورد بررسی قرار دادند. نتیجه تحقیقات صورت گرفته نشان داد که داروی استنشاقی amiloride برای درمان اختلالات هراسی که در آن فرد دچار تنگی نفس و ترس می شود، تاثیرگذار است. اکنون محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این دارو علائم اضطراب را در انسان نیز کاهش می‌دهد یا خیر.

کد خبر 353377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.