"نی" حدیث اصفهان شد

عضو انجمن دوستداران اصفهان گفت: بر اساس آخرین مصوبه نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور، نی "هفت بند" و شیوه نی نوازی اصفهان در بخش میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

شاهین سپنتا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نی هفت‌بند یا به اختصار "نی" از سازهای بادی ایرانی است، اظهار کرد: خاستگاه شیوه فعلی نواختن این نی و تبلورگاه هنر نواختن نی در موسیقی اصیل ایرانی، شهر اصفهان است. برجسته‌ترین نوازندگان نی از شهر اصفهان برخاسته‌ و امروز در همه جهان هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی به شیوه ابداعی هنرمندان اصفهانی، "نی هفت بند" را می‌نوازند.

وی با بیان اینکه به گواهی شواهد تاریخی، همچون نقوش طاق بستان در ایران از زمان ساسانیان و پیش از آن نی می‌نواخته‌اند، گفت: از نی در آثار شعرای بزرگ فارسی زبان قدیم و معاصر نیز یاد شده است. همچنین، نی در تعداد زیادی از رسالات و نسخ خطی فارسی موسیقی معرفی می‌شود.

عضو انجمن دوستداران اصفهان با بیان اینکه پرونده ثبت نی "هفت بند" و شیوه نی‌نوازی اصفهان از یک سال گذشته در دستور کار انجمن دوستداران اصفهان قرار گرفت، اظهار کرد: در این پرونده پیشنهاد شد همزمان با ثبت نی در فهرست میراث ملی، خانه "نائب اسدالله اصفهانی" به عنوان یکی از پیشگامان هنر نی‌نوازی ایران که به نام "خانه مشاهیر" در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده، هرچه سریع‌تر مرمت و نگهداری شود.

وی با بیان اینکه از دیگر پیشنهادات مطرح در پرونده ثبت نی، اصلاح مندرجات مربوط به تاریخ درگذشت بر روی سنگ مزار نائب اسدالله اصفهانی در تخت فولاد اصفهان است، افزود: همچنین پیشنهاد شد که بنای یادبودی شایسته نام و جایگاه استاد حسن کسایی که بحق او را «پدر نی ایران» نامیده اند، بر مزار او در تخت فولاد اصفهان ساخته شود، تا نمادی فرهنگی برای پایتخت نی باشد.

وی تاکید کرد: ثبت نی "هفت بند" و شیوه نی‌نوازی اصفهان در اسفند ماه امسال در فهرست میراث ناملموس ملی می‌تواند مقدمه‌ای برای ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام ایران باشد.

عضو انجمن دوستداران اصفهان با اشاره به اینکه ثبت نی در فهرست میراث ملی و سپس فهرست میراث معنوی یونسکو نقش مهمی در حفظ و تثبیت موقعیت اصفهان به عنوان"پایتخت نی ایران و جهان" خواهد داشت، تصریح کرد: بر این اساس حفظ این هنر به عنوان یکی از سرمایه‌های نمادین و جاذبه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری اصفهان و ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است.

سپنتا افزود: نام نی بارها در آثار مکتوب ادبیات فارسی همچون "نی‌نامه" مولوی آمده است و منظور از آن، نی "هفت بند" ایرانی است. نی متداول در ترکیه ۹ بند دارد و از لحاظ نحوه صدادهی با نی "هفت‌بند" تفاوت‌های زیادی دارد و از این رو ثبت ملی نی "هفت بند" می‌تواند از ثبت آن به نام کشورهای همسایه که مدعی "نی" هستند، پیشگیری کند.

وی افزود: شیوه نی‌نوازی دندانی (با قراردادن نی بین دندان‌های پیشین) که کسانی همچون نایب اسدالله و حسن کسایی در گسترش و تکوین آن کوشیده اند، مختص ایران است و در هیچ کشور دیگری سابقه ندارد و ثبت آن به نام اصفهان و ایران ضرورت دارد.

کد خبر 339016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.