اقدامات سازمان جهانی بهداشت در سالی که گذشت

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت‌های گسترده ای را در راستای ارتقای بهداشت جسم و روان در دنیا صورت داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از وب سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در گزارشی که به تازگی از طرف این سازمان منتشر شده است، اهم اقدامات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ میلادی تشریح شد. شرح کامل این اقدامات به صورت زیر است:

ژانویه

_ سازمان بهداشت جهانی در راستای کاهش مصرف دخانیات در جهان، با اعمال قوانین سختگیرانه در مقابل صنعت دخانیات ایستاد. پشتیبانی دولت ها برای کاهش استفاده از دخانیات با وضع مالیات و افزایش قیمت از جمله راهکارهای پیشنهادی این سازمان است. کنترل دخانیات عامل کاهش میلیون ها دلار هزینه و نجات جان میلیونها نفر از خطرات سلامتی است. برگزاری روز بدون دخانیات برخی کمیپین ها از سوی افراد مشهور اقدامات اساسی سال گذشته اعلام شد.

_ واکسیناسیون کودکان، دیگر اقدام مهم سازمان جهانی بهداشت در نخستین ماه سال گذشته میلادی بود. جهان در راستای حذف بیماری ها برای ایمن سازی کودکان از واکسیناسیون کمک می گیرد. سازمان با واکسیناسیون ۴۱۰ کودک در نیجریه هند و پشتیبانی کشورها برای مبارزه اقدام کرد. مانند  واکسیناسیون، این سازمان اعلام کرد که در سراسر جهان حدود ۱۲.۹ نوزاد در سال ۲۰۱۶ میلادی هیچ واکسنی دریافت نکردند و در معرض عفونت‌های جدی قرار دارند.

فوریه

_ بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل عمده مرگ و میر در جهان شناخته شده که دو سوم مرگ ها در کشورهای کم درآمد صورت می گیرد. سازمان در پی کاهش هزینه درمان، روش های درمانی جدید در بیماری سرطان را ارایه کرد.

_ تامین نیاز ضروری سلامت در یمن یکی از چالش های سازمان در سال گذشته بود. برای این منظور  ۱۵۰۰ تُن دارو به یمن ارسال شد و ۹۳۰۰ عمل جراحی صورت گرفت. 

_ کمک به مردم نیجریه در رفع نیازهای ضروری دارو و غذا دیگر اقدام سازمان در دومین ماه سال میلادی گذشته بود.

_ مقاومت به آنتی بیوتیک یکی از بزرگترین تهدیدهای جهان اعلام شده است. جهان باید به سمت حذف این مهم گم بردارد. بنابراین، سازمان لیستی از مقاومت های دارویی و پاتوژن های اولیه که ایجاد کننده این مقاومت های دارویی است را ارایه کرد.

مارچ

_ آلودگی های زیست محیطی ۱.۷ میلیون کودک را در سال از بین می برد. از هر چهار نفر مرگ کودکان زیر پنج سال یک مورد بخاطر آلودگی های زیست محیطی از جمله الودگی هوا، دود دست دوم و آب ناسالم گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست به سمت حذف خطرات سلامتی از طریق بهبود کیفیت آب و یا استفاده از سوخت پاک گام بردارند.

_ فلج اطفال از سال ۱۹۸۸ حدود  ۹۹ درصد کاهش داشته، اما تلاش جهانی کاهش این بیماری به طور کامل و نجات ۱۶ میلیون نفر از فلج است. ایمن سازی ۱۱۶ میلیون کودک در آفریقا و ۹.۵ میلیون نفر در افغانستان از جمله راهکارهای سازمان در کاهش این بیماری در سال گذشته بود.

_ ۸۵۶ میلیون نفر  از ۵۲ کشور جهان با فیلاریاسیس لنفاوی تهدید می شوند. سازمان در این خصوص هشدار داد.  ​الفانتیازیس (elephantiasis) یا فیلاریازیس لنفاوی یک بیماری منتقله توسط پشه است که در اثر انواعی از نماتودها از جمله بروگیا مالایی(Brugia malayi) ایجاد می‌شود.

آپریل

_ هر ساله هفت آپریل با نام روز جهانی افسردگی در راستای کاهش این بیماری روانی همه گیر تلاش هایی صورت می گیرد. این روز سال گذشته با شعار "افسردگی؛ بیا صحبت کنیم " از سوی سازمان برگزار شد. بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان در همه سنین از افسردگی رنج می‌برند. 

_ داده های جدید سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که ۳۲۵ میلیون نفر در جهان با هپاتیت مزمن B و یا C درگیر هستند. برای کاهش این بلای جهانی حدود سه میلیون نفر از مردم تحت درمان هپاتیت C قرار گرفتند.

_ توقف مالاریا در صحرای بزرگ آفریقا دیگر موضوع مورد توجه سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته بود. حدود ۴۳ درصد مردم با تهدید مالاریا دست به گریبان هستند. 

می

_ بر اساس آمارهای جدید جهانی، نیمی از علل مرگ و میر در دنیا گزارش شد.

_ از سوی سازمان جهانی بهداشت نتایج استاندارد جدید آزمایشات بالینی منتشر شد.

ژوئن

_ سازمان جهانی بهداشت لیست داروهای ضروری را به روز رسانی کرد. این لیست شامل داروهای ایمن تر و کارامدتر است.

_ سازمان  درباره کمبود خون در جهان در روز اهدا خون هشدار داد و از همگان خواست در مواقع بحران خون بدهند.

_ حمایت سالمندان از سوه مصرف دارو موضوع مورد توجه سازمان در ماه ژوئن بود. جمعیت جهانی بالای ۶۰ در حال افزایش است و از شش سالمند یک نفر با سوئ مصرف دارو تهدید می شود.

جولای

_ پایان شیوع ابولا در کنگو یکی از مهمترین وقایع بهداشتی در ماه جولای سال گذشته بود. سازمان جهانی بهداشت ۴۲ روز پس از آخرین مورد ابتلا به ابولا در منطقه اعلام کرد که این بیماری در کنگو خاتمه یافته است. 

_ عدم دسترسی ۲.۱ میلیارد نفر در منزل به آب آشامیدنی سالم یکی از مهمترین وقایع گزارش شده در ماه جولای سال گذشته بود. در این گزارش آمده است از هر ۱۰ نفر، سه نفر در منزل به آب آشامیدنی ایمن و سالم دسترسی ندارند. 

_ واکسیناسیون کودکان یکی از مهمترین محورهای مورد توجه سازمان در ماه جولای بود. این سازمان اعلام کرد که در سراسر جهان حدود ۱۲.۹ نوزاد در سال ۲۰۱۶ میلادی هیچ واکسنی دریافت نکردند و در معرض عفونت‌های جدی قرار دارند.

_ تغذیه با شیر مادر یکی دیگر از موارد مورد توجه سازمان بود. بر اساس یک گزارش، تنها حدود ۴۰ درصد نوزادان زیر شش ماه به طور و انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند و تنها در ۲۳ کشور نرخ تغذیه انحصاری نوزاد زیر شش ماه با شیر مادر، بالای ۶۰ درصد است

آگوست

_ لزوم کنترل وبا در یمن یکی از مهمترین موارد مورد نظر سازمان جهانی بهداشت در ماه آگوست بود. آمار موارد مشکوک به وبا در یمن در سال گذشته، نیم میلیون نفر گزارش شد.

سپتامبر

_ افزایش گرسنگی جهانی؛ مجددا نرخ گرسنگی رو به افزایش است و در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۱ درصد از جمعیت جهان، حدود ۸۱۵ میلیون نفر، از گرسنگی رنج می‌برند. 

_ حدود ۸۵ میلیون بیمار مبتلا به تراخم یا ورم ملتحمه گرانول (یک بیماری عفونی چشمی ناشی از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ) در آگوست با استفاده از آنتی بیوتیک مناسب درمان شدند. 

 اکتبر
_ مبارزه با چاقی کودکان و نوجوانان یکی از موضوعات مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت بود. 

_مبارزه با تب زرد در برزیل و نیجریه و حمایت این مناطق با دارو، منابع و متخصصان بهداشت از دیگر عملکردهای سازمان جهانی بهداشت در ماه اکتبر بود.

_ لزوم توجه به بیماری های غیر واگیر مرگبار از جمله بیماری های قلبی، ریوی، سرطان و دیابت یکی از ضروریات تمام جوامع از دید سازمان جهانی بهداشت است.

_ توجه به سلامت مادر در دوران بارداری و سلامت نوزاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با وجود کاهش تعداد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان، روزانه حدود ۷۰۰۰ هزار نوزاد در ۲۸ روز اول تولد، جان خود را از دست می‌دهند.

 نوامبر

کمک به اتمام سل، شعار جهانی سازمان برای روز جهانی سل بود. 

_ مراقبت‌های بهداشتی جنگ زدگان سوریه و نجات جان قربانیان زلزله در عراق در ماه نوامبر سال گذشته از مهمترین اقدامات سازمان جهانی بهداشت بود.

_ تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر سلامت مقوله مهمی در زمینه بهداشت است که در این ماه مورد توجه قرار گرفت.

_ شیوع طاعون در ماداگاسکار و حمایت سازمان جهانی بهداشت در نوامبر سال گذشته حائز اهمیت بود.

دسامبر

_ دسترسی به درمان HIV (ایدز) و آگاهی افراد در مورد موارد جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع از جمله مهمترین موارد تاکیدشده سازمان بود.

_عدم خشونت در برابر زنان یکی از مهمترین مسایل مورد توجه در سراسر جهان است که در ماه دسامبر بیشتر مورد توجه قرار گرفت. 

کد خبر 333726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.