لبنیات سنتی، گوی رقابت را از کارخانجات ربود

شیر و لبنیات به عنوان یکی از خوراکی‌های غیر قابل جایگزین در سبد خانوار از قدیم پای ثابت سفره‌های ایرانی بوده و است، اما طی چند سال گذشته میزان مصرف شیر تحت تاثیر قیمت آن قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، اصفهان با تولید روزانه ۳۳۰۰تن شیر خام عنوان قطب تولید شیر خام کشور را به خود اختصاص داده است به طوریکه بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹۷ هزار تن شیر خام در استان تولید و روانه بازار مصرف شده است و در حال حاضر ۲۴۱۲ واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت ۴۶۰ هزار رأس دام، شیر خام تولید می‌کنند که تنها ۴۰ درصد از شیر تولید شده در استان اصفهان مصرف و بقیه به استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، خوزستان، فارس و مرکزی صادر می‌شود.

به نظر می رسد با افزایش قیمت فراورده های لبنی و کاهش سهم آن در سبد غذایی خانوار، بازارهای مصرف داخلی و خارجی روز به روز کوچکتر و به گفته فعالان این عرصه، کارخانجات صنایع لبنی استان اصفهان حتی به مرز ورشکستگی کشیده شده اند. بازارهای داخلی در نبود سیاست‌های حمایتی روز به روز کوچک‌تر می‌شوند و از سوی دیگر، تولیدکنندگان که برای حضور در بازارهای جهانی به پشتوانه‌های مالی و حمایتی نیاز دارند از این کمک ها بی‌بهره مانده اند. تمام این تنگناها موجب شده تا صنایع لبنی استان یک گام دیگر به ورشکستگی نزدیک‌تر و پویایی و اشتغال این صنعت به چالش کشیده شود.

اما نکته جالب اینکه بازار مصرف لبنیات صنعتی و سنتی شرایط بسیار متفاوتی دارد به گونه ای که در مشاهدات خبرنگار ایمنا میزان خرید لبنیات در سوپرمارکت ها و لبنیات فروشی های سنتی بسیار متفاوت است.

 پس از معطلی نیم ساعته به دلیل صف طولانی مردم برای خرید محصولات لبنی، از فروشنده یکی از مغازه های لبنیات سنتی، از میزان فروش محصولات لبنی پرسیدیم و وی با تاکید بر اینکه رکود و شرایط اقتصادی بر روند فعالیت آنها بی‌تأثیر بوده است به خبرنگار ایمنا گفت : هر روز با صف های طولانی مشتریان برای خرید محصولات لبنی روبه رو هستیم. اگر محصولات خوب باشد، فروش آنها بالا خواهد بود.

احمد رمضانی افزود:  به طور واقعی از وضعیت فروش لبنیات صنعتی بی خبر هستم اما خوب می دانم که مردم به دنبال جنس خوب بوده و برای خرید کالاهای با کیفیت و سالم در همه شرایط هزینه می‌کنند.

اما مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا از چند سوپرمارکت نشان داد که از صف های طولانی برای سفارش و خرید محصولات لبنی همچون شیر، ماست، دوغ، پنیر فله ای و ... خبری نیست.

یکی از مغازه داران در خصوص بازار فروش لبنیات گفت: مدت هاست فروش محصولات لبنی صنعتی، بازار خوبی ندارد که گران شدن برخی اقلام نیز بی‌تأثیر نیست.

مهدی کریمی اظهار کرد: البته راه اندازی فروشگاه های کوثر، میزان فروش سوپرمارکت ها را کمتر کرده است. چرا که در این بازارها با تخفیف به مناسبت های مختلف اجناس خود را می فروشند.

در مجموع مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا حکایت از رقابت و تفاوت فروش زمین تا آسمان محصولات لبنی در سوپرمارکت ها و لبنیات فروشی‌های سنتی سطح شهر دارد و در حالیکه سوپرمارکت ها از کاهش خرید محصولات لبنی توسط مردم  به دلیل گرانی گلایه مند هستند اما فروشندگان لبنیات سنتی تاکید بر رونق بازار خود دارند.

رییس اتحادیه لبنیات سازان و لبنیات فروشان اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: بازار فروش لبنیات سنتی بسیار خوب است و فعالان این بازار رکود را تاکنون احساس نکرده اند.

محمد شفیع زادگان با ابراز خرسندی از رونق موجود در میان واحدهای سنتی محصولات لبنی، اظهار کرد: فروش در این صنف اکنون رقابتی شده و هر کدام سعی دارند با ارایه محصولات با کیفیت مشتریان بیشتری را جذب کنند. صف‌های طولانی جلوی بسیاری از لبنیات فروش های سنتی گویای رضایت مردم از کیفیت محصولات لبنی سنتی است.

رییس اتحادیه لبنیات سازان و لبنیات فروشان اصفهان تاکید کرد: قیمت محصولات لبنی سنتی بسیار ارزان تر از لبنیات‌های صنعتی است به همین دلیل اقبال مردم به استفاده از لبنیات‌های سنتی بیشتر است.

وی قیمت فعلی یک کیلو و ۸۰۰ گرم ماست سنتی را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: طی روزهای اخیر که تولید شیر افزایش یافته است برخی از واحدهای صنفی همین ماست را با قیمت چهار هزار تومان نیز عرضه می کنند.

شفیع زادگان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰  واحد صنفی فروش لبنیات سنتی مجوز دار و معتبر در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند، گفت: مجوز فعالیت ۶۰ واحد صنفی دیگر نیز در دست اقدام است.

مرگ کارخانجات تولید محصولات لبنی نزدیک است

اما مدیرعامل شرکت تعاونی فراورده‌های لبنی و پاستوریزه استان اصفهان در نظری مخالف از رکود در بازار محصولات لبنی صنعتی خبر داد و گفت: مرگ فعالیت کارخانجات تولید محصولات لبنی نزدیک است.

هومان امیری به خبرنگار ایمنا، تاکید کرد: آسمان بازار لبنیات صنعتی اصفهان تیره و تار است و واحدهای صنعتی به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید مردم یکی پس از دیگری رو به تعطیلی رفته اند.

وی افزود: هر سال قیمت شیر خام، هزینه انرژی، دستمزد کارگران، حق توزیع محصول، حمل و نقل و... افزایش می یابد اما دولت فروش محصولات لبنی را بر مبنای نرخ شیرخام در سال ۱۳۹۳ تعیین کرده که این امر موجب فشار مالی و زیان‌دهی بالا به کارخانجات این صنعت شده است.

وی با طرح این سؤال که تولیدکنندگان محصولات لبنی چگونه با وجود هزینه های سرسام آور بیمه، انرژی های مصرفی، حمل و نقل و دستمزد کارگران، انرژی شیر خام را به قیمت هر کیلو ۱۴۰۰ تومان بخرند و ۱۶۰۰ بفروشند؟ ادامه داد: در حالی که قیمت واقعی شیر پاکتی ۲۰۰۰ تومان است، دولت نسبت به افزایش قیمت آن اقدام نکرده و شعار حمایت از مصرف کننده را سر می‌دهد در حالیکه کارخانجات باید ضرر آن را بدهند و این گویای ضرب المثل "خرج که از کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود" است!

امیری تصریح کرد: اگر خرج از دخل زیادتر باشد، موجب ضرر می شود و کارخانجات محصولات لبنی اصفهان اکنون از ترس آبرو تعطیل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۸۰ کارخانه فعال تولید محصولات لبنی اصفهان، در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۰ کارخانه آن با ظرفیت ۴۰ درصد مشغول فعالیت هستند، گفت: متأسفانه اشتغال پایدار در این کارخانجات از بین رفته و ظرفیت تولید در کارخانجات به یک سوم رسیده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی فراورده‌های لبنی و پاستوریزه استان اصفهان تصریح کرد: بیشتر کارخانجات در استان اصفهان به تولید ماست، پنیر و شیر پاستوریزه مشغول هستند اما قیمت این اقلام پرمصرف در سال‌های اخیر در انجمن صنایع لبنی و شرکت تعاونی تولیدکنندگان لبنی و پاستوریزه استان اصفهان هرگز اضافه نشده است و کارخانجات این بخش با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی مقاومت دولت در برابر تعیین نرخ واقعی محصولات لبنی را مهمترین دلیل تعطیلی کارخانجات اعلام کرد و افزود: مسئولان فقط قول می دهند، در واقع از سه ماه پیش نرخ های واقعی تعیین شده اما  با شعار حمایت از حقوق مصرف کننده، از اعلام رسمی آن خودداری می کنند.

امیری با اشاره به اینکه طلب بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی کارخانه های کشور نیز طی دو سال اخیر پرداخت نشده است، ادامه داد: جالب‌تر آنکه امسال برای توزیع شیر در مدارس نیز هیچ تخصیص و تامین اعتباری از سوی دولت در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: صنایع مدرن و بسیار بزرگ و زنجیره‌ای که توانایی تولید انواع محصول لبنی فانتزی را برای ویترین مغازه‌ها دارند در این شرایط زیان نمی‌کنند، زیرا درآمد خود را از افزایش نرخ چنین محصولاتی جبران می کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فراورده‌های لبنی و پاستوریزه استان اصفهان در خصوص رونق فروش محصولات لبنی سنتی گفت: این صنف نه مالیات پرداخت می‌کنند و نه هزینه‌های زیادی دارند، از همه مهمتر اداره استاندارد نظارتی بر آنها ندارند و تعداد زیادی از آنها حتی بهداشت را نیز رعایت نمی کنند که تمام این موارد باعث می شود که نه تنها مشکلی برای فروش نداشته باشند بلکه ازو ضع موجود اعلام رضایت کنند.

وی افزود: البته در ارتباط با فعالیت واحدهای لبنیاتی سنتی، اخیراً صورتجلسه ای تنظیم شده که بر اساس آن در سال ۹۷ تمام کارگاه های سنتی باید دارای شماره شناسایی شوند تا کم کم به واحدهای صنعتی تبدیل شوند، این صورتجلسه هم اکنون بخشنامه شده است.

کد خبر 332648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.