نقد و بررسی کتاب «بی بی جان» در دانشگاه اصفهان

کتاب «بی بی جان» به قلم علی هاشمی در سلسله جلسات نقد کتاب دانشگاه اصفهان نقد و بررسی می شود.

به گزارش ایمنا، گروه زبان و ادبیات فارسی با همکاری گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و نهاد کتابخانه های عمومی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سلسله نشست های نقد و بررسی شناخت پنج، به بررسی و نقد کتاب «بی بی جان» روایتی از زندگی شهید حاج محمد علی خانعلی می پردازند.
این برنامه عصر امروز، دوشنبه ۲۰ آذر از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
«بی بی جان» که به قلم علی هاشمی به رشته تحریر درآمده است با حضور دکتر اصغر منتظر القائم و زهره نجفی به رشته نقد کشیده می شود.

کتاب «بی بی جان» قصه زندگی محمدعلی خانعلی از اهالی روستای زفره اصفهان است که در شش سالگی پدرش را از دست داده و به دعوت برادر بزرگ‌ترش، همراه با مادر به عراق می‌رود و در کاظمین ساکن می‌شود. دوازده سال بعد در هجده سالگی به ایران بازمی‌گردد و با دختر عمویش به نام بی‌بی‌جان ازدواج می‌کند و دوباره راهی عراق می‌شود.

در عراق زندگی سختی را می‌گذراند ولی به دلیل همراهی و صبر بی‌بی‌جان موفق می‌شود کار و کاسبی خوبی راه بیندازد و تعدادی از فامیل خود و همسرش را که به عراق آمده بودند سامان بدهد. با زمزمه‌های شکل‌گیری انقلاب، به دلیل روابط سیاسی بد حاکم بین دولت‌های عراق و ایران دو بار از عراق اخراج می‌شوند و بار دوم برای همیشه در اصفهان ساکن می‌شوند.

فرزندان بزرگش از انقلابیون بودند و در تظاهرات اصفهان نقش مهمی داشتند. دو پسر بزرگش عضو سپاه شدند و ابتدا چهار فرزندش و سپس خود او راهی ‌جبهه‌های جنگ می‌شوند. ابتدا به دلیل تبحر در آشپزی و سابقه اداره چند ساله چلوکبابی در عراق و ایران به عنوان آشپز در جبهه مشغول می‌شود ولی بعدها به دلیل تسلط به زبان عربی، توسط شهید خرازی به واحد اطلاعات عملیات معرفی می‌شود و کار شنود را انجام می‌دهد.

کاظم فرزند دومش در عملیات والفجر یک شهید می‌شود. همزمان صادق فرزند کوچکش مجروح می‌شود و همه به گمان اینکه شهید شده برای او حجله عزا می‌زنند. سه سال بعد از شهادت کاظم، در عملیات کربلای پنج و در منطقه شلمچه محمدعلی خانعلی و فرزندش صالح نیز به شهادت می‌رسند و بی بی جان می‌ماند و غم دو فرزند شهید و همسفرش که بیش از چهل سال از عمرش با او روزگار گذرانده است./

کد خبر 331601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.