ساماندهی گلخانه‌های چوبی در اصفهان /۳۵ درصد منابع آب زیرزمینی و سطحی را از دست داده‌ایم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۵ درصد منابع آب زیرزمینی و سطحی را از دست دادیم، گفت: ساماندهی گلخانه‌های چوبی به منظور بهره وری هرچه بیشتر در استان اصفهان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا محسن کریمیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از ۳۰۳ پروژه بخش کشاورزی به مناسبت هفته دولت در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: تثبیت اشتغال از این تعداد پروژه یک هزار و ۷۴۳ نفر و فرصت شغلی ایجاد شده ۹۹۳ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه این ۳۰۳ پروژه در هفته دولت توسط وزیر اقتصاد افتتاح می‌شود، افزود: از این تعداد،۱۵۴ پروژه مربوط به آب و خاک و امور فنی مهندسی، ۵۰ پروژه تولیدات گیاهی، ۴۸ پروژه امور عشایری، ۴۷ پروژه تولیدات دام، طیور و آبزیان، سه پروژه صنایع کشاورزی و یک پروژه سایر موارد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۴۷ پروژه تولیدات دام و طیور و آبزیان منجر به اشتغال‌زایی ۱۳۲ نفر شده است، گفت: همچنین سه پروژه بخش صنایع کشاورزی نیز منجر به اشتغالزایی ۴۱ نفر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۵ درصد منابع آب زیرزمینی و سطحی را از دست دادیم، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی به شدت پایین است و این امر منجر به کاهش ۲۵ درصدی اراضی سطح زیر کشت برابر با ۱۲۰ هزار هکتار شده است.

کریمیان با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت آب و خاک با استفاده از روش های نوین آبیاری، اضافه کرد: طی پنج ماهه سال جاری بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی سطح استان را به روش نوین آبیاری کرده‌ایم و بیش از ۲ هزار هکتار زمین نیز در دست اجرا داریم.

وی با تاکید بر اینکه سال ۹۴ و ۹۵ در استان و کشور اعتباراتی به احیای قنوات تخصیص نیافت، اظهار داشت: در سال جاری ۳.۲ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای احیای قنوات تخصیص یافت و در حال حاضر ۲ میلیارد تومان به شهرستان های استان برای احیای قنوات داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه احیای قنوات گامی موثر برای رفع خشکسالی است، اضافه کرد: متاسفانه در کوهپایه احیای قنوات به شدت احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه استان اصفهان سال گذشته در تولیدات گیاهی و گلخانه‌ای وضعیت مناسبی در کشور داشته است، تصریح کرد: در این خصوص توانستیم راندمان بهره‌وری را اضافه کنیم و مصرف آب را به یک دهم و تولیدات را تا ۱۰ برابر افزایش دهیم.

کریمیان با اشاره به اینکه برای نخستین بار حذف گلخانه‌های سنتی قدیمی و تبدیل آنها به گلخانه‌های مدرن در استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: استان اصفهان به عنوان پایلوت نخستین گلخانه چوبی را برای بهره ورانی که می‌خواهند از امکانات بانک کشاورزی استفاده کنند در نظر گرفته است.

وی افزود: ساماندهی گلخانه‌های چوبی به منظور بهره وری هرچه بیشتر در استان اصفهان آغاز می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به رفع برخی از موانع کارخانجات تولید شیر، اضافه کرد: خوشبختانه استان اصفهان در زمینه تولید شیر از برند بالایی برخوردار است به گونه‌ای که توانسته بازار روسیه و اروپا را فتح و برندی جهانی را کسب کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مشکل تولید شیر و مازاد آن در استان برطرف شده است، گفت: قیمت شیر قیمت تثبیت شده‌ای است و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 316886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.