گیاه "آقطی سیاه"؛ تضمین کننده شادابی پوست صورت/ این گیاه در رفع اسهال موثر است

آقطی سیاه، معمولا در کنار جاده‌ها و حاشیه جنگل ها و در نواحی مرطوب و سایه می‌روید و دارای خواص دارویی بسیار زیادی است که از میان آنها می توان به خاصیت شادابی پوست صورت اشاره کرد.

محقق طب سنتی در گفتگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا گفت: قسمت مورد استفاده این درختچه گل ، برگ و پوست داخلی ساقه آن است. پوست این درختچه و برگ آن دارای موادی مانند ساوبوسین،‌ سامبو نیگرین کولی ، سیکوتین و مقدار کمی نیترات پتاسیم است.

زینب زمانی ادامه داد: در گلهای این گیاه آلدرین و مقدار کمی اسانس وجود دارد. میوه آقطی سیاه دارای کریزان تمین ، مواد قندی ، اسانس، صمغ ، اسید والریانیک و اسید استیک است.

 وی در مورد خواص دارویی "آقطی سیاه" گفت: این گیاه بهترین دارو برای رفع یبوست در افراد سالخورده و افرادی است که انقباضات روده بزرگ در آنها ضعیف شده است. همچنین آقطی سیاه، بیماری های کلیه و مجاری ادرار را درمان کرده و سنگ کلیه را خارج می کند.

وی خاطرنشان کرد: دم کرده برگ های خشک شده این گیاه در رفع اسهال موثر است. همچنین برای برطرف کردن درد و التیام بواسیر، برگ های تازه این گیاه را له کرده و یا اینکه از آن پماد تهیه کنید و روی بواسیر دردناک بگذارید.

این محقق طب سنتی افزود: برای از بین بردن خارش بدن، پوست ساقه آقطی سیاه را در روغن بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و بگذارید سرد شود. سپس این روغن را روی قسمت هایی که خارش دارد بزنید.

وی یادآور شد: افراد می توانند برای جوش‌خوردن استخوان و مداوای شکستگی استخوان از دم کرده ریشه این درختچه استفاده کنند. همچنین دم کرده گل های خشک شده آقطی سیاه، درمان کننده گریپ ، سرماخوردگی بیماری های دستگاه تنفسی و نقرس است.

وی بیان داشت: چنانچه جوشانده گل های خشک شده آقطی سیاه را به صورت کمپرس روی زخمهای اگزما بگذارید، اثر مطلوب خواهد داشت.

این محقق طب سنتی به افراد توصیه کرد: اگر پوست حساس دارید برای شستن صورت یا پاک کردن آرایش از دم کرده آقطی سیاه استفاده کنید.

همچنین برای شادابی پوست صورت از بین بردن لکه‌ها و کک و مک می‌توان از ماسک زیر استفاده کنید:

ابتدا گل های خشک شده آقطی سیاه را دم کنید و مقداری پودر باقلای خشک را در ظرفی بریزید. سپس دم کرده آقطی سیاه را روی آن ریخته و خمیری تهیه کنید. این خمیر را به صورت ماسک روی صورت بگذارید و پس از یک ربع ساعت بجوشانید. این ماسک را هر روزه روی پوست خود بگذارید تا صورت را جوان و شاداب کند.

وی در مورد مضرات این گیاه گفت: استفاده زیاد ازآقطی سیاه ممکن است باعث تهوع و همچنین ورم روده‌ها شود. آقطی سیاه سرد است و بنابراین افراد سرد مزاج حتما باید آن را با عسل بخورند.

کد خبر 307612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.