کند شدن فرآیند هضم غذا؛ ثمره نشستن طولانی مدت

کارشناسان معتقد هستند که نشستن طولانی مدت می‌تواند مانند سیگار کشیدن، تاثیرات منفی بر سلامت افراد داشته باشد و عملکرد بدن را دچار مشکل کند.

کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: نشستن طولانی مدت، به ویژه نشستن روی صندلی بهای سنگینی برای سلامت افراد دارد. هنگامی که در صندلی فرو می‌روید، عضلات رها می‌شوند، مفاصل ران سفت شده و ستون فقرات تقریبا خشک می‌شوند. همچنین در وضعیت نشسته جریان خون کند می‌شود که بر فعالیت مغز و ابتلا به بیماری‌های قلبی تاثیر گذار است و حتی خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

مرضیه سلمانی، افزود: به جز گرفتگی های عضلانی ناشی از بی حرکتی که همه افراد کم و بیش به آن واقف هستند، برخی از عوارض بی حرکتی شامل موارد زیر است:

کند شدن فرآیند هضم غذا

کارهای زیادی را در حین نشستن انجام می‌دهیم که یکی از آنها خوردن غذا است.

جالب اینجا است که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر افراد عادت دارند سر میز بنشینند و به صحبت ادامه دهند. نشستن طولانی در حین و بعد از غذا خوردن باعث می‌شود فرآیند هضم غذا کندتر از معمول انجام شود.

همچنین یبوست مزاج، ترش کردن و سوزش معده، دردهای معده و افزایش وزن از عوارض نشستن طولانی مدت هستند.

گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد.

علاوه بر این بیشتر افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرارگرفتند، به یک سمت خم می‌شوند. بنابراین بدن در حالتی غیر اصولی قرار می‌گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می‌شود.

به همین دلیل افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میز نشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می‌کنند.

حتی اگر نشستن از روی رعایت اصول سلامتی بدن هم انجام شود باز هم فشار بیشتری به گردن و شانه‌ها وارد می‌شود.

مهره‌های کمر نیز در نشستن دراز مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند، این امر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری فتق دیسک کمر را بیشتر کند.

تحلیل رفتن پاها

زمانی که برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می‌گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می‌دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند.

همچنین نشستن درحالت سکون باعث می‌شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ‌ها ایجاد شود، قسمت‌هایی پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان‌ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می‌نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود.

کد خبر 302021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.