ابداع دست جدید بیونیک که اشیاء را می‌بیند

دو محقق ایرانی با همکاری محققان انگلیسی موفق به ابداع دست بیونیکی شده اند که اشیاء را می بیند و در کسری از ثانیه آنها را برمی دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روزنامه ایندیپندنت، دکتر کیانوش نظرپور مدرس ارشد بخش مهندسی بیوپزشکی دانشگاه نیوکاسل در انگلیس گفت: این دست بیونیک می تواند فورا تصمیم بگیرد که باید چه حرکاتی را برای گرفتن اشیاء انجام دهد.

به گفته محققان، این دستگاه می تواند به ابداع نسل جدیدی از اندام های پرتز منجر شود که کاربر را قادر می سازد بدون تفکر به اشیاء دست یابد.
در این دست بیونیک یک دوربین کار گذاشته شده است که به سرعت تصویر شیء را از روبرو می گیرد و اطلاعات آن را به یک مغز الکترونیک می فرستد. سپس این رایانه بطور خودکار شکل و اندازه شیء را در عرض چند میلی ثانیه ارزیابی می کند و حرکات مناسبی را که برای گرفتن آن لازم است، ایجاد می کند.
غزال قضایی دانشجوی دکترای دانشگاه نیوکاسل در مورد این تحقیق گفت: در این مطالعه ما تصویری (برای مثال تصویر یک چوب) را به رایانه نشان می دهیم؛ اما نه تنها یک تصویر بلکه تصاویر زیادی را که از این چوب در زاویه ها و جهت های مختلف و حتی در نورهای مختلف و در پیش زمینه های مختلف گرفته شده است را به رایانه نشان می دهیم تا دست بیونیک در نهایت یاد بگیرد که این چوب را چگونه در دست بگیرد.
وی افزود: به این ترتیب رایانه تنها یک تصویر را تطابق نمی دهد، بلکه یاد می گیرد که اشیاء را بشناسد و آنها را بر اساس نوع حرکتی که دست باید برای گرفتن آنها انجام دهد، دسته بندی می کند.
این محقق ادامه داد: این کار رایانه را قادر می سازد شیء را که پیش از این هرگز ندیده است به دقت ارزیابی کند تا دست بیونیک بتواند آن را بردارد. 
محققان ابداع این دست را پیشرفت بزرگی در توسعه اعضای بیونیک توصیف کردند.
این مطالعه در مجله Journal of Neural Engineering منتشر شده است.

کد خبر 301820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.