۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
دوربین Fujifilm XF۱ با ظاهری متفاوت+عکس

خبرگزاری ایمنا: آن ویژگی که XF۱ را از رقبایش متمایز می کند ظاهر است. در حالی که RX۱۰۰ و S۱۱۰ ظاهری امروزی دارند، XF۱ مانند بسیاری از دوربین های خانواده ی X از بدنه ای کلاسیک بهره می برد.

نقد و بررسی Fujifilm XF۱
آن ویژگی که XF۱ را از رقبایش متمایز می کند ظاهر است. در حالی که RX۱۰۰ و S۱۱۰ ظاهری امروزی دارند، XF۱ مانند بسیاری از دوربین های خانواده ی X از بدنه ای کلاسیک بهره می برد. طراحی دو رنگ آن با قسمت بالایی نقره ای و روکش چرمی بسیار جذاب است. چرم آن در سه رنگ قرمز، قهوه ای و مشکی موجود می باشد. در ضمن هر رنگی از این دوربین را که تهیه کنید یک کیف چرمی به همان رنگ برای آن وجود دارد.

دومین ویژگی بسیار بارز این دوربین لنز آن است. حلقه ی زوم از نوع مکانیکی می باشد و مثل X۱۰ می تواند به عنوان سویچ پاور هم به کار آید. اما نکته ی جالب این است که کل سیستم لنز در هنگام خاموش شدن دوربین در بدنه فرو می رود تا ما را به یاد دوربین آنالوگ Rollei ۳۵ بیندازد. در کل مکانیزم این لنز بسیار جذاب است. کافیست که وقتی در حالت خاموش بودن درون بدنه قرار دارد بشکه ی آن را بگیرید، به سمت راست بچرخانید و به بیرون بکشید تا دوربین بر روی حالت انتظار قرار گیرد. سپس با چرخاندن دوباره ی آن و وقتی لنز بر روی ۲۵ میلی متر قرار می گیرد، دوربین روشن می شود.
 
از آن جایی که لنز مکانیکی است بنابراین فاقد مرحله می باشد و می توانید به صورت خیلی نرم عمل زوم را انجام دهید. اپتیک این لنز از ۷ المنت در ۶ گروه تشکیل شده است. چهار تا از آن ها کروی هستند و سه تای دیگر نیز از نوعی می باشند که پراش خیلی کمی ایجاد می کنند. کمپانی در المنت های اپتیکی این لنز از اندودی پیشرفته به نام Wide-band High Transmittance Electron Beam Coating استفاده کرده که باعث می شود اثر بازتاب داخلی به حداقل کاهش یابد. المنت جلویی لنز نیز در مرکز قطری در حد تنها ۰.۵ میلی متر دارد. سیستم لرزش گیر اپتیکال این لنز نیز تا حد خیلی زیادی پیشرفته است که طبق ادعای فوجی فیلم کاملا موثرتر از مدل های رقیب عمل می کند. این را نیز بگویم که کمینه ی نسبت کانونی f/۱.۸ این لنز فقط در حالت واید می باشد و در حالت زوم کامل یعنی در فاصله ی کانونی معادل ۱۰۰ میلی متر این مقدار به f/۴.۹ افزایش می یابد.

XF۱ کوچک ترین دوربینی است که دور لنز آن حلقه ی زوم مکانیکی وجود دارد. بنابراین دوربین کاملا جذاب و توانایی خواهید داشت که به راحتی در جیب شما جای می گیرد. XF۱ بسیار شبیه به کامپکت های آنالوگ دهه ی ۱۹۷۰ می باشد. فوجی فیلم تلاش نکرده که از دستگیره ی خاصی بر روی این دوربین استفاده کند. با این حال به دلیل روکش چرمی که بر روی بدنه وجود دارد، در دست گیری آن کاملا راحت تر از بسیاری دوربین های هم رده می باشد. خود بدنه نیز از آلومینیوم ساخته شده که کاملا مستحکم است و باعث می شود که XF۱ یکی از محکم ترین دوربین های کامپکت بازار باشد. به جز این ها، XF۱ مشخصات فنی خیلی پیشرفته ای دارد. این دوربین دارای دکمه ها و کنترل های زیادی می باشد و فقط دو دایل در قسمت پشتی آن قرار گرفت اند. همچنین یک دکمه ی قابل تنظیم Fn نیز در بالا قرار گرفته و یک دکمه ی بسیار جالب دیگر نیز به نام E-Fn وجود دارد که بوسیله ی آن می توانید شش دکمه ی پشت دوربین را به دکمه ی Fn تبدیل کنید. از نظر ابعاد می توان گفت که مقداری از رقیب مستقیم خود یعنی S۱۱۰ بزرگتر است. این بزرگتر بودن را از هر نظر می توان نظاره کرد این دوربین هم عریض تر، هم بلند قدتر و هم قطور تر است. با این حال از RX۱۰۰ باریک تر می باشد. در قسمت پشتی دوربین نمایشگر ۳ اینچی قرار گرفته و کنترل ها نیز در سمت راست آن قرار دارند. همانطور که گفتیم در قسمت پشت دوربین دو دایل قرار گرفته است. یکی از آن ها قابلیت کلیک برای تعویض مود را نیز دارد و دیگری پیرامون کنترل گر چهار جهته قرار گرفته است. حتی وقتی که دوربین در حالت خاموش قرار دارد می توانید با نگه داشتن دکمه ی Play back به مدت ۲ ثانیه دوربین را روشن کنید تا بتوانید عکس ها را ببینید. البته در این حالت امکان عکاسی وجود ندارد. این دوربین دارای فلاش بالا جهنده نیز هست که همواره باید با استفاده از سویچ کناری آن را فعال کنید. حتی هنگامی که در مود اتوماتیک عکاسی می کنید هم به صورت اتوماتیک بالا نمی آید و باید با استفاده از سویچ این کار را انجام دهید.

XF۱ از همان سنسور تصویری بهره می برد که در X-S۱ و X۱۰ هم استفاده شده است. این سنسور تصویر ۱۲ مگاپیکسلی می تواند به دو صورت مورد استفاده قرار بگیرد. یکی همان رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و دیگری با الحاق پیکسل ها، تولید عکس های ۶ مگاپیکسلی با نویز کمتر و گستره ی دینامیکی بیشتر است. حساسیت سنسور تصویر این دوربین از ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ قابل تنظیم است و همانطور که گفتیم قابلیت عکاسی در فرمت های JPEG و RAW را دارد. این دوربین توانایی فیلم برداری Full HD را نیز دارد. انرژی دوربین از طریق باتری لیتیوم-یونی NP-۵۰ یعنی دقیقا همان باتری که بر روی X۱۰ هم استفاده شده بود تامین می شود. در ضمن عکس ها و فیلم ها بر روی کارت های حافظه ی SD ذخیره می شوند. در کل همانطور که گفتیم، XF۱ یکی از دوربین های کامپکت سطح بالا و پیشرفته می باشد که می تواند به عنوان دوربین بک آپ کاربران DSLR قرار گیرد. این دوربین بسیار کوچک، کلاسیک، زیبا و با کیفیت ساخته شده و از نتایج آن نیز انتظارات بالایی داریم. بزرگترین ویژگی این دوربین نیز همانطور که گفتیم علاوه بر ظاهرش، لنز آن می باشد.
نقاط قوت
لنز بسیار با کیفیت با کمینه ی نسبت کانونی f/۱.۸ و مکانیزم پیشرفته
طراحی و ساخت بسیار کوچک، کلاسیک و فوق العاده با کیفیت
بهره گیری از پیشرفته ترین امکانات دوربین های سری X فوجی فیلم

مشخصات کلی
مشخصات کلی:دوربین ساده پیشرفته - وزن ۲۲۵ گرم
مشخصات حسگر و تصویر:حسگر EXR CMOS با کیفیت ۱۲.۱ مگاپیکسل - اندازه ۲/۳ اینچ (۸.۸X۶.۶ میلی متر)
فیلم:ابعاد Full HD - سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
لنز:۲۵-۱۰۰ میلیمتر - بزرگنمایی اپتیکال ۴ برابر - لرزشگیر تصویر - زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
عکسبرداری:سرعت شاتر از ۱/۴۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه - ایزو اتوماتیک, ۱۰۰, ۲۰۰, ۲۵۰, ۳۲۰, ۴۰۰, ۵۰۰, ۶۴۰, ۸۰۰, ۱۰۰۰, ۱۲۵۰, ۱۶۰۰, ۲۰۰۰, ۲۵۰۰, ۳۲۰۰,۴۰۰۰, ۵۰۰۰, ۶۴۰۰, ۱۲۸۰۰ - فلاش داخلی بالا جهنده (Pop-Up) - تکنولوژی تشخیص چهره - تکنولوژی تشخیص لبخند - عکاسی سه بعدی
صفحه نمایش:۳ اینچ با رزولوشن ۴۶۰,۰۰۰ پیکسل پیکسل - Live View
سایر مشخصات:ذخیره بر روی کارت حافظه SD/SDHC/SDXC - باتری یون لیتیوم استاندارد
/66

کد خبر 115691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.