اصفهان یکی از شهرهای معروف ایران دارای محله‌های قدیمی است که هر کدام داستان خاص خود را دارد. «محله بیدآباد» اصفهان که در قسمت شمالی زاینده رود قرار دارد، این روزها به عنوان یکی از محله‌های معروف تاریخی این شهر شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که در قرن چهارم هجری این محله بیرون از دروازه‌های شهر قرار داشته و افرادی ساکن این محله بیشتر حاشیه‌نشینان شهر اصفهان بوده‌اند. پهناور بودن و جمعیت بالای این محل در زمان‌های قدیم باعث شده است که مردان بزرگ و خیری مانند "علی قلی آقا" اقدام به ساخت مکان‌های عمومی و امکانات رفاهی کنند که برای عموم مردم در این منطقه قابل استفاده باشد. این محله پهناور در دوران رونق خود توانست دانشمندان، بزرگان و علمای گرانقدری را پرورش دهد. از جمله بزرگان این محله می‌توان به ابوعبدالله بن اسحاق ماقه بیدآبادی، آقا محمد بن ملأ محمد رفیع بیگلدنی بیدآبادی و…اشاره کرد.

بیدآباد به چهارباغ عبّاسی و محلات بزرگی چون عبّاس‌آباد، درب‌کوشک، دردشت نزدیک است. این محله بعد از صفویه نیز از موقعیت ممتازی برخوردار بوده و بناها و آثار بسیاری را دارا است. از آن جمله می‌توان به مجموعه علیقلی‌آقا اشاره کرد که شامل مسجد، حمام، بازارچه چهارسوق، کاروانسرا، جوی بابا حسن، بقعه شیخ ابومسعود رازی، بازارچه بیدآباد، خانه بخردی می‌شود.

محله بیدآباد از چهارباغ پایین، خیابان جامی و مقبره شیخ ابومسعود شروع شده و با عبور از بازارچه و مجموعه علیقلی آقا و خیابان مسجد سید از طریق بازارچه بیدآباد به بازارچه شاطرباشی و خیابان کوشک می‌رسد و از آنجا از طریق بازارچه رحیم خان به مادی فدن و مجموعه مسجد و مدرسه درب کوشک و با امتداد یافتن به موازات خیابان مسجد سید به خیابان چهارباغ پایین منتهی می‌شود.

این محله در حال حاضر به علت ایجاد خیابان‌ها و معابر جدیدالاحداث به بلوک‌های شهری کوچک‌تری تقسیم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • Ali IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    5 6
    اصفهان نصف جهان..ایران عشق و صفا
  • جواد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 0
    سلام و تشکر مدرسه علمیه و تاریخی میرزا حسین که داخل بازارچه بید آباد است ، از قلم افتاده است...
  • همشهری IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    3 7
    واقعا اصفهان هر محله اش جذاب و دیدنیه