محمد صالح جوکار در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استیضاح، حق نمایندگان است و این موضوع بهصراحت در قانون اساسی آمده است. نماینده میتواند بر اساس عملکرد وزرا، سوال مطرح کند، تحقیق و تفحص انجام دهد و در صورت لزوم درخواست استیضاح کند.
وی افزود: مسلم است که استیضاح باید بر اساس دلایل متقن صورت بگیرد؛ از جمله ناکارآمدی فرد، عملکرد ضعیف یا ناترازیهایی که وجود داشته و دارد. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی درباره نهادههای دامی هم با مشکل در شبکه توزیع مواجه هستیم و هم در موضوع قاچاق نهادهها. در خصوص وزیر نیرو، ناترازی ها یک مشکل است و اگر در این خصوص اقدامات دقیق انجام نشود، این اعتراضها و این ناترازی ها ممکن است در آینده نیز تداوم داشته باشد.
بیشتر بخوانید: وزرای اقتصادی دولت در اولویت استیضاح مجلس هستند
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان استیضاحکننده عناوین و دلایل خود را مطرح میکنند و پس از آن وزیر نیز حق دفاع از عملکرد خود را دارد. حتی رئیسجمهور میتواند در جلسه حضور پیدا کند و از عملکرد وزارتخانه و وزیر دفاع کند. استیضاح موضوعی نیست که تنها به صحن بیاید و بلافاصله رأیگیری شود، بلکه یک فرایند مشخص دارد.
وی ادامه داد: این فرایند ابتدا در کمیسیون مربوطه بررسی میشود و سپس به صحن مجلس میآید. زمان مطرح شدن استیضاح نیز مانند طرحها و لوایح قانونی است که یا توسط دولت یا نمایندگان ارائه میشود و در نوبت دستور کار قرار میگیرد.
جوکار گفت: حتی در مورد سوال از وزیر نیز ابتدا موضوع در کمیسیون مربوطه با حضور وزیر و نماینده بررسی میشود. اگر نماینده از توضیحات وزیر قانع شود، موضوع در همان کمیسیون حلوفصل خواهد شد، اما اگر قانع نشود، در نهایت به صحن مجلس میآید.
بیشتر بخوانید: استیضاح ۴ وزیر اعلام وصول شده است / عزم مجلس برای استیضاح وزیر کار جدیتر است
وی خاطرنشان کرد: در صحن علنی نیز ممکن است در نهایت رأیگیری انجام نشود؛ چراکه احتمال دارد نماینده از توضیحات وزیر قانع شود. اگر قانع نشود، موضوع به رأی گذاشته میشود. در این مسیر، آئیننامه داخلی مجلس ملاک عمل است و برای هیئترئیسه، طرحها و لوایح، روند مشخصی را تعیین میکند.




نظر شما