به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کمیسیون اروپا از برنامهای جامع برای توسعه شبکه قطار پرسرعت در سراسر قاره تا سال ۲۰۴۰ رونمایی کرده که هدف اصلی آن کاهش چشمگیر زمان سفر بین شهرهای مهم اروپایی است. در این طرح انتظار میرود سرعت قطارها در مواقع امکان به بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد تا اتصال میان کشورها و شهرهای سراسر اتحادیه بسیار سریعتر و ایمنتر شود. این موضوع بهویژه برای مسیرهایی همچون برلین به کپنهاگ، صوفیه به آتن، تالین به ریگا و لیسبون به مادرید، موجب کوتاهتر شدن زمان سفر به حداقل نصف زمان فعلی خواهد شد.
بر اساس برنامه، تا سال ۲۰۳۰ سفر با قطار از برلین به کپنهاگ به جای هفت ساعت، چهار ساعت طول میکشد و تا سال ۲۰۳۵ نیز فاصله سفر با قطار بین صوفیه و آتن از حدود ۱۴ ساعت به ۶ ساعت کاهش پیدا میکند. مسیرهای جدید پرسرعت در مناطق بالتیک و جنوب غرب اروپا افتتاح خواهد شد که موجب ایجاد شبکهای هماهنگ و قابل دسترس میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی فراتر از آن خواهد شد.
این برنامه در چهار محور اصلی سرمایهگذاری، هماهنگی زیرساختها، بهبود سیستمهای رزرو بلیت و تقویت حاکمیت و مدیریت هماهنگ ارائه شده است. نکته مهم دیگر تدوین استراتژی مالی مشخص و گفتوگوهای راهبردی با کشورهای عضو، بخش خصوصی و سرمایهگذاران برای ایجاد منابع مالی کافی است تا تضمینکننده تکمیل شبکه تا سال ۲۰۴۰ باشد.

علاوهبر کاهش زمان سفر، این طرح در نظر دارد با افزایش ظرفیت خطوط ریلی، تسهیل سفرهای منطقهای و شبانه و کاهش میزان آلودگی و مصرف انرژی، بهسمت حملونقل پایدار و کربنزدایی حرکت و با فراهمکردن امکان خرید بلیت یکپارچه برای سفرهای برونمرزی، حقوق مسافران را تقویت و روند سفر را آسانتر کند.
کمیسیون اروپا اظهار کرده است که تحقق چنین طرحی به سرمایهگذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد یورو نیاز دارد و موانع فعلی ازجمله تفاوتهای زیرساختی و مقرراتی باید از طریق هماهنگیهای دقیق و قوانین مشترک رفع شوند، اما با اجرای موفق این برنامه، شبکه قطار پرسرعت اروپا نهتنها به محرکی برای اقتصاد و همبستگی اجتماعی تبدیل میشود، بلکه نقش کلیدی در رقابت جهانی در زمینه حملونقل پایدار ایفا خواهد کرد.
به این ترتیب تا سال ۲۰۴۰، سفرهای ریلی میان پایتختهای اروپایی بهطور چشمگیری سریعتر، راحتتر و مقرونبهصرفهتر خواهد شد و جایگزین مناسبی برای سفرهای هوایی کوتاهبرد خواهد بود که این امر در راستای منافع کاهش انتشار گازهای گلخانهای و حفاظت از محیط زیست است. این برنامه بزرگ، نشانهای از تعهد اتحادیه اروپا به آیندهای سبزتر و پیشرفتهتر در حوزه حملونقل است.


نظر شما