نقش معلم فراتر از تدریس صرف است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یکی از تحولات اساسی سند تحول بنیادین، تغییر نقش معلم از «معلم صرف» به «مربی تربیتی» است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان امروز _سه‌شنبه چهاردهم مرداد_ در نشست شورای پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر ضرورت تحول نگرشی در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: اگر ادعای اجرای سند تحول بنیادین را داریم باید تغییر نگرش را در خود، مدیران و معلمان ایجاد کنیم وگرنه هیچ کارگاهی با هر محتوای قوی و جذابی نمی‌تواند منجر به تغییر واقعی شود.

وی با تبیین ابعاد سند تحول بنیادین افزود: یکی از تحولات اساسی سند تحول، تغییر نقش معلم از «معلم صرف» به «مربی تربیتی» است؛ اگر معلمی در حقیقت مربی باشد بسیاری از دغدغه‌ها در مدرسه رفع خواهد شد، چرا که مربی می‌تواند هم‌زمان مشاور، راهنما و تربیت‌گرا باشد و نقش مکمل تربیتی را در کنار آموزش ایفا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با انتقاد از ضعف مهارتی دانشجویان رشته مشاوره گفت: دانش‌آموختگان رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان اغلب مباحث نظری را فرا می‌گیرند و آمادگی لازم برای رویارویی با مسائل واقعی دانش‌آموزان را ندارند و این یک خلأ جدی در آموزش دانشگاهی است، معتقدیم با انتخاب مشاوران مدارس از دل رشته مشاوره، هویت شغلی این رشته حفظ می‌شود.

وی بهره‌مندی صحیح از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی را امری مهم دانست و اظهار کرد: سند تحول بنیادین بر رشد همه جانبه دانش‌آموزان تأکید دارد، از این‌رو دانش‌آموزان باید باور کنند که می‌توانند در امور تربیتی و فرهنگی نقش‌آفرین باشند، اما گاهی در بعضی مدارس چنین رشدی تنها در بعد علمی مورد توجه است و سایر ساحت‌ها کمرنگ هستند.

نظریان افزود: عدالت تربیتی زمانی محقق می‌شود که فرایند تربیت، محوریت قرار گیرد و تنها کسب رتبه مرکز توجه نباشد، چراکه تمرکز صرف بر نتیجه، سبب محرومیت بسیاری از دانش‌آموزان از فرصت‌های تربیتی خواهد شد.

وی با اشاره به سه فرصت مهم تربیتی صبحگاه، نماز جماعت و زنگ تفریح در مدارس گفت: این ساعات به درستی در برنامه‌ریزی مدارس دیده نشده و معلم خود را تنها موظف به حضور در کلاس درس می‌داند، در حالی که این زمان‌ها می‌توانند اثرگذاری تربیتی عمیقی داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر نقش خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: نبود گفت‌وگوی مؤثر میان والدین و فرزندان، یکی از ریشه‌های آسیب‌های تربیتی است.

کد خبر 892201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.