مدرسه به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار کرد: فعالیت‌های آموزش و پرورش حتی در دوران جنگ، همواره با قوت و قدرت و تأکید بر اهداف نهضت توسعه عدالت آموزشی ادامه یافت.

وی افزود: امروز نیاز است مروری بر موارد کلیدی داشته باشیم تا اطمینان حاصل شود که تمام برنامه‌ریزی‌ها و اجراها همان‌گونه که طراحی شده است، در کانون اصلی یعنی کلاس درس پیاده می‌شوند، هدف اصلی این است که معلمان بتوانند بدون حذف یا تغییر در محتوا و فرایند، همان مفاهیم طراحی‌شده را به دانش‌آموزان انتقال دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در نظام آموزش و یادگیری از دو مسیر اصلی دنبال می‌شود، تصریح کرد: تحول در کلاس درس و تحول در مدیریت آموزشی دنبال می‌شود، در بخش کلاس درس، شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم)، جشنواره نوآوری و دوره‌های آموزشی تخصصی نقش محوری دارند.

آذرکیش افزود: در بخش مدیریت نیز الگوی مدرسه تراز و صنعت تحول مدیریتی در دست اجرا است، معلمان با استفاده از روش‌های نوین تدریس و مشارکت در یادگیری، به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور همواره بر چهار محور عدالت، مشارکت مردم، روابط بین‌بخشی و تکنولوژی مناسب تأکید داشته‌اند، این اصول در توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی نقش اساسی ایفا می‌کند و استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش نیز به عنوان بازوان اجرایی، مسئولیت پیاده‌سازی این سیاست‌ها را بر عهده دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای تحول در آموزش، راهکارهای متعددی طراحی شده است، تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، طراحی محیط‌های یادگیری پویا، بازنگری در شیوه‌های ارزشیابی و شخصی‌سازی تجربه‌های یادگیری از جمله این موارد است و دوره‌های تربیت معلم نیز به صورت کارگاهی و مشارکتی برگزار می‌شود تا مهارت‌های عملی معلمان تقویت شود.

آذرکیش ادامه داد: مدرسه باید به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شود، این دیدگاه رئیس‌جمهور مستلزم استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی و مشارکت جامعه در فرایند آموزش است، در این راستا، شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم) با ابلاغ طرح‌های مربوطه، تولید محتوای آموزشی و گسترش عضویت معلمان در حال فعالیت است، همچنین راهبران مدارس تعیین شده‌اند تا مدل اجرایی را در سطح استان‌ها توسعه دهند.

وی با بیان اینکه اهداف اصلی طرح تحول شامل تنوع‌بخشی به محیط یادگیری، ایجاد فضای شاداب در مدارس، تقویت یادگیری مشارکتی و سازماندهی فیزیکی فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: الگوی مفهومی این تحول بر اساس شورای معلمان، جشنواره‌های آموزشی، نظارت مستمر و استفاده از منابع یادگیری طراحی شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: دوره‌های آموزشی با حضور ۲۸۰ نفر از سرگروه‌ها و دبیران برگزار شده و محتوای آن در قالب کلیپ و فایل‌های آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است، برنامه‌های آتی شامل تشکیل بانک اطلاعاتی مدرسان، ارائه مستمر محتوا در شبکه شاد و برنامه‌ریزی برای آموزش‌های ترکیبی است و شبکه شمیم نیز با هدف شبکه‌سازی حرفه‌ای معلمان، شناسایی مشکلات آموزشی و ارتقای مهارت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آذرکیش افزود: همان‌گونه که در دستورکارهای رئیس‌جمهور تأکید شده است، اجرای دقیق و کامل این طرح‌ها نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و آموزشی کشور است وتنها با عزم ملی و مشارکت همه جانبه می‌توان به اهداف متعالی نظام آموزشی دست یافت.

کد خبر 886024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.