به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _دوشنبه نهم تیر_ در صدوهفتادودومین جلسه کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن ابراز نگرانی از افزایش تصادفات موتورسیکلتها در شهر اظهار کرد: همچنان از موضوع تصادفات و آسیبهای ناشی از حوادث موتورسیکلتسواران رنج میبریم و این آمار روندی صعودی دارد.
وی با اشاره به استقبال روزافزون بانوان از استفاده از موتورسیکلت افزود: همزمان با افزایش استفاده از موتورسیکلتها بهویژه در فصل گرما، استفاده از کلاه ایمنی به حداقل رسیده و تصادفات ناشی از بیاحتیاطی نیز به شدت افزایش یافته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه نخستین آسیب گزارششده در این تصادفات صدمات سر و مغز است، تصریح کرد: در دورههای گذشته روی این موضوع کار شده است، اما بهنظر میرسد جای کار بسیار بیشتری وجود دارد.
ساکت با اشاره به کاهش نقش بازدارندگی نهادهای مسئول گفت: در گذشته، نهادهای مرتبط با توقیف موتورسیکلتهای متخلف اقدامات مؤثری انجام میدادند، اما هماکنون به دلایلی این روند متوقف شده است و بیش از ۱۳ هزار موتورسیکلت بلاتکلیف، بلاصاحب یا بدون مراجعه مالک در سالهای مختلف در پارکینگهای نیروی انتظامی انباشته شده است که این موضوع عملاً طرح توقیف موتورسیکلتهای متخلف را از دستور کار خارج کرده است.
وی با اشاره به مشکلات فنی در ثبت تخلفات موتورسیکلتها اظهار داشت: در فرایند ثبت تخلفات، امکان پلاکخوانی موتورسیکلتها وجود ندارد و در کشور چالشی جدی در باره جنس پلاک و محل قرارگیری آن وجود دارد که موجب میشود پلاکخوانی بهدرستی انجام نشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات مالکیت موتورسیکلتها خاطرنشان کرد: در بحث انتقال مالکیت موتورسیکلتها، بسیاری از موارد به صورت قولنامهای انجام میشود و حتی پلاکگذاری نیز به درستی صورت نمیگیرد.
ساکت با اشاره به طرح معاینه فنی رایگان موتورسیکلتها گفت: سال گذشته با همکاری سازمانهای مربوطه، طرح معاینه فنی رایگان موتورسیکلتها را اجرا کردیم و آمار ما در این زمینه حتی از تهران نیز پیشی گرفت، اما واقعیت این است که ابزار کنترلی لازم برای نظارت بر این موضوع را نداریم.
وی با تأکید بر لزوم گسترش فرهنگسازی در حوزه ترافیک افزود: بخشی از اقدامات ما باید معطوف به فرهنگسازی باشد و در سال گذشته، از بیستوششم آذر (روز حملونقل) تا بیستونهم دی (روز هوای پاک) به مدت ۳۳ روز، رویدادهای آموزشی تحت عنوان «قصه آدم و هوا» برگزار شد که در سال گذشته نیز ادامه یافت و نتایج خوبی داشت.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: در حوزه ترافیک، این موضوع به عنوان یک اولویت مهم پذیرفته شده است و ما از ابتدای مهرماه تحت عنوان ستاد مهر و از بیستوششم آذر تا بیستونهم دی نیز در قالب قصه آدم و هوا روی فرهنگسازی کار کردیم.
ساکت با انتقاد از کمتوجهی به موضوع فرهنگ ترافیک در سطح کشور گفت: در کشور سکوت مطلقی در این زمینه حاکم است و در گذشته، پویشهای ترافیک با جدیت بیشتری پیگیری میشد، اما هماکنون دغدغههای دیگر مانند تأمین ناوگان و قوانین جدید، موجب غفلت از این موضوع شده است.
وی با اشاره به طرح کاهش سوانح موتورسیکلت در اصفهان یادآور شد: این طرح زمانی چنان موفق بود که حتی در وزارت کشور و ستاد راهور ملی ارائه شد، اما امروز حمایت چندانی از چنین برنامههایی نمیشود، بنابراین، هر اقدامی باید در چارچوب شهر و شهرداری برنامهریزی شود.


نظر شما