به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدتقی رفیعی در نشست مدیران ارتباطات مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار کرد: حوزه ارتباطات شهرداریها بهطور ویژه نیاز به تبادل تجارب و اطلاعات در حوزه آموزش دارد بنابراین آمادهایم دستاوردهای خود در اجرای برنامههای آموزشمحور را به اشتراک بگذاریم و از تجارب سایر شهرها استفاده کنیم.
وی افزود: شهرداریها با تمام ظرفیتهای قابل توجهی که دارند همچنان در حوزه ارتباط با مردم به شرایط ایدهآلی دست نیافتهاند و باید طرحهای شهروندی و تقویت راههای ارتباط با مردم را بهتر و جدیتر پیش ببرند که یکی از راههای تحقق آن نگاه به ارتباطات مردمی بهعنوان معمار اعتماد مردم به شهرداریهاست.
رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: انتقال سامانه ۱۳۷ به حوزه ارتباطات در شهرداریها باعث نزدیکی رابطه مدیریت شهری و مردم میشود و این تجربه در اصفهان بسیار موفق بوده است، در حالی که در خیلی از شهرها این سامانه زیرمجموعه سایر بخشهای شهرداری قرار گرفته و حوزه ارتباطات شهرداری را از منبع وسیع دادههای شهروندی و رسانهای محروم کرده است.
وی تاکید کرد: باید فراتر از دغدغههای سطحی عمل کنیم و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مردم کشور گام برداریم، بنابراین توجه به برگزاری رویدادها و طرحهایی که سبب افزایش رضایتمندی مردم از شهرداریها میشود، نیاز به عزمی در سطح ملی دارد.
رفیعی ادامه داد: برگزاری «جایزه ملی پاسخگویی» و راهاندازی «هاب ارتباطات» دو کارویژه شهرداری اصفهان برای تبادل نظر در اینباره است که ارتباطات مردمی در چه جایگاهی قرار گرفته و موفقیت آن با چه شاخصهایی ارزیابی شود.
وی با بیان اینکه بها دادن به پاسخگویی و پاسخگو بودن به شهروندان باید به عنوان یک ارزش در فضای سازمانی شهرداریها شناخته شود، گفت: برای رسیدن به شرایط ایدهآل در ارتباطات مردمی مسیر طولانی و سختی در پیش داریم اما نمیتوان دست از تلاش برداشت و گام نخست آن حضور پرقدرت ادارات ارتباطات و امور بینالملل شهرداریها به این حوزه است که یکی از ابزارهای آن برگزاری رویداد جایزه ملی پاسخگویی است.
رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان اضافه کرد: پس از تشکیل دبیرخانه جایزه ملی پاسخگویی، این رویداد ابتدا در حوزه کلانشهرها و شهرداریها و سپس در سطح تمام دستگاههای خدماتی اجرا میشود؛ سعی داریم خدمات خود را به رقابت بگذاریم تا با ارتقای کیفیت پاسخگویی به مردم، رضایت آنها را افزایش دهیم و فضای مناسبی برای پاسخگویی نظاممند به مردم ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه ارتباط با متخصصان حوزه ارتباطات و هوشمندسازی یکی از مهمترین نیازهای ادارات ارتباطات مردمی شهرداریهاست، گفت: هاب ارتباطات با ایجاد فضایی بروز و مدرن میتواند قطب دانشمحور در این زمینه باشد، بنابراین مشارکت همه شهرداریها برای شناساندن هاب به متخصصان را ضروری میدانیم و به عبارتی این پروژه با همراهی تمام ذینفعان آن به نتیجه و معنای مطلوب میرسد.
رفیعی ادامه داد: مدیریت شهری در کشور باید بهگونهای عمل کند که حتی بخش خصوصی شرکتهای دانش بنیاد و سایر دستگاهها نیز با الگوبرداری از آن نگاه ویژهای به حوزه ارتباطات مردمی داشته باشند؛ از طرفی تقویت ارتباط با دانشبنیانها موجب ایجاد دیدگاهی بروز در ارتقای ارتباط شهروندی شهرداریها میشود.


نظر شما