به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید فردانی امروز _شنبه دهم خرداد_ در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به ضرورت توجه نهادهای شهری به تحولات دیجیتال و تغییر رفتار کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: امروز مردم دیگر صرفاً در کوچهپسکوچههای شهر در جستوجوی خدمات شهرداری نیستند، بلکه بخش زیادی از آنها در صفحات تلفنهای همراه خود بهدنبال خدمات شهری هستند و انتظار دارند خدمات را بهصورت دیجیتال و از طریق بسترهای نوین هوشمند دریافت کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در مسیر توسعه شهر هوشمند گامهای مؤثری برداشته است، افزود: در حوزه هوشمندسازی شهری، دو محصول شاخص را معرفی کردهایم که یکی از آنها خدمات در لبه شهروندی را ارائه میدهد و دیگری بر خدمات لبه مدیریت شهری متمرکز است.
دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تاکید کرد: برنامه کاربردی «اصفهانمن» محصولی است که خدمات شهروندی را در شهر اصفهان بهصورت هوشمند در اختیار مردم قرار میدهد.
فردانی با تأکید بر ضریب نفوذ بالای این برنامه کاربردی میان شهروندان گفت: در حال حاضر «اصفهانمن» پرنفوذترین برنامه کاربردی شهروندی کشور به شمار میرود.
وی ادامه داد: طی یک سال و نیم گذشته توانستهایم با بیش از ۶۵۰ هزار کاربر یونیک ارتباط برقرار کنیم، در حالیکه پس از ما شهرهای مشهد و تهران در این حوزه فعالیت دارند و هنوز به این سطح از نفوذ نرسیدهاند.
دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه کاربردی «اصفهانمن» با مأموریتهای متنوعی طراحی شده است که مهمترین آنها ارائه خدمات شهری به شهروندان در حوزههای مختلف است و بسیاری از خدماتی که پیش از این، شهروندان ناچار بودند برای دریافت آنها بهصورت حضوری به شهرداری مراجعه کنند، هماکنون از طریق این برنامه کاربردی در دسترس قرار گرفته است.
فردانی گفت: در حال حاضر از میان ۶۵۰ هزار کاربری که بهصورت فعال از «اصفهانمن» استفاده میکنند، بیش از ۴۰۰ هزار نفر تنها بهواسطه دریافت خدمات شهری به این برنامه کاربردی مراجعه کردهاند که نشاندهنده کارکرد عملیاتی و کاربردی این پلتفرم در زندگی روزمره مردم است.
وی با اشاره به سوابق برنامهریزی در حوزه فرهنگی و تحول دیجیتال یادآور شد: سال ۱۳۹۴ زمانیکه برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» تدوین میشد، شهردار فعلی اصفهان بهعنوان معاون وقت فرهنگی شهرداری تأکید کرد که باید در ارائه خدمات فرهنگی یک «پارادایم شیفت» اساسی از فضاهای فیزیکی همچون فرهنگسراها به سطح شهر داشته باشیم و بر همین اساس، مقرر شد برنامهها و رویدادهای فرهنگی در مکانهای هویتی سطح شهر برگزار شود.
دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان افزود: امروز نیز یک تغییر بنیادین دیگر در دستور کار ما قرار دارد و آن حرکت بهسمت فضای مجازی است؛ همان چیزی که تحت عنوان «فرهنگسرای مجازی» مطرح شد و تأکید داریم که باید با سرعت این بستر را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند در میان سبد متنوع فعالیتهای خود در فضای دیجیتال، از خدمات و محتوای فرهنگی نیز بهرهمند شوند.
فردانی با اشاره به ظرفیتهای قابلتوجه اصفهان در این عرصه تصریح کرد: زیرساختهای فنی و منابع انسانی توانمندی در اصفهان وجود دارد و امیدواریم این تحول فرهنگی و دیجیتال بهزودی محقق شود، همچنین برنامهریزی کردهایم تا همزمان با روز فناوری اطلاعات (۲۲ تیرماه) رونمایی رسمی از نسخه کامل شهروندی برنامه کاربردی «اصفهانمن» انجام شود.
وی ادامه داد: آنچه در این مسیر اتفاق افتاده، حاصل همافزایی میان سازمان فاوا و سایر حوزههای تخصصی شهرداری اصفهان است و ما با همکاری بخشهای فرهنگی، شهرسازی و خدمات شهری توانستهایم این مسیر را طی کنیم و زیرساختهای خدمات هوشمند را فراهم آوریم.
دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با تأکید بر اهمیت امنیت سایبری بهعنوان یکی از الزامات حیاتی در توسعه خدمات هوشمند گفت: نکتهای که باید مورد توجه همه مدیران شهری قرار گیرد، بحث تعادل میان کیفیت سرویس و امنیت آن است، زیرا ایران جزو کشورهایی است که بالاترین میزان حملات سایبری را در سطح جهانی تجربه میکند.
فردانی اظهار داشت: توجه صرف به ارائه سرویس بدون در نظر گرفتن الزامات امنیتی، میتواند اعتماد شهروندان به خدمات هوشمند را خدشهدار کند، از اینرو ایجاد تعادل میان امنیت و کارآمدی خدمات باید بهعنوان یک اولویت اساسی مدنظر قرار گیرد.




نظر شما